Detta är en unik tävlingsvecka på en unik tävlingsbana med upplevelser som du kommer att prata länge om efter resan. Isle of Man lämnar ingen oberörd, smått chockad och småleende står du i den kraftigt lutande backen nedför Brayhill och undrar hur det är möjligt att här åka 290 km/h mitt i stan med en superbike.
Dagen efter kanske du sitter uppe vid Gooseneck i solen och ser när öns stjärnor Ian Hutchinson, John McGuiness, Peter Hickman, Michael Dunlop, Dean Harrison med flera jagar uppför berget efter nya segrar och varvrekord i ett tempo som du inte trodde var möjligt. All annan racing du sett i ditt liv bleknar - IoM TT-Races är unikt i hela världen!
Lägg sedan till allt annat som händer på denna mycket vackra gröna ö under vår vistelse där. Dragracing, motocross, märkesträffar, uppvisningar och mycket mera. Isle of Man TT-Races är en fantastisk upplevelse på en vykortsvacker ö för alla raceintresserade som blir till ett minne för livet!
Resans profil
Klicka här för att komma till beskrivningen av resans profil för Mat & Dryck, Kultur, MC-körning och Natur.
Resans pris
Förare: 21 500 kronor
Passagerare: 17 500 kronor
Enkelrum: Finns inte på denna resa.
I priset ingår
- Färja Göteborg-Kiel tur och retur i 2-bäddshytt, inklusive frukost och middagsbuffé på bägge resor samt MC
- Färja Hoek van Holland-Harwich tur och retur i 2-bäddshytt inklusive frukost på bägge resorna samt MC
- Färja England-Isle of Man tur och retur inklusive MC, cirka 3 timmar
- Tio nätter boende i Homestays/ B&B inklusive frukost, sänglinne och handduk.
- Cirka en timmes möte i Hailwood Center vid depån där vi får möta intressanta personer runt tävlingarna. Mötet brukar vara mycket intressant och uppskattat.
- En hotellnatt med frukost utanför Liverpool på hemresan.
- Guide
I priset ingår inte
- Mat & dryck utöver frukost
- Personliga utgifter
- Bränsle, försäkringar etc
Deltagarens ansvar
- Covidpass
- Giltigt pass
- Europeiskt sjukförsäkingsintyg, beställs genom Försäkringskassan
- Särskilt sjukförsäkringsintyg för Isle of Man, beställs genom att ringa Försäkringskassan på telefon 0771-524524
- Reseförsäkring, kontrollera ditt rese- och avbeställningsskydd
- MC-Försäkring, gärna helförsäkring samt grönt kort från ditt försäkringsbolag
- Registreringsbevis i orginal för din motorcykel
- Giltigt körkort
Tävlingarna
Du kommer att få se minst en träningsdag och samtliga fyra tävlingsdagar, det körs flera race varje dag. Det är tävling varannan dag, dagarna där emellan är reservdagar i händelse av omkastning i tävlingsprogrammet på grund av väder eller andra yttre omständigheter. Ett kortare träningspass brukar genomföras på tävlingsdagarna efter att racen är avslutade. Lördagen innan vi åker hem så är det dessutom tävlingar med masstart på en kortare bana på södra delen av ön.
Mellan racen kan du strosa runt i den öppna depån vilket inte kostar en spänn och kolla in raceteamens förberedelser och kanske få några ord med några av förarna, handla TT-souvernier i parti och minut och avsluta med en kall pint och en bit mat i depåområdet. Banvarvet är drygt 60 km långt och varvrekordet med en superbike innehas av Peter Hickman och är 16 min,43 sek. på en superbike!
Var du vill stå utmed varvet för att titta på racen avgör du själv, det finns massor att välja på och 99 procent av ställena är gratis. På andra kan det kosta några pund, med då finns det oftast tillgång till mat och toalett. Önskar man sitta på grandstandläktaren någon tävlingsdag kan det vara bra med förköp. Övriga läktarbiljetter brukar kunna köpas på plats på om man är på plats i god tid innan start. Du behöver inte står på läktare för att se racen, det finns massor av bra ställen!
Tävlingsklasserna är lightweight/ twin typ Kawa Er-600, supersport/ 600 trimmat, superstock/ 1000 standard, superbike/ 1000 trimmat och sidecar/ 600 trimmat samt TT-Zero. I varje klass är det ca 60-80 deltagare, så det blir sällan tyst utefter det långa varvet. Stora klasserna kör sex varv, övriga ofta tre. Läs mer om tävlingarna på den officiella hemsidan
Boendet på Isle of Man
Vi bor centralt i huvudorten Douglas. Boendeformen är B&B/Homestay hos våra trevliga värdfamiljer i deras radhus/villor. Samtliga ligger på gångavstånd till depån, fina åskådarplatser och kvällspartyn på strandpromenaden. Sänglinne, frukost och handduk ingår. Hos vissa familjer blir man serverad frukost (kontinental eller engelsk) medan man hos andra får förse sig själv i familjens kylskåp eftersom familjmedlemmarna jobbar. Är man sugen på att ta ett varv på TT-banans sträckning så går det alldeles utmärkt, bästa tiden är mellan kl. 6-7 på morgonen. Då är man tillbaks lagom till frukosten som serveras ca kl.08.00 på sitt B&B.
Husdjur som katt/ hund förekommer hos de flesta. På denna resa är det finns små möjlighet att få enkelrum. Enkelsängar, delbara dubbelsängar och icke delbara dubbelsängar förekommer, det brukar sällan vara ett problem. Guiden fördelar bäddar efter önskemål och tillgång på bästa sätt. Vi stannar tio nätter på denna gröna, kuperade vackra ö i Irländska sjön. Sammandrag ifrån dagens tävlingar brukar sändas klockan 21.00 på TV vilket man ofta kan se på någon lokal pub eller i öltältet vid depån. Gemensamma aktiviteter såsom fikaställen, restaurangbesök, utflyktsmål mm kommer ni att få info om fortlöpande av guiden på plats, det finns massor att uppleva utöver racingen. Läs mer om ön på hemsidan.
Resväg och färjor
Resan börjar vid Stena Lines Tysklandsterminal på eftermiddagen tisdagen 1 juni kl. 16:00 i Göteborg och avslutas på morgonen onsdag 16 juni kl. 09:00 på samma plats.
Vi åker med nattfärjan till Kiel. På onsdagen delar vi upp oss i mindre grupper och kör 60 mil till Hoek van Holland i Nederländerna. Där väntar nästa nattfärja som tar oss till Harwich i England. På torsdagen kör vi ca 45 mil genom England till Liverpool. Där tar vi katamaranen som tar tre timmar innan vi äntligen är framme kl. 22:00 på den mytomspunna ön Isle of Man. Alla boenden ligger inom 5 minuters väg från terminalen.
Vi stannar på Isle of Man tio nätter. Söndag 13:e juni på eftermiddagen så lämnar vi IoM och kör samma väg tillbaka till Göteborg. När vi rullat av färjan så tar vi oss till ett hotell några mil utanför Liverpool för en hotellövernattning. På grund av mycket omfattande stölder av motorcyklar i Liverpool under TT-veckorna så bor vi inte inne i Liverpool.
Körvana och upplägg av körning t o r Isle of Man
På denna resa skall du som resenär ha mycket goda kunskaper att köra motorcykel. Detta är ingen lämplig resa för dig som är ovan att köra MC och aldrig kört i Europa. Du ska kunna köra i grupp i tät trafik, många omkörningar och med ett högre tempo än i Sverige. Dagsetapper på ca 60 mil i Tyskland/Holland och ca 50 mil i England med vänstertrafik ingår i resrutten. Trafikintensiteten i Holland och England är bitvis extremt hög. Du skall ha förmågan att klara av att köra 140 km/h under långa perioder.
Under resdagarna delar vi upp oss i mindre grupper på ca 4-5 personer för att få ett bättre flyt i körningen. På denna resa får resenärerna ett klockslag av guiden när man skall träffas vid nästa färja, den rakaste vägen är att rekommendera i Tyskland/ Holland då det tar tid att förflytta sig på grund av väder, vind och trafikintensitet. Varje resenär ansvarar för sin egen fart och körsätt. Det är mycket viktigt att man använder lyse och blinkers på Autobahn.
Vid händelse av en olycka, trasig hoj osv. som gör att man inte hinner till färjan Holland-England kan man eventuellt komma med färjan dagen efter. Tunneln under Engelska kanalen är ett alternativ i värsta fall, den går varje halvtimme och kostar ca 55 euro. Det finns dock inga garantier längre fram eftersom färjan Liverpool- IoM är absolut fullbokad. Det är viktigt att vara i Liverpool i tid.
Se till att din MC är servad och i gott skick med bra slitdelar, däck, belysning mm. före avfärd. Total körsträcka ifrån Göteborg och tillbaka är cirka 220 mil, plus de ca 100 mil du kommer att åka på Isle of Man. Denna resa är mycket populär och de 25 platserna brukar gå åt väldigt fort, så häng på datorn när resan släpps i december för att uppleva ett minne för livet. Tveka inte att kontakta mig om du har några funderingar.
Vår guide på Isle of Man
Fredrik Löfberg, telefon 0730-929664 , e-post
Vem är Fredrik Löfberg?
I det civila så jobbar han som låssmed/säkerhetstekniker i Eskilstuna med omnejd. Fredrik började åka hoj 1980 på en alldeles ny röd Suzuki Gp 125:a. Han blev så biten av att åka hoj och har sedan dess aldrig har slutat. Hans andra stora intresse är dykning, det är en bra motvikt till farten som hojåkande innebär, dykning kan vara väldigt spännande, intressant och rofyllt i vår annars så stressiga vardag.
Fredrik berättar: "En stor anledning till att mitt intresse för motorcyklar har övergått till en viktig del av mitt liv är den unika kamratskapen ibland hojåkare. Denna kamratskap är en betydande anledning till att jag genom åren åkt på massor av resor med hoj. Allt ifrån många semesterresor med packning och skjuts runt Europa, motions- enduro i Spanska bergen, Ränneslätts-lopp, offroadkörning och inte att förglömma SMC Travels fantastiska grusresor Til Tops. Nyfikenheten och möjligheten till att ha kört olika typer av hojar har gjort att mitt intresse hela tiden har växt. Efter att jag och en kompis arrangerat mc-resor till Färöarna 2012 och 2013 för SMC Travel så kom en förfrågan ifrån kansliet om jag var intresserad av att ta över som guide på resan till Isle of Man TT där jag varit tidigare. Ett sådant erbjudande var svårt att tacka nej till. Isle of Man TT är en makalös tävling och en mycket vacker ö med massor av sevärdheter som måste upplevas någon gång i MC-livet. Att jag nu har fått möjlighet att guida ett gäng entusiastiska SMCare dit varje år ser jag som ett kul och ansvarsfullt uppdrag.
Mitt mål med resan är att förmedla den glädje och upplevelse det innebär att resa och upptäcka nya platser tillsammans på hoj. Oavsett om man är en ganska färsk motorcyklist eller erfaren räv så finns det alltid saker man kan lära av varandra. Efter resan vill jag att alla skall känna sig nöjda och fulla av intryck på ett sådant sätt att man kanske funderar på att hänga med på fler av SMC Travels fina resor."
Fredrik Löfberg tar hand om våra resenärer under resan till Isle of Man TT-races
Isle of man TT-course - sex mil med många klassiska platser att se på race. Snabbaste tiden runt banan är 16.42.778
Toppen på Barregarrow
Jakt genom spektakulära Kirk Michael
Dean Harrison i Bray Hill
Joe Dunlop blickar ut över Bungalow
Lummiga Glen Helen
Fikapaus vid The Sound
Nortons V4 Superbike
Sidvagnsrace genom Gooseneck
Braddan Bridge
Gooseneck
Bottom of Barregarrow