Från Varberg med Stena Line kl 08:05 måndagen den 27 juli. I Danmark kör vi större vägar för att nå Esbjerg i tid. Vi tankar fullt före avgång med Englandsfärjan. Gemensam incheckning. Ombord blir det buffé, (ingår i resans pris), gemensam samling med info om resan, samt egna aktiviteter.
Frukost på båten. Efter passkontrollen i Harwich kör vi vänstertrafik genom tusen rondeller. Med regelbundna stopp känns trafikrytmen på M 25 mindre påfrestande, och pausen i Brighton brukar vara uppskattad. Mot sena eftermiddagen når vi Portsmouth där Royal Maritime Hotel tar emot oss. Middag på engelsk pub innebär nya spännande rätter till mörkt öl. Puben ligger 43 meter från hotellet!
Färjan från Portsmouth till Cherbourg avgår 09:00. Tillbaka på höger sida i Frankrike bär det iväg rakt ut på franska landsbygden. Längs vägen mot vårt hotell i Bayeux passerar vi Sainte Mère Église, den stad som blev först att återfå friheten efter fyra års ockupation. Minnena från 6 juni 1944 finns väl bevarade på många ställen, och skildringar om enskilda människors öden ger liv och intensitet åt besöken. Vid 18-tiden når vi hotell Brunville i Bayeux. Det är ett bra hotell, mitt i staden, som blir vårt centrum de efterföljande dagarna
Vi besöker två platser som erövrades av brittiska hjältar. Mervillebatteriet och Pegasusbron är för alltid inristade i vår moderna historia. Och med viss sannolikhet får vi träffa en person som var mitt i händelsernas centrum när glidflygplanen landade klockan 16 minuter över midnattden 6 juni 1944! Beroende på hur mycket tid som finns till förfogande under eftermiddagen hinner vi ev. med ett besök i tyskarnas HQ i östra delen av landstigningsområdet, samt kanske ett snabbt besök vid det hus som återfinns på en del journalfilmer från kanadensarnas landstigning.
Besöket i motståndsnäste 62 vid Omaha Beach lämnar ingen oberörd. Här får vi lära känna de tyska soldaterna på ett närgånget sätt, och följa deras öde till slutet. Engagerat, och med ingående kunskaper, målas här tisdagen den 6 juni 1944 upp på ett realistiskt och fängslande sätt. Därefter följer det gripande besöket på den amerikanska kyrkogården i Colleville med över 9 000 vita marmorkors i rad efter rad efter rad. Eftermiddagen ägnas åt närgångna besök på Omaha Beach och Pointe du Hoc som blev ruskiga fällor för de allierade. Hur kunde amerikanerna över huvud taget klättra 30 meter lodrätt uppför en klippa, medan tyska försvarare bekämpade dem uppifrån? Slutligen blir det ett besök på den tyska kyrkogården i La Cambe. Här vilar några av de soldater som föll vid motståndsnäste 62 på eftermiddagen den 6 juni 1944. Cirkeln sluts!
Dagen börjar i Longues som ligger några mil norr om Bayeux. Här finns de tyska originalpjäserna kvar i värnen från juni 1944. Mellan pjäserna och strandbrinken finns den bunker där major Pluskat var den förste att upptäcka landstigningsflottan. Vem minns inte scenen ur filmen Den Längsta Dagen, där han desperat försöker meddela vad som håller på att ske. Därefter besöker vi Arromanches, som är platsen för den konstgjorda hamnen, som de Allierade byggde några dagar efter 6 juni. På en höjd intill kan vi inta medhavd lunch samtidigt som vi överblickar flera landstigningsstränder. Beroende på hur mycket som hanns med dag 4 så åker vi till Le Grand Bunker i Ouistreham. Om tiden räcker till så hinner vi också ett besök på Bayeux War Museum.
Mont St Michel blir vårt besöksmål under denna dag i Normandie. Resan dit tar drygt 2 timmar, och synen då man kör in mot klippan med borgen, klostret och kyrkan längst upp är oförglömlig. Därefter sätts konditionen på prov när man ( i lugn takt ) promenerar ända upp till bergets topp. Fram emot tvåtiden blir det lunch med utsikt över ängarna där tidvattnet rusar in med ofattbar hastighet.
Hemresa. Det innebär ju inte att sightseeing och guidning är slut, för man kan ju inte komma hem till Sverige utan att ha sett Tapeten i Bayeux. Detta världsarv är egentligen en linneduk, 70 meter lång, som skildrar Wilhelm Erövrarens seger över Sachserna vid Hastings 1066. Ett fullständigt oslagbart kulturarv, nästan 1000 år gammalt. På vägen mot Englandsfärjan kör vi åter genom små pittoreska byar, och hinner även med ett stopp vid Utah Beach för lunch. Ytterligare några tyska batteriplatser finns längs vägen mot färjan. Tiden för avgång är 17:00 från Cherbourg, och det klockslaget måste passas noga, för det händer att den avgår 15 minuter före utsatt tid! Dessa fransmän…. Övernattning i Portsmouth.
Efter engelsk frukost orkar man köra 15 svenska mil på mindre vägar innan dagens första fikastopp. Vi kör sedan under Thamsen och kommer till färjeläget i Harwich i god tid före avgång. Kanske blir det tid över för en kopp engelskt välbryggt te, med utsikt över havet. Inte illa. Ombord på färjan kommer vi att känna igen oss från överresan till England. Middagsbuffé (betald) på båten. Det är nya rederiet Regina Lines som går på rutten Harwich-Esbjerg.
Frukost på färjan. Tiden är knapp genom Danmark för att vi skall hinna köra från Esbjerg till sista färjan från Fredrikshamn. Därför blir det en hel del motorvägskörning. Bensträckare och danska smörrebröd hinner vi dock med. Stena Line landar i Göteborg 23:20, så det kanske kan vara på sin plats att ta sista natten med gänget på Scandic Hotell Europa.
Välkommen med på en oförglömlig upplevelse. Historia, kultur och franska köket borde locka Dig att göra Ditt livs resa på hojen!