Daytona är ett centrum för amerikansk motorhistoria. Här har man kört MC-tävlingar i över 100 år och här har motorcyklister samlats under Bike Week i hela 72 år! När jag började åka motorcykel 1981 förklarade min dåvarande sambo att det finns tre måsten i varje knuttes liv: ett FIM-rally, TT-tävlingarna på Isle of Man och Daytona Bike Week. Efter tolv FIM-rallyn och sex Isle of Man-resor var det 2013 äntligen dags för Daytona Bike Week, efter en roadtrip med en kollega runt Florida.
Daytonas motorhistoria
Daytona Beach ligger vid Atlantkusten i Florida och här inleddes motorhistorien redan 1903. En bilburen gäst märkte att sanden var ovanligt hård och testade att köra bil på stranden. Det blev upptakten till 50 år av olika motortävlingar på den långa stranden. Banan gick 3 km på gata och 3 km på stranden. Man får faktiskt fortfarande köra bil och motorcykel på stranden! 1959 öppnades Daytona International Speedway, en enormt stor motoranläggning med alla slags motorbanor. En berömd tävling som körs är Daytona 500, den sägs vara mest prestigefylld av alla NASCAR-tävlingar. För motorcyklister är Daytona dock mest känt för Bike Week, en av världens största MC-träffar med cirka 500 000 besökande motorcyklister. Hojåkare har kommit hit sedan 1937 då tävlingen Daytona 200 kördes för första gången. Ett avbrott gjordes under andra världskriget.
Daytona Bike Week pågår hela tio dagar men många kommer och åker. För oss kändes tre-fyra dagar lagom. Motorcyklister kommer från hela USA och resten av världen under Bike Week. Många har hojarna med sig på släp vilket inte är konstigt eftersom det snöade i Nordamerika samtidigt som termometern visade +25 C i Florida. Det finns mängder av uthyrningsfirmor, därför hyrde många amerikaner motorcyklar och körde runt Florida. En del knallade bara in och hyrde en hoj över dagen. Vi var långt ifrån ensamma om att komma i bil till Bike Week men dessa tio dagar är det motorcyklisterna som räknas! Vi körde inte MC utan en Chrysler 200 convertible.
500 000 motorcyklar på samma ställe
Harley Davidson är den absolut vanligaste motorcykeln i Daytona, i originalskick eller customiserad. Byggstilen liknar inte den svenska även om det fanns utställningar för stilen ”Old School”. Det är till exempel väldigt poppis att montera groteskt stora framhjul och låta packfickorna snudd på släpa i backen baktill. Mitt budord ”Less is more” gäller inte amerikaner när de bygger om sin hoj. Trehjuliga motorcyklar av alla slag är också vanliga liksom japanska customhojar. Vi såg också mängder av sporthojar och Boss Hoss med två eller tre hjul. I många gäng körde man alla slags hojar och det verkade inte vara något problem att det fanns både Harley Davidson Road King och Yamaha R1 i gruppen. Ytterst få hade väst med klubbmärke, istället visade de flesta MC-kläder vilken motorcykel (HD) man körde.
Du behöver inte använda hjälm när du kör MC i Florida vilket märks. Majoriteten av motorcyklisterna använder inte hjälm. De flesta har enbart MC-jacka, hel skyddsutrustning var i stort sett obefintlig. Trafiken var otroligt lugn trots en halv miljon motorcyklar som körde i området. Vi såg ingen buskörning, inga olyckor, inga bakhjulskörningar, ingen slalomkörning i köer och knappt någon fortkörning. Tvärtom inrättade sig motorcyklisterna tålmodigt i köerna. De flesta var mycket skickliga på krypkörning och det fick man träna på under Bike Week. Jag försökte föreställa mig att alla svenska och norska motorcyklister åker till Öland på motorcykel under tio dagar, det blir ungefär 500 000 personer. Jag är helt övertygad om att både fart och framförande skulle vara hetsigare här, trafikkulturen är betydligt lugnare i USA jämfört med Sverige. Vi körde cirka 200 mil i Florida och såg inte en enda hastighetskamera, däremot mängder av poliser och då särskilt i och runt Daytona. Polisnärvaron har garanterat en lugnande effekt.
Se och synas
Det mesta i Daytona utgår från Main Street, en kort gata från stranden mot centrum. Där finns barer, marknad, tingeltangel och mängder av hojar och människor. På Main Street gäller det att se och synas, här finns mängder av spektakulära motorcyklar och människor. Alla måste köra Main Street minst en gång, även vi i vår cabriolet. Vi hängde på ett antal berömda salooner och trängdes för att lyssna på bra musik, ta en öl, titta på alla motorcyklar och snacka med folk. Bäst kontakt fick vi när vi beundrade hojar och träffade ägare och utställare. Knuttarna i USA är lika trevliga som i resten av världen. Vi delar ett gemensamt intresse och det är inga problem att snacka en stund.
Vad händer i Daytona?
Besökarna glider omkring på sina hojar nästan dygnet runt. De deltar i skattjakt, besöker marknader, deltar i utställningar, träffar likasinnade och partajar på nätterna. Runt om Daytona finns ett antal marknader och mötesplatser. Harley Davidson var en av huvudsponsorerna och hade ett gigantiskt tält vid Riverfront. Där fanns bl a HOG, Harley Ladies och alla nya modeller. Runt om HD fanns 100-tals utställare och ett stort antal MC-affärer.
Ute vid Daytona International Speedway låg den största marknadsplatsen. Här fanns det mesta av allt; kläder, tillbehör, byggfirmor, lackerare, tatuerare, snabbmat och allt du kan tänka dig. Även här fanns ett antal tillverkare representerade med demohojar, HD hade hela 110 motorcyklar enbart för provkörning!
Inne på Daytona International Speedway pågick MC-tävlingar av alla slag under veckan, bland annat Daytona 200. Vi såg två klasser, HD och Supersport 600. Vi var tyvärr nästan ensamma på stadion som annars tar 225 000 besökare. I Supersport-klassen deltog norska Caroline Olsen för första gången och hon körde in på en hedrande 26:e plats av 60 startande. Har man motorcykel med sig finns möjlighet att få köra ett varv på den imponerande banan. En dagsbiljett kostar USD 20-35.
Norr om Daytona ligger världens största HD-butik, Bruce Rossmeyer’s. Butiken har allt du kan tänka dig som det står HD på och dessutom en rulltrappa! Utanför fanns ännu en gigantisk marknad med alla slags utställare. I Ormond Beach ligger berömda Iron Horse Saloon och runt den ännu mer marknadsstånd. Här var det helt omöjligt att parkera bilen – vi får komma tillbaka dit en annan gång.
Vid olika MC-firmor fanns ytterligare utställningar och marknader. Runt om arrangerades olika träffar, till exempel för Vietnam-veteraner, för kristna knuttar, för afroamerikaner som kör HD, för tjejer som kör HD och så vidare. Listan kan göras hur lång som helst.
Bo i och resa till Daytona
Alla bor inte i Daytona, där priserna skjuter i höjden under Bike Week, utan hyr rum på motell upp till tio mil bort och åker fram och tillbaka varje dag. Det var förvånansvärt enkelt att få rum i Daytona. Vi bokade fyra veckor innan via Internet och fick ett fint dubbelrum med utsikt över både stranden och Atlantic Avenue en knapp kilometer från Main Street. Priset var drygt 3000 för tre nätter i dubbelrum.
På vägen hem träffade vi norska MC-guider som kör MC-resor i Florida där Bike Week eller Biketober ingår. Har du inte lust att resa ensam kan du åka med dem på MC.
Vill du uppleva ett amerikanskt event som är något utöver det vanliga, rekommenderas Daytona Bike Week starkt!
Text och bild: Maria Nordqvist
Nån gillar flingor.
En del hojar är minst sagt spektakulära.
En gigantisk motor hade den här grabben monterat
En lugn dag på Main Street
Självklart körde vi nercabbat på Daytona Beach!
Daytona International Speedway - en fantasisk motorstadion.