EU-kommissionens förslag till en ny förordning för så kallade uttjänta fordon, ELV-förordningen, hotar såväl de med intresse för historiska eller ombyggda fordon och motorsport som alla de som själva tar hand om sina äldre bruksfordon. Skriv på för en bättre ELV-förordning!
Skydda äganderätten – förbättra ELV-förslaget! Namninsamlingen, som hålls av Nätverk på gemensam väg via Riksförbundet M Sverige, är öppen till den 31 december.
Sedan EU presenterade ett förslag till ny förordning gällande så kallade uttjänta fordon – ELV-förslaget – har många blivit oroliga för vad som ska hända med äldre fordon. Det finns fog för den oron, och de organisationer som ingår i Nätverk på gemensam väg har återkommande tagit upp frågan med våra politiker. Vi har blivit lyssnade på och regeringskansliet har i viss utsträckning fått in lättnader i förslaget. Men det finns stora hinder kvar, och vi och våra politiker behöver din hjälp för att göra Sveriges röst hörd. Därför vill vi be dig att skriva på en namninsamling för att få till ett bättre förslag gällande äldre fordon.
Bakgrunden till förslaget är på flera sätt positiv. Med förordningen vill man öka återvinning och återanvändning av material inom fordonstillverkningen och utveckla den cirkulära ekonomin. Det ska göras genom att i högre utsträckning skrota fordon som bedöms som uttjänta. Det är vackert så, men någonstans på vägen tänkte man riktigt illa.
Förslagets definition av ett uttjänt fordon – eller delar från sådana – är så hård att det riskerar att göra det mycket svårt eller omöjligt att själv ta hand om sin bil, oavsett om det är ett entusiast-, tävlings eller äldre bruksfordon. Förslaget innebär också att fordon som bedöms som uttjänta i första hand ska skrotas.
Rätten till privat egendom är skyddad i både svensk grundlag och i EUs stadgar. Ändå kan följden av en ny EU-förordning gällande så kallade ELV – End of Life Vehicles – bli att äldre, oförsäkrade och obesiktade fordon kan tvingas att lämnas in för skrotning. Förslaget riskerar också att göra det svårare att handla med delar från fordon.
Dagens lagstiftning säger redan att ett fordon inte får förvaras på ett miljöskadligt sätt, och inte användas i trafik om det inte är godkänt vid en kontrollbesiktning. Men vad som sker med fordonet i övrigt kan rimligen bara vara upp till ägaren – det är vad rätten till privat egendom handlar om.
Bil- och mc-konsumenter, fordonsrenoverare och -byggare samt motorsportintresserade har nu fått en gemensam kraft när fordonsrörelsen samlas i Nätverk På gemensam väg.
I syfte att motverka försvårande lagstiftning, underlätta utövandet av fordonshobbyn och förenkla ägandet av bilar, motorcyklar och andra fordon samlas nu ett flertal av dessa organisationer i ett nätverk. Tillsammans samlar nätverket 810 000 personer och arbetar för frågor som berör miljontals fordonsägare! Genom delad expertis och med gemensam röst ska Nätverk på gemensam väg arbeta för ett regelverk och en lagstiftning som tar hänsyn till de behov och det intresse som finns hos Sveriges alla fordonsägare.
I nätverket ingår: