Detta är en unik tävlingsvecka på en unik tävlingsbana med upplevelser som du kommer att prata länge om efter resan. Isle of Man lämnar ingen oberörd, smått chockad och småleende står du i den kraftigt lutande backen nedför Bray Hill och undrar hur man kan köra 290 km/timmen mitt i stan med en Superbike, ofattbart helt enkelt. Dagen efter kanske du sitter uppe vid Gooseneck i solen och ser när öns stjärnor Ian Hutchinson, John McGuiness, Bruce Anstey och Michael Dunlop jagar uppför berget efter nya segrar och varvrekord i ett tempo som du inte trodde var möjligt. All annan racing du sett i ditt liv bleknar - IoM TT-Races är unikt i hela världen! Lägg sedan till allt annat som händer på denna mycket vackra gröna ö under vår vistelse där. Dragracing, motocross, märkesträffar, uppvisningar och mycket mera. Isle of Man TT-Races är en fantastisk upplevelse för alla raceintresserade som blir till ett minne för livet!
Boka resan här.
Pris
Förare 16 500 kronor
Passagerare 13 000 kronor
I priset ingår
Färja Göteborg-Kiel t o r i 2-bäddshytt, inklusive frukost och middagsbuffé på bägge resor samt MC
Färja Hoek van Holland-Harwich t o r i 2-bäddshytt inklusive frukost på bägge resorna och MC
Färja England-Isle of Man t o r inklusive MC, cirka 3 timmar
Tio nätter boende i Homestays/ B&B inklusive frukost, sänglinne och handduk
Cirka en timmes möte i Hailwood Center vid depån där vi får möta spännande personer runt tävlingarna. Mötet brukar vara både intressant och uppskattat.
Ett varv runt race-banan i taxibuss, där vi får en unik inblick genom lokala personer som berättar om hur det är att tävla på denna unika och ultrasnabba bana.
En hotellnatt med frukost i Liverpool på hemresan
Guide
I priset ingår inte
Övrig mat och dryck
Bensin
Inträden, läktarplats och dylikt
Försäkringar
Tävlingarna
Du kommer att få se minst en träningsdag och samtliga fyra tävlingsdagar. Det körs flera race varje dag. Det är tävling varannan dag, dagarna där emellan är reservdagar i händelse av omkastning i tävlingsprogrammet på grund av väder eller andra yttre omständigheter. Ett kortare träningspass brukar genomföras på tävlingsdagarna efter att racen är avslutade.Lördagen innan vi åker hem så är det dessutom tävlingar med masstart på en kortare bana på södra delen av ön.
Mellan racen kan du strosa runt i den öppna depån som inte kostar en spänn och kolla in toppstallens förberedelser och kanske få några ord med några av förarna, handla TT-souvernier i parti och minut och avsluta med en kall pint och en bit mat i depåområdet. Banvarvet är hela 60 km långt och varvrekordet med en superbike innehas av Michael Dunlop 16.53 min./ 213 km/snitt! Var du vill stå utmed varvet för att titta på racen avgör du själv, det finns massor av platser att välja på och de flesta ställena är gratis. På andra kan det kosta några pund, med då finns det oftast tillgång till mat och toalett. Önskar man sitta på grandstandläktaren någon tävlingsdag kan det vara bra med förköp. Övriga läktarbiljetter brukar kunna köpas på plats på om man är morgonpigg.
Tävlingsklasserna är lightweight/ twin typ Kawa Er-600, supersport/ 600 trimmat, superstock/ 1000 standard, superbike/ 1000 trimmat och sidecar/ 600 trimmat. I varje klass är det ca 60-80 deltagare, så det blir sällan tyst utefter det långa varvet. Stora klasserna kör 6 varv! Under varje tävlingsdag så är det fler race som genomförs.Läs mer om tävlingarna på den officiella hemsidan
Boendet på Isle of Man
Vi bor centralt i huvudorten Douglas. Boendeformen är B&B / Homestay hos våra trevliga värdfamiljer i deras radhus/villor. Samtliga ligger på gångavstånd till depån, fina åskådarplatser vid banan och kvällspartyna på strandpromenaden. Sänglinne, frukost och handduk ingår. Hos vissa familjer blir man serverad frukost (kontinental eller engelsk) medan man hos andra får förse sig själv i familjens kylskåp pga att familjen jobbar.
Är man sugen på att ta ett varv på TT-banans sträckning så går det alldeles utmärkt, bästa tiden är mellan kl. 6-7 på morgonen. Då är man tillbaks lagom till frukosten som serveras ca kl.08.00 på sitt B&B. Husdjur som katt/ hund förekommer hos de flesta.
Enkelsängar, delbara dubbelsängar och icke delbara dubbelsängar förekommer, det brukar sällan vara ett problem. Guiden fördelar bäddarna efter önskemål och tillgång på bästa sätt. Vi stannar tio nätter på denna gröna, kuperade vackra ö i Irländska sjön. Sammandrag ifrån dagens tävlingar brukar sändas kl.21.00 på TV, detta kan man oftast se på någon lokal pub eller i öltältet vid depån. Gemensamma aktiviteter såsom fikaställen, restaurangbesök, utflyktsmål mm kommer ni att få info om fortlöpande av guiden när vi väl är på plats.
Resväg och färjor
Resan börjar tisdagen 30 maj kl. 17:00 i Göteborg och avslutas på morgonen onsdagen 14 juni kl. 09:00 på samma plats. Vi åker med nattfärjan Göteborg-Kiel och äter välkomstmiddag tillsammans. På onsdag morgon delar vi upp oss i mindre grupper och kör 60 mil till Hoek van Holland i Nederländerna. Där väntar nästa nattfärja som tar oss till Harwich i England. På torsdagen kör vi ca 45 mil genom England till Liverpool. Där tar vi katamaranen som tar tre timmar innan vi äntligen är framme kl. 22:00 på Isle of Man. Alla boenden ligger inom 5 minuters väg från terminalen.
Vi stannar på Isle of Man tio nätter. Söndag 11 juni framåt kvällen så lämnar vi IoM och kör samma väg tillbaka till Göteborg. När vi rullat av färjan i Liverpool så kommer vi denna natt att bo på ett närliggande hotell innan vi dagen efter beger oss mot Harwich. För de som är Beatles-intresserade finns ett museum inom räckhåll som kan besökas innan man styr framhjulet mot Harwich.
Körvana och upplägg av körning t o r Isle of Man
Du som reser med till Isle of Man ska ha god vana vid att köra motorcykel. Du ska kunna köra i grupp i tätare trafik och med ett högre tempo än i Sverige. Du ska kunna köra i grupp på motorväg i 120 km/h. Dagsetapper på ca 60 mil i Tyskland/Holland och ca 50 mil i England med vänstertrafik ingår i resrutten. Under resdagarna delar vi upp oss i mindre grupper på ca 4-5 personer för att få ett bättre flyt i körningen. På denna resa får resenärerna ett klockslag när vi skall träffa guiden vid nästa färja.
Varje resenär ansvarar för sin egen fart och körsätt, detta är normalt sätt inga problem. Det är mycket viktigt att man använder lyse och blinkers på Autobahn.Vid händelse av en olycka, trasig hoj osv. som gör att man inte hinner till färjan kan man kanske komma med färjan dagen efter. Det finns dock inga garantier. Däremot är färjan Liverpool- IoM absolut fullbokad, så alla måste vara i Liverpool i tid. Tunneln under Engelska kanalen är ett alternativ i värsta fall, den går varje halvtimme och kostar ca 55 euro. Däremot är färjan Liverpool- IoM absolut fullbokad, så alla måste vara i Liverpool i tid.
Se till att din mc är servad och i gott skick med bra slitdelar, däck, belysning mm. före avfärd. Total körsträcka ifrån Göteborg och tillbaka är cirka 220 mil, plus de ca 100 mil du kommer att åka på Isle of Man.
Frågor om resan
Fredrik Löfberg, telefon: 0730-511726, e-post:
Vem är Fredrik Löfberg?
I det civila så jobbar jag som låssmed/säkerhetstekniker i Eskilstuna med omnejd. Jag började åka hoj 1980 på en alldeles ny röd Suzuki Gp 125:a, den 1-cylindriga modellen om det är någon som minns. Jag blev så biten av att åka hoj att jag sedan dess aldrig har slutat. Mitt andra stora intresse är dykning, det är en bra motvikt till farten som hojåkande innebär, dykning kan vara väldigt spännande, intressant och rofyllt i vår annars så stressiga vardag.
En stor anledning till att mitt intresse för motorcyklar har övergått till en viktig del av mitt liv är den unika kamratskapen ibland hojåkare. Denna kamratskap är en betydande anledning till att jag genom åren åkt på massor av resor med hoj. Allt ifrån många semesterresor med packning och skjuts runt Europa ,motions- enduro i Spanska bergen, Ränneslätts-lopp, offroadkörning och inte att förglömma SMC Travels fantastiska grusresor Til Tops. Nyfikenheten och möjligheten till att ha kört olika typer av hojar har gjort att mitt intresse hela tiden har växt. Idag åker jag grus på min KTM 690 R, asfalt med en Honda VFR 800 och till jobbet på en Monark Monarped från 1962, allt på 2 hjul är skoj. Efter att jag och en kompis arrangerat mc-resor till Färöarna 2012 och 2013 för SMC Travel så kom en förfrågan ifrån kansliet om jag var intresserad av att ta över som mc- guide på resan till Isle of Man TT där jag varit tidigare. Ett sådant erbjudande var svårt att tacka nej till. Isle of Man TT är en makalös tävling och en mycket vacker ö med massor av sevärdheter som måste upplevas någon gång i MC-livet. Att jag nu har fått möjlighet att guida ett gäng entusiastiska SMCare dit varje år ser jag som ett kul och ansvarsfullt uppdrag.
Mitt mål med resan är att förmedla den glädje och upplevelse det innebär att resa och upptäcka nya platser tillsammans på hoj. Oavsett om man är en ganska färsk motorcyklist eller erfaren räv så finns det alltid saker man kan lära av varandra. Efter resan vill jag att alla skall känna sig nöjda och fulla av intryck på ett sådant sätt att man kanske funderar på att hänga med på fler av SMC Travels fina resor.
Fredrik Löfberg guidar till TT-tävlingarna på Isle of Man
Race på nära håll
Bästa åskådarplats på muren
Det finns en massa historiska platser av intresse att besöka.
Strand och borg i Peel.
Strandpromenad på IoM.
Gooseneck, en favorit för många att kolla in tävlingarna på
Creg-ny-baa, en annan favorit
Gammal by som nu är museum vid The Sound.