Vad är skillnaden mellan SMC School och SMC Sport?
- SMC School steg 1 till 4 fokuserar på trafiksäkerhet. Att framföra sin motorcykel med största möjliga säkerhet och marginal ute i trafiken.
- SMC Sport steg 5 och 6 fokuserar framförallt på körteknik. Att framföra sin motorcykel så snabbt och effektivt som möjligt på en inhägnad motorbana och kanske till och med tävla.
SMC Sport erbjuder steg 5 och steg 6, vad är skillnaden på dessa två steg?
- Första gången du anmäler dig går du steg 5. Detta gör du bara en enda gång för att erhålla din förarlicens.
- När du fått din förarlicens kan du komma och köra på våra träningstillfällen som vi kallar steg 6.
Vad är steg 5?
- Steg 5 är en licensutbildning i Roadracing.
- För att få köra steg 6 (träningstillfällena) krävs en förarlicens hos “Svenska motorsportförbundet” (Svemo).
- Denna licens erhåller du på SMC Sports licensutbildning som kallas steg 5.
- Licenskursen behöver du bara gå en enda gång.
- Licenskursen består av ett större teoriblock samt praktiska övningar på banan.
Licens?
- Träningslicensen ersätter i praktiken trafikförsäkringen.
- Formellt är det en roadracinglicens.
Roadracinglicens? “Men jag ska inte tävla”
- Förarna hos SMC Sport kör motorcykel för att utveckla sin körförmåga, eller bara för att det är så roligt att köra motorcykel!
- Några väljer efter ett tag att också pröva vingarna i någon av de tävlingsklasser som finns i Sverige. För dem är SMC Sport en perfekt inkörsport för att lära sig hur det går till med allt som händer på tävlingar.
- Majoriteten av förarna på SMC Sport har ingen ambition av att tävla eller träna för tävling.
- Kravlöst och jätteroligt!
Hur går licenskursen (steg 5) till?
- Licenskursen har en teoretisk och en praktisk del.
- Teoridelen hålls vanligtvis under ett par timmar på kvällen.
- Framförallt handlar teorin om säkerhetsaspekter och hur man orienterar sig i informationen (reglementet) från Svemo.
- Dagen efter får man öva på olika situationer som kan uppstå under ett Svemo-arrangemang. Till exempel de olika flaggsignalerna (gul, röd, svart, blå, och så vidare) och startprocedurer som flaggstart, lampstart, le-mans start.
Är det svårt att klara licenskursen?
- Licenskursen är en utbildning där du hela tiden får hjälp genom de steg du behöver klara.
- Teoridelen handlar om att lära sig att hitta information i de reglementen som finns.
- Praktikdelen handlar om att genomföra ett antal obligatoriska moment ute på banan.
- Det finns inga krav på hastighet eller körteknik utöver att kunna framföra motorcykeln på ett kontrollerat sätt, vilket du kan om du kört SMC School steg 1 till 4 på storbana.
- Det finns inga krav på att motorcykeln ska vara “reglementsenlig” under din licensutbildning (steg 5). Du kan ta licensen med din motorcykel du kör på landsväg.
Vad skiljer SMC Sports licenskurs från licenskursen hos min lokala motorklubb?
- Licenskursen hos SMC Sport är specialanpassad för dig som gått steg 1 till 4 på storbana med SMC School och därigenom har viss vana av att köra motorcykel på bana.
- Vill man hellre ta sin licens hos sin lokala Svemo-klubb går det lika bra. Kursen är då vanligtvis något längre och dyrare.
- Notera dock att licenskursen du får, antingen via SMC Sport eller din lokala motorklubb är fullständigt likvärdiga vad gäller giltighet och slutresultat.
Vad krävs av mig som förare?
- Förutom de formella kraven för Steg 5 och Steg 6 finns inga särskilda krav på dig som förare. Du som kört steg 1 till 4 med SMC School kommer att känna igen dig. Se framförallt till att vara förutsägbar och kom ihåg att alla är där för att köra motorcykel och ha roligt tillsammans.
Är jag tillräckligt snabb?
- Det finns inga krav på att köra fort eller på en viss varvtid.
- Den absoluta majoriteten av förare som kört steg 4 några gånger med SMC School på storbana kan med trygghet ta steget till SMC Sport.
- Vi eftersträvar alltid att dela upp förare i jämna hastighetsgrupper, precis som hos SMC School.
Vad måste jag göra med motorcykeln för att vara med?
- Skruva bort registreringsskylten. Detta gör vi för att markera att vi inte kör med fokus på trafiksäkerhet och utan trafikförsäkring.
- Koppla ur / tejpa över belysning så att den inte stör andra förare.
- Ta bort backspeglarna.
Läs mer om kraven på fliken ”Krav på motorcykel”
Jag har sett att det är många som kör med “racehojar” (slicks, racekåpor, däckvärmare, med mera). Är jag verkligen välkommen med min vanliga gatmotorcykel?
- Ja, du kan absolut ta licens med din vanliga motorcykel.
- Vi vill alltid öka säkerheten och minska riskerna genom diverse förändringar på motorcyklarna, resultatet är ofta till slut en motorcykel helt anpassad efter reglementet.
- Vi coachar dig med vad som eventuellt behöver justeras på din motorcykel för att uppfylla kraven för att köra på ordinarie licensträningar.
Kommer inte andra förare reta sig på mig som är nybörjare?
- Absolut inte, SMC Sport har som uttalat mål just att välkomna förare från SMC School steg 4 på storbana att ta steget vidare till steg 5 och steg 6.
- Majoriteten av både deltagare och coacher har gått samma väg från School till Sport som du nu överväger att göra.
- Coacherna brinner för att hjälpa andra och när man är ny finns så mycket utvecklingspotential.
- Vi skapar denna frågor-och-svar-kolumn just för att vi önskar att fler tar steget till SMC Sport. Varmt välkommen!
Läs mer om steg 5 på fliken ”Steg 5 Licensutbildning”
Vad är steg 6?
- Steg 6 är licensträning i Roadracing inom SMC Sport
- Du kör så många träningstillfällen du önskar.
- SMC Sport har alltid duktiga coacher på plats som hjälper dig med allt som hör bankörning till. Allt från praktik och teori till teknik och taktik.
- Förutom ren körteknik, varvas teori och gruppdiskussioner med tekniska diskussioner om motorcykeln, praktiska diskussioner om säkerheten runt en träningsdag och både startträning och övningsrace för den som vill. Här finns något för alla som vill utvecklas som förare.
- Vi kör normalt sett 20-minuters körpass varvat med teori och vila.
- Framförallt har vi väldigt, väldigt roligt tillsammans!
Läs mer om steg 6 på fliken ”Steg 6 Licensträning”
Gäller min motorcykelförsäkring?
- Nej, eftersom vi lämnar trafiksäkerheten från SMC School bakom oss gäller inte din vanliga försäkring på motorcykeln. Varken hel, halv eller ens trafikförsäkringen gäller på steg 5 eller 6.
- SVEMO-licensen du erhåller i Steg 5 ger dig en grundförsäkring som täcker eventuella skador som du orsakar på motorbanan samt akutsjukvård.
- Du bör se över en separat olycksfall/personförsäkring som gäller vid motorsport. Ofta kan det ingå en försäkring ifall du är med i en fackförening via ditt arbete.
Läs mer om försäkringar på fliken ”Försäkringsinformation”
Vad kostar det?
- Se anmälningssidan för aktuellt pris.
- I avgiften för licensutbildningen ingår:
- Teorimaterial och teoriutbildning ca 4-5 timmar
- Praktikutbildning på motorbana en halv dag
- Halvdag färdighetsträning inom ramen för steg 5
- Varje år måste du teckna om din licens, baslicens kostar 1600 kronor (kostnad till Svemo).
- I avgiften för Licensträningen ingår:
- Körpass uppdelade efter hastighet
- Teoripass
- Coacher tillgängliga för att hjälpa dig
- Startträning
- Prova-på race i vårt Klubbmästerskap
Varför måste jag ha en roadracinglicens om jag inte ska tävla?
- För att kunna genomföra motorcykelarrangemang på motorbana lutar sig arrangörer mot trafikförsäkring eller förarförsäkring i grund och botten. Trafikförsäkringen använder SMC School vid sina trafiksäkerhetskurser, och SMC Sport använder sig av Svenska motorsportsförbundets (SVEMO) licens- och försäkringssystem.
- “Men det finns andra arrangörer som har race-grupper utan licenskrav” - Ja, och försäkringsläget vid en allvarlig incident hos dessa arrangörer är juridiskt oprövad. Ingen vet egentligen vad som gäller i denna gråzon, därför väljer SMC Sport att ta det säkra före det osäkra.
Vilken licens ska jag ha?
- SVEMO erbjuder en baslicens som täcker för att köra alla SMC Sports träningar på svensk mark. Dessutom berättigar det dig att köra träning hos alla andra klubbar som är Svemo-anslutna (viss avgift hos arrangören kan förekomma). För att tävla uppgraderar du din baslicens till en seniorlicens.
- För att kunna träna och tävla utomlands krävs en seniorlicens med internationellt tillägg.
- Vid ytterligare frågor - kontakta Svemos licensavdelning.
Vad är SMC Sports klubbmästerskap?
- SMC Sport genomför varje år ett klubbmästerskap i Roadracing där alla medlemmar är välkomna.
Läs mer om klubbmästerskapet på fliken ”Klubbmästerskap”
Hur många körtillfällen erbjuder SMC Sport?
- Antal träningsdagar (steg 6) och licenskurser (steg 5) varierar från år till år.
- Dagarna läggs fortlöpande ut på anmälningssidan när de är bokningsbara.
Läs mer om körtillfällena på fliken ”Anmälan”
Jag är nyfiken, men har fler frågor jag vill ha svar på. Vart vänder jag mig?
- Ställ din fråga till info@svmc.se - märk ämnesraden med “SMC Sport”