Fjädring, varför och hur
Vad är fjädring?
På en hög nivå är fjädring något som är enkelt att förstå då delarna är saker vi är vana vid i det vardagliga livet. Det är på ingenjörsnivå som det blir avancerat, men den här artikeln kommer hålla sig på en hög nivå. Artikeln utgår ifrån att man använder sakerna som kom på hojen ifrån fabrik, alternativt tredjeparts produkt som är avsedda för din specifika motorcykel.
Den här artikeln går igenom vad som finns, hur man justerar det, och anledningarna. Den är riktad till de som är nya till fjädring. Det kanske ser ut och känns som en vägg av text, men du kan med fördel ta paus då och då i ditt läsande och komma tillbaka till den här artikeln för att påminna dig om hur det funkar.
Vad artikeln inte kommer att prata om är geometri, det är en annan artikel för en annan dag.
Varför har vi fjädring?
Det finns två anledningar till att vi har fjädring, den ena är komfort, den andra är väghållning. Sedan 100 år tillbaka har vi haft luft i däcken vilket gör att vi får lite fjädring som ger oss komfort och väghållning men det räcker inte alltid, och därför har vi dedikerad hårdvara för att se till att vi får både komfort och väghållning.
Varför vi vill ha komfort är uppenbart, men väghållning kanske känns mindre nödvändigt. Men hur ska bromsarna fungera i en paniksituation om däcken inte har kontakt med asfalten? Med rätt inställd fjädring får du komfort, en motorcykel som beter sig "snällare", och har mer grepp.
De två delarna
"Fjärdringen" är ett system som består av två komponenter. Fjädern och dämparen.
Fjädern
Vi börjar med själva fjädern (du kan utgå ifrån att du har en stålfjäder). Tänk dig att du försöker böja en metallstav, är det lättare att böja den om den är kort eller lång? Svaret är lång. Fjädern är en ihoprullad metallstav. När vi pratar längd på en fjäder pratar vi paketvolymen, inte längden på staven. Istället för att beteckna hur "svårt" (hur stum) det är att trycka ihop fjädern använder man enheten N/millimeter (eller N/meter). Det är hur mycket vikt (kraft) som krävs för att trycka ihop fjädern 1mm. 9N/mm är lättare att trycka ihop än 11N/mm.
Dämparen
En teoretiskt perfekt fjäder (sådan som bara finns i matte/fysikboken i skolan), om den trycks ihop och sedan släps ut kommer den att fortsätta gunga i all framtid. Det vill vi inte ha för då får vi en väldigt dålig väghållning.
Dämparen dämpar rörelserna i fjädringen för att se till att vi inte studsar runt. När vi kör på ett gupp ser dämpningen till att fjädringen komprimeras i lagom takt, när fjädern återfjädrar kontrollerar dämpningen hastigheten så att fjädern inte försöker kasta oss av motorcykeln.
Dämparen är hydraulisk och är inte mer komplicerad än att du klarar av att förstå den om du någonsin använt ett kök. Rinner vätska enklare genom ett stort eller litet hål? Rinner vatten lättare än sirap? Större hål och vatten rinner enklare, och alla hydrauliska ingenjörer dog av användningen av orden "enklare" och "lättare".
Inställningar
Har du kommit så här långt i artikeln har du troligen blivit införstådd med att man ska ha fjädring. Då är det dags att prata om inställningar och hur det påverkar att ha rätt kontra fel inställning.
Det här avsnittet kommer hålla inställningar på generellt hög nivå på inställningar och vad de gör till att börja med för att sedan gå djupare. Nästa avsnitt i den här artikeln är ett lexikon, för att kunna läsa de djupare delarna kan du behöva referera till lexikonet om du inte känner igen orden.
Vilka möjligheter du har för inställningar beror till stor del hur ont i plånboken det gjorde att köpa hojen. Nästan alla hojar har möjlighet att justera förspänningen på bakdämparen men utöver det beror det väldigt mycket på pris. Kostar modellen idag under 80 000kr ny sannolikheten god att det är det enda du har.
Vissa fjädringskomponenter händer det inte så mycket när du gör ett klick förändring medan på andra känns det klart och tydligt. Det är en sådan sak som kan vara skillnaden mellan vanliga och SP/R/SE osv modellen för 20 000kr extra. På fina saker händer grejer när man pillar.