Efter 20 år kommer äntligen en ny standard för MC-hjälmar då ECE 22.05 blir istället 22.06. SMC välkomnar den nya standarden av flera skäl. Tidigare oberoende tester har visat variationer i kvalitén. Nya krav kommer på tester som mäter rotationen vid sneda islag då hjälmen vrids vid en kollision. SMC ifrågasätter dock kravet på att all kommunikations-utrustning ska testas tillsammans med samtliga hjälmar för att godkännandet ska vara giltigt. SMC har påtalat detta dels för arbetsgruppen som tagit fram standarden, dels för Transportstyrelsen som representerar Sverige i UN-ECE-arbetet.
Brister i standarden
Även om hjälmar testats enligt standarden visade Testfaktas tester 2017 stora variationer på en hjälms kvalité. De första testen visade att två av åtta hjälmar inte klarade kraven. I det andra testet ändrades islagsvinkeln för hjälmarna, då godkändes de underkända hjälmarna.
Nyheter i kommande standard
Nyheter i den nya standarden är krav på ett test som mäter rotationsrörelser vid sneda islag mot huvudet när hjälmen vrids vid en kollision. Denna rotationsrörelse påverkar hjärnan och ökar risken för hjärnskador. Hjälmar med extra solvisir måste testas i upp- och nerfällt läge och visir ska testas för att minska risken för att de spricker då något föremål studsar mot visiret i hög hastighet. Öppningsbara hjälmar ska testas med eller utan hakskydd. För att motsvara nationella regler kan hjälmar förses med reflekterande dekaler som ska bifogas hjälmen vid försäljning tillsammans med anvisningar om hur de ska användas (Frankrike har krav på reflexer på hjälmar).
Kommunikationsutrustning - ett frågetecken
En nyhet som ifrågasätts av SMC är de nya kraven på att alla tillbehör som ska användas på eller i en MC-hjälm måste testas tillsammans med hjälmen. Det kan till exempel handla om kommunikationsutrustning och actionkameror. Testerna ska genomföras med och utan utrustning på hjälmen för att mäta energiupptagningsförmåga, skarpa kanter och synfält. De nya reglerna säger att man inte får modifiera sin hjälm. Man måste följa tillverkarens anvisningar om hur och vad man får göra med hjälmen för att typgodkännandet ska vara giltigt. Detta är ett problem eftersom det mesta av kommunikationsutrustningen för MC som finns på marknaden är eftermarknadsprodukter. Med de nya reglerna kan det bli omöjligt att välja eftermarknadsprodukt om den inte är godkänd tillsammans med hjälmen. Att alla som säljer kommunikationsutrustning skulle kunna få alla hjälmtillverkare att godkänna alla produkter på alla hjälmar är en utopi.
SMC har påtalat detta för Transportstyrelsen och FIM som ingått i arbetsgruppen för ny hjälmstandard. SMCs förslag är att standarden dels bestämmer en max vikt för kommunikationsutrustning, dels bestämmer exakt det område där kommunikationsutrustning får placeras och hoppas att man kommer fram till ett rimligt beslut som motorcyklister kommer att följa. Allt fler väljer ju att köra MC med kommunikationsutrustning av säkerhetsskäl. Beslut förväntas fattas i juni 2020. Hjälmar som uppfyller tidigare standard får fortsätta säljas tre år efter den nya standarden trädde i kraft.
Här kan du läsa hela förslaget till ny standard från UN-ECE.
Tillsynsmyndighet för hjälmar saknas
För sex år sedan fick tre ministrar på Näringsdepartementet i dåvarande regering ett brev från Swedac:s generaldirektör Peter Strömbäck. Han beskrev att det saknas en tillsynsmyndighet i Sverige med ansvar för att kontrollera de MC-och mopedhjälmar som släpps ut på marknaden. Han menade också att laglig grund för typgodkännande myndighet är otydlig samt att regelverket inte är transparent. Sedan dess har vi haft ytterligare två regeringar men ingen har lyckats lösa frågan. SMC har ställt en fråga årligen till ansvarigt departement. 2019 fick vi svar att frågan bereds men inget annat. För SMC är det sorgligt att frågan om lagstadgade hjälmar för oskyddade trafikanter har så låg prioritet.
Jesper Christensen kör med kommunikationsutrustning. Denna variant säljs inte av hjälmtillverkaren och har därför inte testats samtidigt som hjälmen. Foto: Tina Malm
Jespers kommunikationsutrustning väger 61 gram.