Natur och kultur i Norge, dag för dag

2017-10-29

Detta är resans upplägg. Reservation för eventuella förändringar.

Dag 1 Håby 2018-06-30 lördag
Samling lördag eftermiddag/kväll på Rasta Håby. Det finns restaurang vid boendet och här träffas vi kl. 19.00 för att bekanta oss med varandra samt gå igenom de förutsättningar som gäller för resan. Rasta Håby, Munkedal 

Dag 2 Håby-Oskarsborg-Skien ca 30 mil 2018-07-01
Från Håby kör vi MC-vänliga vägar mot Norge. Vi gör en kortare bensträckare först vid gränsen Sverige- Norge och sedan vid Fredrikstens festning i Halden. Huvudmålet för dagen är Oskarsborgs fästning i Oslofjorden. Det var torpedbatteriet här som sänkte den tyska kryssaren Blücher.i inledningen av kriget. Vi fortsätter sedan till Skien där vi bor över natten. Thon Hotel Hoyers, Skien

Dag 3 Skien – Mövik fort - Kristiansand ca 25 mil 2018-07-02
Här fortsätter vi ner mot Kristiansand på mycket fina MC-vägar till Mövik där vi tittar på Mövik fort där den enda kvarvarande Kruppkanonen för 38 cm granater finns. Fortet byggdes av tyskarna 1941 – 44 och hade ett systerbatteri i Hanstaholm i Danmark. Avsikten med batterierna var att blockera Skagerack, Kattegatt och sjölederna till Östersjön för de allierade flottorna. Kanonernas räckvidd var 55 km. Sedan kan man välja på att köra till hotellet och checka in för att utforska Kristiansand alternativt går det att köra en tur till Lindesnäs fyr, Norges sydligaste punkt på fastlandet.  Best Western Plus Hotel Norge, Kristiansand.                                                      

Dag 4 Kristiansand -Stavanger ca 25 mil 2018-07-03 
En transportdag när vi kör från Kristiansand till Stavanger. Vi börjar med att köra väg 9 norrut till Rysstad där vi svänger upp på Suleskarvägen, som högst 1050 m.ö.h. Vi kör till Lysbotn där vi kör den välkända serpentinvägen med ca 25 hårnålskurvor. Vi kommer att stanna vid Örnnästet för att titta på utsikten över fjorden. Här finns också möjlighet att äta lunch. Kl 15.00 går färjan från Lysbotn till Lauvik. På vägen kan man vid klart väder se Kjeragbolten och Predikstolen. Framme i Stavanger kör vi direkt till hotellet och checkar in. Scandic Stavanger City Hotel.

Dag 5  Stavanger och Vestlandet ca 20 mil. 2016-07-04 onsdag
Under dagen kör vi en rundtur på Sör-Vestlandet där vi följer kusten på nordsjövägen. Första stopp i Stavanger vid ”Svärd i fjell” Världens förmodligen första fredsmonument. Vi stannar också vid ett museum med veteranfordon av olika slag och vid Kvassheims friluftsfyr. Den här delen av Norge har långa sandstränder och vi besöker stranden i Brusand om vädret är lämpligt. I Sirevåg tar vi en promenad till kustfortet som också är intressant. Gemensam lunch i Egersund som ingår i resan. Tillbaks till Stavanger är kvällen fri för egna aktiviteter.

Dag 6  Stavanger 2016-07-21 torsdag
Vi börjar dagen med ett besök på Norsk Oljemuseum som ligger på gångavstånd fråN hotellet. När vi är klara där är resten av dagen fri för egna aktiviteter.  
Att göra i Stavanger. Konservmuseet, konservindustrin var en stor och viktig arbetsgivare och sysselsatte många i Stavanger. En promenad i gamla Stavanger är också intressant eller varför inte en köra upp till Predikstolen och ta en lång och krävande promenad till en fantastiskt fin utsikt. Alternativt kan vi köra till forntidsbyn Landa park och se hur man levde på bronsåldern.

Dag 7 Stavanger - Rjukan ca 32 mil 2015-07-05 fredag
Resans längsta etapp.  Riksväg 13 står på programmet denna dag. Det är en turistväg som är mycket vacker men också krokig. Två färjor ingår i turen och vi kommer att köra upp på Haukelifjellet, resan högsta punkt. Framme i Rjukan checkar vi in direkt på hotellet och sedan är kvällen fri för egna äventyr. Rjukan  Gjestegard 

Dag 8 Rjukan 2016-07-06 lördag
Vi börjar dagen med att köra upp till Vemork och titta på kraftverket och höra historien om sabotörerna. När vi är nöjda där kan vi köra upp på Gaustatoppen. De sportigaste kan vandra till toppen men de som är tveksamma till det kan ta Gaustabanan upp till toppen.  (250/350 kr. enkel/t.o.r ingår ej i turen) Först åker man spårvagn 850 m in i berget och sedan byter man till en kabelbana. Längd 1145 m och stigning 45o. Slutstationen ligger på 1800 m. Toppen är på 1883 m. Härifrån kan man se 60 000 km2, nästan en 1/6-del av Norge. Kostnaden för att bygga banan var 1 miljon dollar och den byggdes 1954-59. Alternativt kan vi köra till Mael och titta på M/F Ammonia. Det fartyg som gestaltade M/F Hydro i filmen ”Hjältarna från Telemark”.

Dag 9  Rjukan – Notodden – Svelvik ca 36 mil 2019-6-07-07
Dags för hemresa. Vi kör över Gastatoppen och ner till Heddal stavkyrka. Norges största stavkyrka och här går vi en guidad tur. Därefter kör vi mot Sverige via Drammen till Svelvik där vi har möjlighet  att äta en gemensam lunch innan vi säger farväl av varandra och var en kör hemåt.

Klicka på bilderna för större format.


Resvägen

 



Vi besöker Heddal stavkyrka, den största i Norge

 


Minnesstenen över sabotörerna som sprängde kraftverket i Vemork och stoppade tillverkning av atombomber.

 


På Norskt oljemuseum.

 



Gaustatoppen

 


TS-muséet


Suleskärvägen, cirka 1000 m över havet.