För första gången kan SMC Travel erbjuda resor till Manx GP på Isle of Man. Det är bland annat amatörernas race. I ”Newcomers class” måste alla starta som aldrig tävlat på Isle of Man tidigare. Tävlingarna går som alltid på den sex mil långa banan runt ön och man kör i en rad olika klasser. Under Manx GP körs också en massa Classic racing. För den intresserade hålls också flera träffar för veteranmotorcyklar. Manx GP är som TT-races fast i lugnare tempo. Ett varv runt banan går på 18 minuter istället för 17. Det är inte lika många besökare under Manx GP vilket ger ön en högre mysfaktor denna vecka. Oavsett om du gillar motorcykelrace eller inte kommer du sannolikt att älska Isle of Man. Det går inte att uppleva tävlingarna på TV, du måste helt enkelt komma med oss och stå vid vägkanten när förarna kör förbi.
Pris
Förare 16 400 kronor
Passagerare 12 900 kronor
Ingår i priset
Mer om resan till Manx GP
Häng med till den grönskimrande ön Isle of Man i Irländska sjön för att uppleva de klassiska motorcykelracen under en vecka. Tävlingen Manx Grand Prix har hållits i mer än 90 år och racen körs årligen på allmän väg under en tvåveckorsperiod i augusti september. Dessa motorcykelrace på Isle of Man måste ses och upplevas på plats för att förstå hur häftigt och fantastiskt det är! Ett varv är 60,7 km och varvrekordet vid Manx GP är 17 minuter och 55.77 sekunder och innehas av Bruce Anstey. Förarna kör fort, hisnande fort, vilket innebär över 300 km/h på vissa sträckor!
Manx GP är bland annat amatörernas race och Classic Racing. I ”Newcomers class” måste alla starta som aldrig kört på Isle of Man tidigare. Tävlingarna går som alltid på den sex mil långa banan runt ön och man kör i en rad olika klasser. Under Manx GP körs också olika klasser inom Classic racing. För den intresserade hålls flera träffar för veteranmotorcyklar. Manx GP är som TT-races i början av juni fast i lugnare tempo. Många föredrar därför Manx GP framför TT-veckan.
MC-tävlingarna är unika i sitt slag. Du kommer att få uppleva tre av fyra tävlingsdagar. Det är tävling varannan dag och dagarna däremellan fungerar som reservdagar i händelse av ändringar i tävlingsschemat. Ändringar förekommer beroende på bland annat väder eller olyckor och meddelas via media. Vädret på Isle of Man kan snabbt växla från sol till regn, vilket ökar svårigheterna för tävlingsförarna.
Banan Mountain Course, genomförs på det allmänna vägnätet som stängs av för allmänheten. Den går genom byar, kantas av stenmurar, innehåller en mängd kurvor varav ett flertal skarpa, och upp i bergen. Snaefell är namnet på öns högsta berg och är 621 meter över havet. Banan är öppen för allmänhetens körning under hela veckan när det inte är tävling. Ett tips är att köra riktigt tidigt på morgonen när inte så många andra är vakna. Förarna som deltar i Manx GP är öppen för amatörer. Många av de riktigt stora och kända förarna har börjat med att köra Manx GP innan de börjar tävla i TT-loppen. Björn Gunnarsson, enda svenska tävlingsföraren vid senaste TT, har kört Manx GP två år.
Racen kan ses ifrån mängder av bra ställen. Det går nästan att stå var som helst utefter banvarvet. De allra flesta platserna är gratis. Ofta finns det tillgång till toaletter och försäljning av enklare förtäring. Några ställen erbjuder dignande bord med hembakat till fikasugna besökare! På vissa platser ta de dock en mindre avgift för parkering och läktare.
Vackra vyer och spännande historia
Isle of Man är en fantastisk ö som förutom motorevenemangen har massor att visa upp. Mellan alla race finns tid för att utforska ön. Ön är 572 km² och från norr till söder är det inte mer än 52 km och största bredd är 22 km. Isle of Man är inte med i EU och har egen valuta. Naturen är fantastisk med slingrande vägar och vackra landskap. Öns historia sträcker sig långt tillbaka. Bland annat har nordiska vikingar härjat här. Det finns många och intressanta historiska byggnader välbevarade. Annat som är värt att besöka är de välutrustade motormuseum som finns.
Boende
Boendet sker i huvudorten Douglas i Homestays, det vill säga vi bor hemma hos värdfamiljer i deras hem på gångavstånd till depåområdet Grand Stand, pubar och Douglas centrum. Frukost, sänglinnen och handduk ingår. Hos vissa värdfamiljer blir vi serverade frukost medan vi hos andra får förse oss sjäälva ur familjens kylskåp. Husdjur som hund/katt förekommer i de flesta hemmen. Enkelsängar, delbara dubbelsängar och icke delbara dubbelsängar förekommer. Guiden fördelar bäddarna efter önskemål och tillgång på bästa sätt. Sju nätter stannar vi på den vackra ön.
Resväg och färjor
Resan startar i Göteborg vid Stena Lines Tysklandsterminal torsdag 25 augusti kl 17.00 och avslutas på morgonen den 5 september kl 9.30 på samma plats. Vi startar med nattfärjan till Kiel och fortsätter under fredagen till Tyskland och Holland till nästa Stena Line färjeterminal i Hoek van Holland. Därifrån blir det nattfärja till Harwich i England. I England är det cirka 45 mil till Liverpool. Därifrån kör vi ombord på Steam Packets katamaran som tar 3 timmar till Douglas på Isle of Man. På lördagkväll kl 23.15 är vi framme i Douglas. Alla Homestays är inom 5 minuters färd från terminalen. Efter en vecka kör vi samma väg tillbaka hem. Total körsträcka ifrån Göteborg och tillbaka är cirka 300 mil.
Körvana och upplägg av körning t o r Isle of Man
Det är lämpligt att du som resenär har god vana vid att köra motorcykel. Du ska kunna köra i grupp i tätare trafik och med ett högre tempo än i Sverige. Dagsetapper på ca 60 mil i Tyskland/Holland och ca 50 mil England ingår i resrutten.
Under resdagarna kommer vi att dela upp oss i mindre grupper på ca 4-5 personer för att få ett bättre flyt i körningen. Önskar man att åka själv mellan färjorna så går det också bra om man tycker att det är trevligare. På denna resa får resenärerna ett klockslag när man skall träffa guiden vid nästa färja, sedan väljer man själva inom gruppen vilken väg man vill åka. Varje resenär ansvarar för sin egen fart och körsätt, detta är normalt sätt inga problem. Det är mycket viktigt att man använder lyse och blinkers på Autobahn.
Vid händelse av en olycka, trasig hoj osv. som gör att man inte hinner till färjan kan man kanske komma med färjan dagen efter. Det finns dock inga garantier, särskilt inte på färjan till och från Liverpool. Det är många som vill över till Isle of Man samtidigt, kom i god tid!
Se till att din motorcykel är servad och i gott skick med bra slitdelar, däck, belysning mm. före avfärd.
Deltagarens ansvar
- Kontrollera att det finns en giltig reseförsäkring som täcker läkarbehandling utomlands.
- Europeiskt sjukförsäkringskort
- Giltigt körkort
- Giltigt pass
- Helförsäkring för din motorcykel
Frågor om resan
Har du frågor eller funderingar kring resan till Manx GP, kontakta vår guide Maria Ericsson, telefon 070-651 81 90 eller e-post.
Maria Eriksson är vår guide till Manx GP
Beskrivning av vår guide till Manx GP och Isle of Man
Oavsett om besökaren gillar motorcykelrace eller inte har denna ö en hel del att visa upp. Min första resa som SMC-guide var just till Isle of Man och det var vid TT-racen i juni 2015. Nästa år blir det premiärtur för SMC Travel till Manx GP som går av stapeln i augusti-september och jag får nöjet att ta med er dit!
Maria Ericsson är mitt namn och mitt hem finns mellan åkrar, skog och en välkänd rallysträcka på landet i Trollhättan, men jag är ursprungligen Sörmlänning. Växte upp i Södertälje och har bott många år i Eskilstuna. Jag t og hojkort som 16-åring och har haft motorcykel sedan dess. Nu kör jag Ktm 990 Adventure och tycker fortfarande att det är fantastiskt kul att köra motorcykel. Det ger en skön känsla av välbefinnande att upptäcka nya vägar, hitta nya fik eller bara finna natursköna platser. Naturen med blommor å bin är andra stora intressen. De berikar den biologiska mångfalden liksom mängden av olika bågar och hojfolk förgyller livet! Jag jobbar sedan några år som biolog till min profession på statlig myndighet i Västra Götaland.
Förutom fyra resor med hoj till Isle of Man har jag varit till Färöarna, som också var ett SMC-Travel resmål. Färöarna är ytterligare en grönskimrande fantastiskt vacker ö. Lofoten med dess höga berg, vackra vyer, slingrande vägar och små mysiga byar är en plats jag gärna återvänder till. Flera av mina semesterresor har gjorts på hoj runt om i Europa under årens lopp. Intresset för motorcyklar har följt mig genom livet.
Uppdraget som SMC-Travel guide ser jag som ansvarsfullt men även som en utmaning samt en fantastisk möjlighet att träffa förväntansfulla och positiva hojåkare. Min förhoppning är att alla ska känna sig nöjda med resan och då i synnerhet till nästa års Manx GP på Isle of Man och att resan blir upplevelserik och minnesvärd.