Att få uppleva TT-tävlingarna på Isle of Man är en drömresa för många svenska hojåkare och vi har sålt fullbokade resor hit sedan 2001. Det handlar om en unik tävlingsvecka på en unik bana. SMC Travel garanterar en upplevelse du kommer att prata länge om efter resan. Att Isle of Man är en mycket vacker ö med mängder av utflyktsmål, sevärdheter, fina vägar, kultur och historia i överflöd gör resan till en totalupplevelse. Under veckan bor vi centralt i huvudstaden Douglas i Homestay – alltså hemma hos en Manx-familj som tar hand om dig på bästa sätt under veckan.
Pris
Förare 16 500 kronor
Passagerare 13 000 kronor
Boka resan här! Resan fullbokad, vi tar gärna emot anmälningar till väntelistan!
I priset ingår
- Färja Göteborg-Kiel t o r i 2-bäddshytt, inklusive frukost och middagsbuffé på bägge resor samt MC
- Färja Hoek van Holland-Harwich t o r i 2-bäddshytt inklusive frukost på bägge resorna samt MC
- Färja England-Isle of Man t o r inklusive MC, cirka 3 timmar
- Tio nätter boende i Homestays/ B&B inklusive frukost, sänglinne och handduk.
- Cirka en timmes möte i Hailwood Center vid depån där vi får möta intressanta personer runt tävlingarna. Mötet brukar vara mycket intressant och uppskattat.
- Ett varv runt race-banan i taxibuss, där vi får inblick av lokala personer som berättar om hur det är att tävla på denna unika och ultrasnabba bana.
- Givetvis så dyker det upp flera spontana trevliga upptåg och sammankomster under våra dagar på Isle of Man.
- Guide
Om resan till Isle of Man TT-races
Detta är en unik tävlingsvecka på en unik tävlingsbana med upplevelser som du kommer att prata länge om efter resan. Isle of Man lämnar ingen oberörd, smått chockad och småleende står du på kyrkans mark i Sulby när toppförarna fullkomligt smäller förbi i över 300Km/h!! på allmän men avlyst väg!
Dagen efter kanske du sitter på en privat tomt i Douglas när öns stjärnor John McGuiness, Bruce Anstey, Michael Dunlop mfl. jagar nya segrar och varvrekord i ett tempo som du inte trodde var möjligt. All annan racing du sett i ditt liv bleknar - IoM TT-Races är unikt i hela världen!
Lägg sedan till allt annat som händer på denna vackra gröna ö under vår vistelse där. Dragracing, motorcross, märkesträffar, uppvisningar och mycket mera. Isle of Man TT-Races är en fantastisk upplevelse för alla raceintresserade som blir till ett minne för livet!
Tävlingarna
Du kommer att få se minst en träningsdag och samtliga fyra tävlingsdagar. Det är tävling varannan dag, dagarna där emellan är reservdagar i händelse av omkastning i tävlingprogrammet på grund av olyckor och väder.
Mellan racen kan du strosa runt i depån och kolla in toppstallens förberedelser och kanske få några ord med några av förarna, handla TT-souvernier i parti och minut och avsluta med en kall pint och en bit mat i depåområdet. Banvarvet är hela 60 km långt och varvrekordet med en superbike innehas av John McGuiness 17 min, 03 sek./ 212 km/snitt!!.
Var du vill stå utmed varvet för att titta på racen avgör du själv, de flesta ställena är gratis. På andra kan det kosta några pund, med då finns det oftast tillgång till mat och toalett. Önskar man sitta på grandstandläktaren någon tävlingsdag kan det vara bra med förköp. Övriga läktarbiljetter brukar kunna köpas på plats på om man är morgonpigg.
Tävlingsklasserna är lightweight, supersport, superstock, superbike och sidecar. I varje klass är det ca 60-80 deltagare, så det blir sällan tyst utefter det långa varvet. Stora klasserna kör 6 varv! Under varje tävlingsdag så är det fler race som genomförs.
Läs mer om tävlingarna på den officiella hemsidan www.iomtt.com
Boendet på Isle of Man
Vi bor centralt i huvudorten Douglas. Boendeformen är B&B/Homestay hos våra trevliga värdfamiljer i deras radhus/villor. Samtliga ligger på gångavstånd till depån, fina åskådarplatser och kvällspartyna på strandpromenaden. Sänglinne, frukost och handduk ingår. Hos vissa familjer blir man serverad frukost medan man hos andra får förse sig själv i familjens kylskåp. Är man sugen på att ta ett varv på TT-banans sträckning så går det alldeles utmärkt, bästa tiden är mellan kl. 6-7 på morgonen. Då är man tillbaks lagom till frukosten på sitt B&B.
Husdjur som katt/ hund förekommer hos de flesta. Enkelsängar, delbara dubbelsängar och icke delbara dubbelsängar förekommer, det brukar sällan vara ett problem. Jag som guide fördelar bäddarna efter önskemål och tillgång på bästa sätt. Vi stannar tio nätter på denna gröna, kuperade vackra ö i Irländska sjön. Den lokala puben Woodbourne som ligger nära våra boenden blir en spontan träffpunkt på kvällarna för oss, på puben visas även tv-sammandrag från dagens tävlingar.
Resväg och färjor
Resan börjar vid Stena Lines Tysklandsterminal på eftermiddagen tisdagen 31 maj kl. 17:00 i Göteborg och avslutas på morgonen tisdagen 14 juni kl. 09:00 på samma plats.
Vi åker med nattfärjan till Kiel. På onsdagen delar vi upp oss i mindre grupper och kör 60 mil till Hoek Van Holland i Nederländerna. Där väntar nästa nattfärja som tar oss till Harwich i England. På torsdagen kör vi ca 45 mil genom England till Liverpool. Där tar vi katamaranen som tar tre timmar innan vi äntligen är framme kl. 22:00 på den mytomspunna ön Isle of Man. Alla boenden ligger inom 5 minuters väg från terminalen.
Vi stannar på Isle of Man tio nätter. Söndag 12 juni 07.30 vänder vi och kör samma väg tillbaka till Göteborg.
Körvana och upplägg av körning t o r Isle of Man
Det är lämpligt att du som resenär har god vana vid att köra motorcykel. Du ska kunna köra i grupp i tätare trafik och med ett högre tempo än i Sverige. Dagsetapper på ca 60 mil i Tyskland/Holland och ca 50 mil England ingår i resrutten.
Under resdagarna kommer vi att dela upp oss i mindre grupper på ca 4-5 personer för att få ett bättre flyt i körningen. Önskar man att åka själv mellan färjorna så går det också bra om man tycker att det är trevligare. På denna resa får resenärerna ett klockslag när man skall träffa guiden vid nästa färja, sedan väljer man själva inom gruppen vilken väg man vill åka. Varje resenär ansvarar för sin egen fart och körsätt, detta är normalt sätt inga problem. Det är jätteviktigt att man använder lyse och blinkers på Autobahn.
Vid händelse av en olycka, trasig hoj osv. som gör att man inte hinner till färjan kan man kanske komma med färjan dagen efter. Det finns dock inga garantier eftersom det är försommar. Däremot är färjan Liverpool- IoM fullbokad ,så viktigt att vara i tid.
Se till att din mc är servad och i gott skick med bra slitdelar, däck, belysning mm. före avfärd. Total körsträcka ifrån Göteborg och tillbaka är cirka 300 mil.
Deltagarens ansvar
- Kontrollera att det finns en giltig reseförsäkring som täcker läkarbehandling utomlands.
- Giltigt körkort, pass och/eller nationellt ID-kort
- Helförsäkring för din motorcykel
Frågor om resan
Har du frågor och funderingar om resan till Isle of Man, kontakta vår guide Fredrik Löfberg. Telefon: 0730-511 726 E-post.
Beskrivning av vår guide till Isle of Man
Mitt namn är Fredrik Löfberg, 51 år. I det civila så jobbar jag som låssmed och säkerhetstekniker hemma i Eskilstuna med omnejd. Jag började åka hoj 1980 på en alldeles ny röd Suzuki Gp 125:a, den 1-cylindriga modellen om det är någon som minns. Drömmen var givetvis den 2-cylindriga Gt:n, lite vassare men lite för dyr för att sommarjobbspengarna skulle räcka till. Jag blev så biten av att åka hoj att jag sedan dess aldrig har slutat.
Mitt andra stora intresse är dykning, det är en bra motvikt till farten som hojåkande innebär, dykning kan vara väldigt spännande, intressant och rofyllt i vår annars så stressiga vardag.
En stor anledning till att mitt intresse för motorcyklar har övergått till en viktig del av mitt liv är den unika kamratskapen ibland hojåkare. Denna kamratskap är en betydande anledning till att jag genom åren åkt på massor av resor med hoj. Allt ifrån många semesterresor runt Europa ,motions- enduro i Spanska bergen, Ränneslätts-lopp,offroadkörning och inte att förglömma Smc-Travels fantastiska grusresor Til Tops. Nyfikenheten och möjligheten till att ha kört olika typer av hojar har gjort att mitt intresse hela tiden har växt. Idag åker jag grus på min KTM 690 R, asfalt med en Honda VFR 800 och till jobbet på en Monark Monarped från 1962, allt på 2 hjul är skoj.
Som ett roligt och intressant led i mitt stora mc-intresse var givetvis att börja jobba som mc-guide för Smc-Travel. Det började hösten 2011 med att jag och min kompis Mikael Andersson som jobbar som journalist fick möjligheten att åka till Färöarna och göra ett mc-reportage för Mc-folket. Vi blev så bitna av dessa öar att vi återvände 2012 och 2013, denna gång som Smc-guider med ett gäng förväntansfulla hojåkare.
Efter dessa äventyr så kom en förfrågan ifrån Smc kansliet om jag var intresserad av att ta över som guide på resan till Isle of Man TT. Jag hade varit på Isle of Man själv som resenär med Smc-Travel ett par gånger så jag visste precis vad som väntade. Ett sådant erbjudande var svårt att tacka nej till.
Isle of Man TT är en makalös tävling och en mycket vacker ö som måste upplevas någon gång i mc-livet. Att jag nu har fått möjlighet att guida ett gäng entusiastiska smc:are dit varje år ser jag som ett kul och ansvarsfullt uppdrag. Mitt mål med resan är att förmedla den glädje och upplevelse det innebär att resa och upptäcka nya platser tillsammans på hoj. Oavsett om man är en ganska färsk motorcyklist eller erfaren räv så finns det alltid saker man kan lära av varandra. Efter resan vill jag att alla skall känna sig nöjda och fulla av intryck på ett sådant sätt att man kanske funderar på att hänga med på fler av Smc-Travels fina resor. Just denna resa till Isle of Man TT är en väldigt populär resa ,så om du funderar på att hänga med är det ett bra tips att vara på hugget när resan släpps. Platserna brukar gå åt väldigt fort.
Välkommen på en resa med minnen för livet.
Vår guide under TT-races - Fredrik Löfberg