SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln och riktar skarp kritik mot avgiftshöjningar.

2024-10-21

Sveriges MotorCyklister (SMC) kräver en snabbare reform av den nuvarande 5-5-regeln. 2021 införde Transportstyrelsen en begränsning på maximalt fem övningskörningselever per privat handledare, i syfte att motverka svart verksamhet.

Transportstyrelsen presenterade nyligen ett förslag som ligger i linje med SMC:s rekommendation, där elever tas bort från handledarregistret direkt efter att de har tagit sitt körkort. Men förändringen som föreslås, planeras träda i kraft först 2029.Det är en orimligt lång tidsram. Något som tog mindre än ett halvår att implementera borde kunna justeras betydligt snabbare än fem år.

Utöver denna fördröjda förändring blir den ekonomiska belastningen ännu större på handledarna som vill söka undantag från begränsningen på fem elever. Avgiften föreslås öka från 3 400 kronor till 4 500 kronor, vilket är en orimlig höjning som strider mot Transportstyrelsens eget resonemang kring begränsning som uppstår när eleverna inte tas bort direkt när de har tagit körkortet. Dessutom är förslagets förväntade effekter att de blivande förarna får mer körträning och erfarenhet av olika situationer i trafiken, vilket bidrar till säkrare förare. Genom fördröjningen missar Transportstyrelsen därmed möjligheten att bidra på ett enkelt och effektivt sätt till Nollvisionen.

Denna avgiftshöjning slår särskilt hårt mot MC-kollektivet, där många väljer att ta körkort senare i livet och därmed ofta vänder sig till vänner eller kollegor som handledare.

SMC ifrågasätter även om Transportstyrelsens hantering av personuppgifter är förenlig med GDPR. Enligt gällande dataskyddsprinciper bör personuppgifter rensas, arkiveras eller gallras när de inte längre behövs. Trots detta fortsätter myndigheten att lagra information om handledarskap från före 2012 samt uppgifter om elever som redan har tagit sitt körkort.

Transportstyrelsen måste säkerställa att deras hantering av personuppgifter är i linje med lagen och att lagringsminimering tillämpas korrekt, särskilt vad gäller privata handledare.

Läs SMC:s remissvar till Transportstyrelsens förslag till avgiftsförändringar inför 2025.

Transportstyrelsens förslag till översyn av förarutbildningssystemet.

Transportstyrelsens förslag till avgiftsförändringar inför 2025.