Följ med till en unik tävlingsvecka på en tävlingsbana med upplevelser som du kommer att prata länge om efter resan. Isle of Man lämnar ingen oberörd, smått chockad och småleende står du i den kraftigt lutande backen nedför Brayhill och undrar hur det går att köra 290km/h mitt i stan med en superbike, ofattbart helt enkelt.
Dagen efter kanske du sitter uppe vid Gooseneck i solen och ser när öns stjärnor jagar uppför berget efter nya segrar och varvrekord i ett tempo du inte trodde var möjligt. All annan racing du sett i ditt liv bleknar - IoM TT-Races är unikt i hela världen!
Lägg sedan till allt annat som händer på denna mycket vackra gröna ö under vår vistelse där. Dragracing, motocross, märkesträffar, uppvisningar och mycket mera. Isle of Man TT-Races är en fantastisk upplevelse på en vykortsvacker ö för alla raceintresserade som blir till ett minne för livet!
Boka resan här
SMC Resevillkor
Resans profil
Klicka här för att komma till beskrivningen av resans profil för Mat & Dryck, Kultur, MC-körning och Natur.
Resans pris
Förare: 24 500 kr
Passagerare: 20 000 kr
Enkelrum: Finns inte på denna resa.
Priset kan komma att påverkas av ändrade valutakurser. Vid större förändringar justeras priset med högst 10%.
I priset ingår
- Färja Göteborg-Kiel tur och retur hytt, frukost och middagsbuffé på båda resorna samt MC
- Färja Hoek van Holland-Harwich tur och retur hytt och frukost på båda resorna samt MC
- Färja Liverpool-Isle of Man tur och retur inklusive MC, cirka 3 timmar
- Elva nätter i Homestays med frukost, sänglinne och handduk.
- Cirka en timmes möte i Hailwood Center vid depån där vi får möta intressanta personer runt tävlingarna. Mötet brukar vara mycket intressant och uppskattat.
- Guide
I priset ingår inte
- Mat & dryck utöver frukost
- Personliga utgifter
- Bränsle, försäkringar etc
Deltagarens ansvar
- Giltigt pass
- Europeiskt sjukförsäkingsintyg, beställs genom Försäkringskassan
- Särskilt sjukförsäkringsintyg för Isle of Man, beställs genom att ringa Försäkringskassan på telefon 0771-524524
- Reseförsäkring, kontrollera ditt rese- och avbeställningsskydd
- MC-Försäkring, gärna helförsäkring samt grönt kort från ditt försäkringsbolag
- Registreringsbevis i original för din motorcykel
- Giltigt körkort
Tävlingarna
Du kommer att få se minst en träningsdag och samtliga fyra tävlingsdagar, det körs flera race varje dag. Det är tävling varannan dag, dagarna där emellan är reservdagar i händelse av omkastning i tävlingsprogrammet på grund av väder eller andra yttre omständigheter.
Mellan racen kan du strosa runt i den öppna depån vilket inte kostar en spänn och kolla in raceteamens förberedelser och kanske få några ord med några av förarna, handla TT-souvenirer i parti och minut och avsluta med en kall pint och en bit mat i depåområdet. Banvarvet är drygt 60 km långt och varvrekordet med en superbike innehas av Peter Hickman och är 16 min, 43 sek. på en superbike!
Var du vill stå utmed varvet för att titta på racen avgör du själv. Det finns många bra platser att välja på och de flesta ställena är gratis. Vissa andra kan kosta några pund, med då finns det oftast tillgång till mat och toalett. Önskar man sitta på grandstandläktaren någon tävlingsdag kan det vara bra med förköp. Övriga läktarbiljetter brukar kunna köpas på plats om du är i god tid innan start. Du behöver inte stå på läktare för att se racen, det finns massor av bra ställen!
Tävlingsklasserna är lightweight/ twin typ Kawa Er-600, supersport/ 600 trimmat, superstock/ 1000 standard, superbike/ 1000 trimmat och sidecar/ 600 trimmat samt TT-Zero. I varje klass är det ca 60-80 deltagare, så det blir sällan tyst utefter det långa varvet. Stora klasserna kör sex varv, övriga ofta tre. Läs mer om tävlingarna på den officiella hemsidan.
Boendet på Isle of Man
Vi bor centralt i huvudorten Douglas. Boendeformen är Homestays hos trevliga värdfamiljer i deras radhus/villor. Samtliga ligger på gångavstånd till depån, fina åskådarplatser och Douglas centrum. Sänglinne, frukost och handduk ingår. Hos vissa familjer blir man serverad frukost (kontinental eller engelsk) och hos andra får man förse sig själv ur familjens kylskåp eftersom familjemedlemmarna jobbar. Är man sugen på att ta ett varv på TT-banan så går det alldeles utmärkt, bästa tiden är mellan kl. 6-7 på morgonen. Då är man lagom tillbaka till frukosten som serveras runt kl.8.
Husdjur som katt/hund förekommer hos de flesta. På denna resa finns få möjligheter till enkelrum. Enkelsängar, delbara dubbelsängar och icke delbara dubbelsängar förekommer, det brukar sällan vara ett problem. Guiden fördelar bäddar efter önskemål och tillgång på bästa sätt. Vi stannar elva nätter på denna gröna ö i Irländska sjön. Sammandrag ifrån dagens tävlingar brukar sändas klockan 21.00 på TV vilket man ofta kan se på någon lokal pub. Läs mer om ön på hemsidan.
Resväg och färjor
Resan börjar vid Stena Lines Tysklandsterminal i Göteborg tisdag 30 maj kl. 16:00 i och avslutas onsdag 14 juni kl. 09:30 på samma plats.
Vi åker med nattfärja till Kiel. Där delar vi in oss i mindre grupper och kör 63 mil till Hoek van Holland i Nederländerna för att ta nästa nattfärja till Harwich i England. Därifrån är det 45 mil till Liverpool. Tredje färjan är en katamaran som tar cirka tre timmar till huvudorten Douglas på den mytomspunna ön Isle of Man. Alla boenden ligger inom 5 minuters väg från terminalen.
Vi stannar på Isle of Man elva nätter. Måndag 12 juni lämnar vi ön och kör samma väg tillbaka till Göteborg.
Körvana och upplägg av körning
På denna resa skall du som resenär ha mycket goda kunskaper att köra motorcykel. Detta är ingen lämplig resa för dig som är ovan att köra MC och aldrig kört i Europa. Du ska kunna köra i grupp i tät trafik, många omkörningar och med ett högre tempo än i Sverige. Dagsetapper på ca 60 mil i Tyskland/Holland och ca 50 mil i England med vänstertrafik ingår i resrutten. Trafikintensiteten i Holland och England är bitvis extremt hög. Du skall ha förmågan att klara av att köra 140 km/h under långa perioder.
Under resdagarna delar vi in oss i mindre grupper om 4-5 personer för att få bättre flyt i körningen. Resenärerna får ett klockslag av guiden när vi ska träffas vid nästa färja, den rakaste vägen är att rekommendera i Tyskland/Holland eftersom det tar tid att förflytta sig på grund av väder, vind och trafikintensitet. Varje resenär ansvarar för sin egen fart och körsätt. Det är mycket viktigt att man använder lyse och blinkers på Autobahn.
Se till att din MC är servad och i gott skick med bra slitdelar, däck, belysning med mera före avfärd. Total körsträcka från Göteborg och tillbaka är cirka 220 mil, plus de ca 100 mil du kommer att åka på Isle of Man. Denna resa är mycket populär och platserna brukar gå åt väldigt fort, så häng på datorn när resan släpps i december för att uppleva ett minne för livet. Tveka inte att kontakta mig om du har några funderingar.
Vår guide på Isle of Man
Maria Ericsson, telefon: 070-651 81 90 , e-post
Isle of Man är en smaragd i den Irländska sjön! Min första resa till ön var 1997. I Trollhättan har jag mitt hem, men jag är ursprungligen sörmlänning. Kört hoj sedan jag var 16 år och intresset har inte svalnat. Det är fortfarande fantastiskt kul att köra motorcykel. Det ger en skön känsla av välbefinnande att utforska nya vägar, hitta nya fik eller bara finna natursköna platser. Intresset för motorcyklar har följt mig genom livet. Alla möten med hojfolk och mängden av olika hojar förgyller livet. Uppdraget som guide ser jag som ansvarsfullt men även som en utmaning samt en fantastisk möjlighet att träffa förväntansfulla och positiva hojåkare.
Vår guide Maria Ericsson
Bray Hill
Creg Ny Baa
Ett glatt gäng i Port Erin
Gänget på väg att lämna ön
Inför start
Racingen sker på helt vanliga vägar
Mot Creg Ny Baa
Tävlingsförare tar en paus
På väg till start
På väg ombord i Liverpool
Isle of Man bjuder på mycket action och spännande racing
Isle of Man TT-course
Gooseneck
Full Fart Genom Kirk Michael
Toppen På Barregarrow (Liten)