Sloveniens vägar och vyer 25 maj - 8 juni

I Slovenien är det lätt att hitta roliga mc-vägar, och vida vyer över berg, vatten och gröna ängar. Vi kör både kända favoriter och mindre trafikerade doldisar, längs slingrande floder i lummiga dalar, på branta bergssidor, och i karga alppass. Resan är både rolig mc-körning och en naturupplevelse. Vi tar nattfärjan mellan Karlskrona och Gdynia. Till Slovenien kör vi mest snabba huvudvägar, men väl på plats nästan bara kurviga, mindre vägar. Vi korsar landet på längden, tvären och höjden, och gör en avstickare genom pittoreska Istrien i Kroatien. Tre nätter bor vi nära den gröna floden Soča, och gör dagsutflykter därifrån. Vi stannar vid historiska minnesmärken och andra intressanta eller vackra platser.

Boka resan här

SMC Travels Resevillkor

Resan dag för dag

Resans profil:

Du är en erfaren motorcyklist. När din resa går på motorvägar behöver du kunna hålla den hastighet som motorvägen i landet du färdas i tillåter. Ibland är sträckorna vi kör långa att du behöver vara i en god fysisk form för att kunna köra säkert under längre tid.

Klicka här för att komma till beskrivningen av resans profil för Mat & Dryck, Kultur, MC-körning och Natur

Resans pris:
Förare: 17 300
Passagerare: 16 800kr
Enkelrum: Undersök möjlighet till enkelrum med guiderna
Priset kan komma att påverkas av ändrade valutakurser. Vid större förändringar justeras priset med högst 10%.

I priset ingår:
- Färja Karlskrona - Gdynia t o r i tvåbäddsrum
- Tolv nätter i dubbelrum, inklusive frukost
- Två guider

Ingår inte i priset
- Försäkring
- Bränsle
- Annan förtäring än frukost
- Avgifter för inträden, parkering, motorvägar och andra vägavgifter

Vägarna och naturen där vi kör är mycket varierande. Vi snirklar oss längs floder i branta dalar, bland gröna kullar, runt Sloveniens högsta berg Triglav med Vršič-passets 50 hårnålskurvor, och upp mot Mangartpasset på Sloveniens högst belägna asfaltväg.

Inga rutter är lagda på grusväg, men skulle någon sträcka ändå ha grusbeläggning finns asfalterade alternativ. Vi håller behagligt tempo, lunchar hellre tidigt än sent, rastar regelbundet, och når våra hotell i god tid för gemensam middag och trevligt umgänge. Vi bor bekvämt i dubbelrum på små hotell i lugn, lantlig miljö. Vi rastar bland annat i Kobarid, som har ett litet museum över slagen vid Soča 1916, och vid andra historiska minnesmärken.

Mc-vana
För att få ut mesta möjliga av resan bör du ha god erfarenhet av mc-körning och gilla kurviga, smala, och ibland branta vägar. Du ska klara av körning i grupp, och kunna hålla motorvägstempo även under längre dagsetapper. På motorvägar håller vi ca 120 km/t, på övriga vägar följer vi hastighetsbegränsningen. I allmänhet går det bra att köra i mindre grupper för de som vill välja tempo och rastställen själva. Det går mycket bra att ha passagerare med. Det är en stor fördel om du har GPS. Rutterna kommer att ges ut i april.

Frågor om resan besvaras av guiderna:
Stefan Dangardt telefon 076-7872279 eller e-post
Stig Larsson telefon 070-2521644 eller e-post

Guider under resan
Våra guider på resan är Stig Larsson och Stefan Dangardt. Stig ledde vår omtyckta kroatienresa 2016 – 2018, och resorna till Slovakien 2021 - 2023. Stefan var guide på vår populära resa Europas hjärta 2014 och 2016 – 2019, och slovakienresorna 2022 - 2024. Båda är vana europa-resenärer.

Stig älskar mc-resor och har ägnat åtskilliga veckor åt att besöka olika delar av Europa. Stig vill förutom rolig mc-körning få naturupplevelser och historia genom sina resor. Stora städer undviker han. Han gillar det glada umgänge som gemensamma resor ger, och hoppas att ni ska glädjas över roliga vägar i vackra landskap med pittoreska byar och småstäder.

Stefan provade svärsonens motorcykel i vuxen ålder, för cirka 20 år sedan, och blev genast frälst. Han åker gärna långa turer och tillbringar mycket tid på sin hoj. På fritiden spelar han också fiol och bowlar, vilket han säger att han har gott om tid för. Förutom sin Honda ST 1300, Pan European, och en Suzuki Intruder 1400, lånar han gärna sin frus Transalp för lite grusbus.