Isle of Man TT-races 28 maj-12 juni

2018-11-12

Häng med på en unik tävlingsvecka på en unik tävlingsbana med upplevelser som du kommer att minnas länge. Isle of Man lämnar ingen oberörd: Smått chockad och småleende står du i den kraftigt lutande backen nedför Brayhill och undrar hur det är möjligt att här åka 290 km/h mitt i stan med en Superbike. Det är helt enkelt ofattbart. All annan racing du sett i ditt liv bleknar - IoM TT-Races som går på en sex mil lång landsväg liknar inget annat i världen! Lägg sedan till allt annat som händer på denna mycket vackra gröna ö under vår vistelse där. Dragracing, motocross, märkesträffar, uppvisningar och mycket mera. Isle of Man TT-Races är en fantastisk upplevelse på en vykortsvacker ö som lockar raceintresserade från hela världen. Vi bor i Homestay i huvudstaden Douglas – alltså hemma hos en Manx-familj som tar hand om dig på bästa sätt. Du bor fem minuters promenad från banan. Vi reser med tre olika färjor till och från Isle of Man. Ta chansen och häng med oss till Isle of Man!

Boka resan här.

SMC resevillkor.

Resans profil

Klicka här så kommer du till beskrivningen av resans profil för Mat & Dryck, Kultur, MC-körning och Natur.

Resans pris
Förare: 18 500 kronor
Passagerare: 15 000 kronor
Enkelrum: finns inte på denna resa

I priset ingår
- Färja Göteborg-Kiel t o r i 2-bäddshytt, inklusive frukost och middagsbuffé på bägge resor samt MC
- Färja Hoek van Holland-Harwich t o r i 2-bäddshytt inklusive frukost på bägge resorna samt MC
- Färja England-Isle of Man t o r inklusive MC, cirka 3 timmar
- Tio nätter boende i dubbelrum i Homestays/ B&B inklusive frukost, sänglinne och handduk.
- Cirka en timmes möte i Hailwood Center vid depån där vi får möta intressanta personer runt tävlingarna. Mötet brukar vara mycket intressant och uppskattat.
- En hotellnatt med frukost utanför Liverpool på hemresan.
- Guide

I priset ingår inte
- Mat och dryck utöver frukost
- Personliga utgifter
- Bensin, försäkringar etc

Om resan till Isle of Man TT-races 
Detta är en unik tävlingsvecka på en unik tävlingsbana med upplevelser som du kommer att prata länge om efter resan. Isle of Man lämnar ingen oberörd, smått chockad och småleende står du i den kraftigt lutande backen nedför Brayhill och undrar hur det är möjligt att här åka 290km/h mitt i stan med en superbike, ofattbart helt enkelt.

Dagen efter kanske du sitter uppe vid Gooseneck i solen och ser när öns stjärnor Ian Hutchinson, John McGuiness, Peter Hickman, Michael Dunlop, Dean Harrison mfl. jagar uppför berget efter nya segrar och varvrekord i ett tempo som du inte trodde var möjligt. All annan racing du sett i ditt liv bleknar - IoM TT-Races är unikt i hela världen!

Lägg sedan till allt annat som händer på denna mycket vackra gröna ö under vår vistelse där. Dragracing, motocross, märkesträffar, uppvisningar och mycket mera. Isle of Man TT-Races är en fantastisk upplevelse på en vykortsvacker ö för alla raceintresserade som blir till ett minne för livet!

Tävlingarna
Du kommer att få se minst en träningsdag och samtliga fyra tävlingsdagar, det körs flera race varje dag. Det är tävling varannan dag, dagarna där emellan är reservdagar i händelse av omkastning i tävlingsprogrammet på grund av väder eller andra yttre omständigheter. Ett kortare träningspass brukar genomföras på tävlingsdagarna efter att racen är avslutade. Lördagen innan vi åker hem så är det dessutom tävlingar med masstart på en kortare bana på södra delen av ön.

Mellan racen kan du strosa runt i den öppna depån som inte kostar en spänn och kolla in raceteamens förberedelser och kanske få några ord med några av förarna, handla TT-souvernier i parti och minut och avsluta med en kall pint och en bit mat i depåområdet. Banvarvet är hela 60 km långt och varvrekordet med en superbike innehas av Peter Hickman 16 min,43 sek. på en superbike.

Var du vill stå utmed varvet för att titta på racen avgör du själv, det finns massor att välja på och 99 procent av ställena är gratis. På andra kan det kosta några pund, med då finns det oftast tillgång till mat och toalett. Önskar man sitta på grandstandläktaren någon tävlingsdag kan det vara bra med förköp. Övriga läktarbiljetter brukar kunna köpas på plats på om man är på plats i god tid innan start, själv så har jag aldrig suttit på en läktare. Det finns massor av bra ställen ändå.

Tävlingsklasserna är lightweight/ twin typ Kawa Er-600, supersport/ 600 trimmat, superstock/ 1000 standard, superbike/ 1000 trimmat och sidecar/ 600 trimmat samt TT-Zero. I varje klass är det ca 60-80 deltagare, så det blir sällan tyst utefter det långa varvet. Stora klasserna kör 6 varv! Under varje tävlingsdag så är det fler race som genomförs. Läs mer om tävlingarna på den officiella hemsidan 

Boendet på Isle of Man
Vi bor centralt i huvudorten Douglas. Boendeformen är B&B/Homestay hos våra trevliga värdfamiljer i deras hus.  Samtliga ligger på gångavstånd till depån, fina åskådarplatser och kvällspartyna på strandpromenaden. Sänglinne, frukost och handduk ingår. Hos vissa familjer blir man serverad frukost (kontinental eller engelsk) medan man hos andra får förse sig själv i familjens kylskåp pga att det själva jobbar. Är man sugen på att ta ett varv på TT-banans sträckning så går det alldeles utmärkt, bästa tiden är mellan kl. 6-7 på morgonen. Då är man tillbaks lagom till frukosten som serveras ca kl.08.00 på sitt B&B.

Husdjur som katt/ hund förekommer hos de flesta. På denna resa finns mycket små möjligheter att få enkelrum. Enkelsängar, delbara dubbelsängar och icke delbara dubbelsängar förekommer. Guiden fördelar bäddarna efter önskemål och tillgång på bästa sätt. Vi stannar tio nätter på denna gröna, kuperade vackra ö i Irländska sjön.  Gemensamma aktiviteter såsom fikaställen, restaurangbesök, utflyktsmål får ni info om fortlöpande av guiden på plats. Det finns massor att uppleva utöver racingen.

Resväg och färjor
Resan börjar vid Stena Lines Tysklandsterminal på eftermiddagen tisdagen 28:e maj kl. 17:00  i Göteborg och avslutas på morgonen onsdagen 12:e juni kl. 09:00 på samma plats. Vi åker med nattfärjan till Kiel. På onsdagen delar vi upp oss i mindre grupper och kör 60 mil till Hoek van Holland i Nederländerna. Där väntar nästa nattfärja som tar oss till Harwich i England. På torsdagen kör vi ca 45 mil genom England till Liverpool. Där tar vi katamaranen som tar tre timmar innan vi äntligen är framme kl. 22:00 på den mytomspunna ön Isle of Man. Alla boenden ligger inom 5 minuters väg från terminalen.

Vi stannar på Isle of Man tio nätter. Söndag 9:e juni kl. 16:45 så lämnar vi IoM och kör samma väg tillbaka till Göteborg. När vi rullat av färjan kl. 19:30 så tar vi oss till ett hotell några mil utanför Liverpool för en hotellövernattning. På grund av mycket omfattande stölder av mc i Liverpool under tt-veckorna så bor vi ej inne i Liverpool.

Körvana och upplägg av körning t o r Isle of Man
På denna resa skall du som resenär ha mycket goda kunskaper att köra motorcykel, detta är ingen lämplig resa för dig som är ovan att köra mc och aldrig kört i Europa. Du ska kunna köra i grupp i tätare trafik och med ett högre tempo än i Sverige. Dagsetapper på ca 60 mil i Tyskland/Holland och ca 50 mil i England med vänstertrafik ingår i resrutten. Trafikintensiteten i Holland och England är bitvis extremt hög. Du skall ha förmågan att klara av att köra 140 km/h under långa perioder.

Under resdagarna kommer vi att dela upp oss i mindre grupper på ca 4-5 personer för att få ett bättre flyt i körningen.  På denna resa får resenärerna ett klockslag av guiden när man skall träffas vid nästa färja, den rakaste vägen är att rekommendera i Tyskland/ Holland, därför att det tar tid att förflytta sig pga väder, vind och trafikintensitet. Varje resenär ansvarar för sin egen fart och körsätt, detta är normalt sätt inga problem. Det är jätteviktigt att man använder lyse och blinkers på Autobahn.

Vid händelse av en olycka, trasig hoj osv. som gör att man inte hinner till färjan Holland-England kan man kanske komma med färjan dagen efter. Det finns dock inga garantier. Däremot är färjan Liverpool- IoM absolut fullbokad, så viktigt att vara i Liverpool i tid. Tunneln under Engelska kanalen är ett alternativ i värsta fall, går varje halvtimme och kostar ca 55 euro.

Se till att din mc är servad och i gott skick med bra slitdelar, däck, belysning mm. före avfärd.  Total körsträcka ifrån Göteborg och tillbaka är cirka 220 mil, plus de ca 100 mil du kommer att åka på Isle of Man. Denna resa är mycket populär och de 25 platserna brukar gå åt väldigt fort, så häng på datorn när resan släpps i december för att uppleva ett minne för livet. Tveka inte att kontakta mig om du har några funderingar.

Vackra vyer och spännande historia
Isle of Man är en fantastisk ö som förutom motorevenemangen har massor att visa upp. Det finns gott om tid mellan racen att utforska ön. Ön är 572 km² och från norr till söder är det inte mer än 52 km och största bredd är 22 km. Isle of Man är inte med i EU och har egen valuta. Naturen är fantastisk med slingrande vägar och vackra landskap. Öns historia sträcker sig långt tillbaka. Bland annat har nordiska vikingar härjat här. Det finns många och intressanta historiska byggnader välbevarade. Annat som är värt att besöka är de välutrustade motormuseum som finns. Isle of Man turistbyrå

Deltagarens ansvar
- Giltigt körkort
- Giltigt pass. 
- Till motorcykeln behöver du registreringsbeviset i original, och det gröna försäkringskortet, som du beställer hos försäkringsbolaget.
- Bevis om reseförsäkring (genom hemförsäkring eller aktuellt bolag om du får reseförsäkringen via din kreditkortsbetalning).
- Det europeiska sjukförsäkringskortet, beställs från Försäkringskassan

Vår guide på Isle of Man
Frågor? Kontakta guiden Maria Ericsson, telefon: 070-651 81 90 , e-post. 

Vem är Maria Ericsson?
Isle of Man är en smaragd i den Irländska sjön! Marias första resa som SMC-guide var till öns TT-race 2015. Hon bor numera i Trollhättan, men är ursprungligen sörmlänning. Kört hoj har Maria gjort sedan hon var 16 år och intresset har inte svalnat. Nu kör hon en KTM 1090 Adventure och tycker fortfarande att det är fantastiskt kul att köra motorcykel. Det ger en skön känsla av välbefinnande att utforska nya vägar, hitta nya fik eller bara finna natursköna platser. Intresset för motorcyklar har följt Maria genom livet. Alla möten med hojfolk och mängden av olika bågar förgyller livet. Uppdraget som guide ser jag som ansvarsfullt men även som en utmaning samt en fantastisk möjlighet att träffa förväntansfulla och positiva hojåkare. 


Maria Eriksson tar hand om våra deltagare på Isle of Man. 




Världens mest mytomspunna bana är sex mil landsväg på Isle of Man. Det varvet kommer du garanterat att köra minst en gång!

 


Närkontakt med MC-förarna under loppen utlovas också!

 


Sidvagnsrejs vid Creg-ny-baa

 


Glada miner på fiket vid The Sound på öns sydspets.

 


Det finns gott om gamla borgar att besöka, här i Castletown

 


Stilstudie från en av alla kurvor på banan

 


Peel är en vacker stad med vikingamuseum.

 


En typisk gata vid havet.

 


Mera sidvagn

 


Gooseneck är en publikfavorit

 


Det finns gott om vacker natur på Isle of Man, Maria tipsar dig om sina favoriter på ön.