Detta är en resa i samarbete med mc-touring.se. Resan handlar om äventyrstouring, vilket innebär att vi tourar på jakt efter de där riktigt fina vägarna över fjället eller genom skogen! Det är helt enkelt MC-touring när den är som bäst på både asfalt och grus! Varför gör vi då ett sådant upplägg? Jo det är för att nå längre ut i det enormt stora vägnät som finns både i Sverige och Norge och se platser som vi aldrig kommer riktigt nära om vi bara håller oss till det allmänna och asfalterade vägnätet. Vi kommer också längre bort från den stora semestertrafiken och vi kan avnjuta fjället och övrig natur på samma sätt som vid en vandring. Detta är alltså inte "Grusbus" eller enduro/offroadkörning utan det enda som skiljer mot vanlig MC-touring är att det också är grusvägar i det allmänna och privata vägnätet som vi färdas på.
Boka din resa här. Resan fullbokad, vi tar gärna emot anmälningar till väntelistan!
Pris
Förare 7 600 kronor
Passagerare 6 900 kronor
I priset ingår
7 övernattningar i 4-6 bäddsstugor eller rum typ vandrarhem
Frukost (som guiderna inhandlar och som vi tillreder gemensamt i frukostlag)
Två lunch
Alla bomavgifter
I priset ingår inte
Var och en betalar själv bränsle samt övrig förplägnad och privata utgifter.
SMC resevillkor
Boka resan här!
Varför köra grus i Norge - guiden berättar
Norska grusvägar är också välkända för sin höga standard och ibland väljer jag hellre en fin grusväg än en asfalterad väg som inte sett omläggning på ett antal år, i alla fall om jag vill ha komfort på färden. Det krävs alltså ingen stor vana av grus och lämplig modell på motorcykel kan som exempel vara Triumph Tiger 800/1200, BMW 650/800/1200GS, Honda VFR1200/NC750/Africa Twin/Transalp, Yamaha Tenere 660/1200, Suzuki Vstrom med många fler. Vet du att det går bra att köra grusväg med din motorcykel så funkar det även för denna resa. Lämpliga däck kan som exempel vara Metzeler Tourance, Michelin Anakee med flera bra för både asfalt och grus, det krävs inga speciella och grova grusdäck men det är självklart ok om det är sådana du har på hojen.
Boende
Vi kommer att bo på svenska och norska campingplatser och hyttegrender i små och större stugor med toalett och dusch i servicebyggnad strax intill eller i vissa fall i stugan. Ett enkelt men trivsamt boende. Alla stugor är utrustade med täcke och kudde, eller dyne och pute som det heter på norsk. Det enda som behöver plockas med på resan för sovandet är lakan och örngott, då lämpligen ett reselakan som är lätt att packa. Glöm inte heller handduk! Om du har sovsäck krävs underlakan och örngott!
Mat
Frukost ingår i paketet och tillreds av gruppen tillsammans i frukostlag, varje deltagare är med någon eller några gånger och dukar fram frukost under resan. I frukosten ingår gröt, lingonsylt, fil eller yoghurt, müsli, ost och skinka, margarin eller smör, bröd, kaffe eller te och givetvis norska Lomper. Vi guider står för alla inköp! Vi bjuder även på kaffe och te med tilltugg för fikapauser i det gröna. Lunch och middag betalas av varje deltagare på plats och vi guider ser till att det finns lämpliga alternativ för detta mitt på dagen mellan 12.30-14(lunch ingår inte i priset) och på kvällen samlas vi mellan 19-20 för gemensam avgång till middag för de som vill(middag ingår inte i priset). Två luncher ingår dock i priset på resan och är mat som vi kan tillreda på plats efter vägen om det saknas bra andra alternativ, varför inte vid en fin bäck på fjället :)
Rutten
Rutten i grova drag med eventuella mindre justeringar t.ex. på grund av väder och vind.
Resan kommer att ta oss från Gagnef upp genom Dalarna till Norska gränsen och sedan vidare mot Trysiltrakten och upp genom Österdalen. Vi far sedan vidare genom Rondane mot kanten av Dovre innan vi tar av mot Gudbrandsdalen och Dombås. Från Dombås tar vi sedan vägen över fjället till Vågå och Ottadalen innan vi fortsätter upp mot Jotunheimen och Valdresflya efter riksväg 51.
Från Valdresflya tar vi sedan åter riktning mot Gudbrandsdalen och Vinstra för att sedan följa Peer Gyntvägen söderut mot Mjösa, Norges största insjö. Därifrån bär det sedan uppåt igen över fjället mot Österdalen. Nu är vi åter nere i skoglandskapet och vi letar nya fina vägar fram emot gränsen och återresan till Dalarna och Gagnef där vi avslutar det hela, eller var helst det passar att avvika sista dagen.
Det blir ungefär 60% grus och 40% asfalt och vi väljer för det mesta mindre vägar i det allmänna vägnätet. Om väder och vind tillåter kommer vi också att göra ett par toppbestigningar i den norska fjällvärlden. Kända vägar vi kommer att köra: Vinjevägen, Grimsdalsvägen, Slådalsvägen, Jotunheimenvägen, PeerGyntvägen, Birkerbeinervägen med många fler.
Vi kommer även att kunna tillhandahålla ruttfiler för TomTom och Garmin till den som så önskar, finns färdigt någon vecka före avfärd.
Körningen
Vi färdas i lugn takt och håller för vägarna lämplig, normal och laglig hastighet (oftast max 70-80 km/h i det mindre asfalts- och grusvägnätet). Vi tar täta pauser och kör aldrig längre än 50-80 minuter i ett sträck. Vi håller ihop med en guide i täten och en i kön men vi kan också dela upp oss på platser där vi finner det lämpligt. Vissa sträckor ges också möjlighet att köra på egen hand för valfria fotostopp etc. Flera av vägarna är så kallade bomvägar med avgift men alla bomavgifter ingår i resan och betalas gemensamt av guiderna.
Övrigt
Annat som är lämpligt att ta med sig är termos för varmt vatten till fika, tallrik och bestick för frukost. Guiderna har med sig punkteringslagning, pump, verktyg, startkablar, enklare resemedicin och enklare sjukvårdsmaterial.
Deltagarnas ansvar
- Giltig reseförsäkring som täcker kostnader för vård och resor
- Giltigt körkort
- Helförsäkring på din motorcykel
Guider på resan
Resan är ett samarbete med mc-touring.se Hans Rönnegård och Göran Svensson, några av våra erfarna guider med många års erfarenhet av guidning i Europa och Skandinavien men med en stor förkärlek för Norge.
Frågor
Har du frågor kring resan? Kontakta guiderna:
Hans Rönnegård på e-post eller mobiltelefon 072-2046200
Göran Svensson på e-post , eller mobiltelefon 073-9403335.
Hans Rönnegård | Göran Svensson |