Vi tar oss på körbara vägar via Helsingfors upp genom Ryska Karelen till Petrozavodsk vid Sjön Onega för att sedan ta sikte på Kolahalvön i Norr där vi övernattar i en Rysk sameby i Khibiny bergen. Världens största stad norr om polcirkeln-Murmansk blir resans nordligaste mål samt hemfärd över bergen till Norska Kirkenes där vi avslutar resan. För de som vill fortsätta äventyret på egen hand är det endast 43 mil till Nordkap! Usel Rysk vägstandard utlovas samt långa dagsetapper. En stor portion Ryssromantik utlovas på denna resa. Lämpligt maskinval bör vara ”Äventyrstourers” typ GS,Varadero.
Resan startar i Stockholm och går via finlandsfärja till Helsingfors. Vi åker vidare genom Finland till Ryska Karelen och upp genom Ryssland till Lovozero på Kolahalvön och vidare till Murmansk och gränsposteringen vid Kirkenesi Norge där resan avslutas. Hemfärdsker förslagsvis iegna grupperingar med möjlighet till Nordkap, och en tur genom Norge för den som inte har bråttom hem. Resanär lättkörd men med en annorlunda och ibland besvärlig trafikkultur. Mestadels asfalt med stundtals mkt bravägkvalitet och många vägbyggen. Ibland liknar dock asfaltsvägen rena motocrossbanan! Totalt ca 10 mil grusväg. Lämpligt hojval: Transalp, Adventure, Varadero och andra äventyrshojar.
Dag 1. Vi möts vid färjan till Helsingfors vid hamnen i Sthlm. Färjebiljetter ingår i respriset ovh vi träffas under kvällen och går igenom resan.
Dag 2. Helsingfors-Priozersk
Färjan anländer till Helsingfors. Vi kör motorväg till gränsen där vi äter lunch och tankar. Därefter finns inget matställe förrän till kvällen! Det är några risiga grusvägar efter gränsen och vi stannar bland annat för att fotografera gamla stridsvagnar. Vi bor på Hotel Korena i Priozersk som är av god rysk standard. Bevakad parkering utanför hotellet.
Dag 3. Priozersk-Petrozavodsk
Frukost på hotell ingår i priset. Finns ej lunchställe efter vägen, så vi får ordna lunchpaket. Lång dag i sadeln. Hotell Maski i Petrozavodsk. Bra parkering innanför hotellets grindar. God rysk hotellstandard.
Dag 4. Petrozavodsk-Kem
Rast vid vattenfall, där det även finns souvernirbutik och fika. Lunch på bra restaurang. Bra boende i Kem inkl frukost. Bra restaurang på hotellet.
Dag 5. Kem-Lovozero
Lunch i Kandalaska statoil. Hamburgare eller korv med bröd. Kväll i Lovozero med rysk standard på mat och hotell. Polisbevakning av motorcyklar. Frukost ingår. Stora byggnader innan Lovozero är radarstationer som täcker 100 mil!
Dag 6. Lovozero-Murmansk
Kort dag, anländer vid lunchtid till Hotel Poliarnie Zori. Bra bevakad parkering vid hotell. Eftermiddag och kväll fri, gott om restauranger och uteliv.
Dag 7. Murmansk-Kirkenes
Frukost på hotell, avresa klockan 10. Otroliga vägar över fjäll och en fantastisk utsikt. Många militärbaser och mkt miljöförstöring. Foto vid krigsmonument. Inga lunchrestauranger längs vägen, men vi borde vara i Kirkenes i rimlig tid. Avslutning på resan vid norska gränsposteringen. Nordkap eller valfri resa hem.
Kostnad
11 500 kronor inklusive färjebiljett till Finland, bensin i Ryssland, frukostar, och vissa andra måltiderna i Ryssland, Vi övernattar en natt på Finlandsfärja och 5 nätter på hotell i Ryssland. 2 000 kronor (inräknat i 11 500 kronor) erläggs i anmälningsavgift.
Kontrollera ditt försäkringsskydd vid resa i Ryssland. Mer information får du med resehandlingarna. Visum söker vi gemensamt, till en kostnad av cirka 1 100 kronor per person. Middagar i Ryssland eventuell dryck och souvenirer får du stå för själv.
Intresserad av att hänga med?
Har du frågor, kontakta kansliet på e-postadressen Travel@svmc.se eller 0243-66970
Antalet platser till denna resa är begränsade och efterfrågan stor. Anmälningarna kommer att behandlas i den turordning de kommer oss tillhanda.
RYSK BENSIN är ofta endast 92 oktan och inte blyfri.
Läs nedan om katalysatorer.
Länk till allmänna resevillkor
Om katalysator och ”dålig” bensin. Frågor ställda till tillverkare.
Hur skadligt är det för katalysatorn att vid några tillfällen tanka bensin, som inte är blyfri?
Svar: Katalysatorn skadas något vid varje tillfälle, och vid flera hundra mils körning på blyad bensin börjar den tappa sin ”miljövänliga effekt”. På längre sikt får man även en något annorlunda motorkaraktär. En eller två tankningar med blyad bensin torde inte utgöra någon större fara, men vi vet inte säkert. Idag mäter bilprovningen inga avgasemissioner, så ur den synvinkeln är det ingen fara.
Om katalysatorn skadas, vad kostar det att byta?
Svar: Den sitter oftast i grenröret före ljuddämparen. Kontrollera med din verkstaqd.
Kan man montera bort katalysatorn tillfälligt?
Svar: Nej, den är innesluten och insvetsad. Ett alternativ kan vara att byta ut avgassystemet till ett annat utan kat. Flera MC handlare säljer sådana. Det är inte lagligt (helfordonstypgodkännandet frångås), men det är väldigt vanligt.
Är det någon annan detalj som tar skada då?
Svar: Nej.
Är det olagligt att köra MC:n utan katalysator?
Svar: Ja, motorcykeln har då frångått sitt typgodkännande. Men i verkligheten känner vi inte till något fall där detta fått några juridiska följder.
Hur skadligt är det för motorn att köra på bensin, som bara har 92 oktan?
Svar: Motorn kan köras med 92 oktan men lämnar inte full effekt. Det är inte skadligt, den kommer att ”knacka”, men motorstyrningen stryper då tändningen och motorn blir slöare. Ingen risk för skador.
För förgasarmotorer gäller normalt inte avsnittet om kartalaysator.
Högkomprimerade splortmotorer kan ta skada, men erfarenhetsmässigt går alla normala hojar att köra på rysk benskin utan problem.