Vill du bli funktionär/instruktör hos oss?

Att vara funktionär hos oss är både utvecklande och väldigt, väldigt roligt! 

Vi är ett glatt gäng som har kul tillsammans när vi ”jobbar”. Du kan antingen vara funktionär och hjälper då till med allt möjligt kring en aktivitet, eller så kan du satsa på att bli instruktör och jobbar då främst med utbildning av andra motorcyklister. 

Att vara funktionär

Vi behöver alltid duktiga människor i kursverksamheten. De tar hand om våra deltagare och ser till att allting fungerar som det ska vid inskrivning/registrering, i depån, eller i kiosken. Vi roterar de olika posterna så att alla ska få vara med och göra det de tycker är roligast, oavsett om det är som depåchef, flaggvakt eller allmän trivsel-guru. Vi lär dig det du behöver kunna så att du känner dig trygg, förstås. Utan funktionärer kan vi inte genomföra någon kurs så dessa resurser är otroligt viktiga för vår verksamhet. 

Du kan också vara touringledare om kursverksamheten inte lockar. Då organiserar du turer till fina resmål och ser till att alla som deltar får en riktigt härlig stund. Du arrangerar turen från start till mål och deltar naturligtvis själv som föråkare.

Att vara instruktör

Våra certifierade instruktörer är duktiga motorcyklister som brinner lite extra för vår utbildningsverksamhet. Vill du bli instruktör går du först hos oss som aspirant och lär dig hur vår kursverksamhet är uppbyggd. Du hjälper inledningsvis till med allt från inskrivning och kiosk till arbete i depån och på banan, för att få en så god förståelse för verksamhetens olika delar som möjligt. Du har hela tiden en eller flera erfarna instruktörer som stöttar dig i din egen utveckling. Du kommer redan som aspirant att få arbeta praktiskt med den aktiverande pedagogiken som ligger till grund för vår certifierade utbildning.

Som instruktör kan du arbeta på grund- Knix-, grus- eller storbanekurser, men de senare kräver utökad kunskap (som du skaffar dig inom SMC förstås). Många av våra instruktörer har flera av inriktningarna, medan andra är specialiserade på bara en eller ett par. Allt efter vad man är intresserad av. Som aspirant arbetar man i regel inledningsvis främst med grund- och Knix-kurser, för att skaffa sig den erfarenhet man behöver för att bli en bra instruktör.

Så småningom är det dags för examination. Den kan vara tuff, men det är också väldigt roligt att äntligen få visa prov på den kunskap man skaffat sig och slutligen få sin nya titel ”certifierad instruktör” inom SMC School. Det är en mycket speciell känsla när man till slut får kränga på sig sin orange instruktörsväst…

Tycker du det här verkar roligt och funderar på att bli en i funkisgänget? Har du fler frågor?

Skicka ett mail till oss och berätta lite om dig själv och att du vill veta mer om att vara funkis hos SMC Södermanland, se kontaktinfo i sidopanelen.

Får man betalt?

Nej, inte i pengar. Allt arbete som utförs inom distriktet är 100% ideellt. Alla funktionärer, touringledare, styrelsemedlemmar, aspiranter, instruktörer och andra eldsjälar jobbar helt gratis, på sin fritid. 

Varför, kan man ju undra… Jo, för att man älskar att få vara en del av det viktiga arbeta som vi utför inom SMC. Man älskar att få vara en del av en härlig gemenskap som är svårt att hitta på andra sätt. Dessutom får man stöd i sin egen utveckling, man får möjlighet att träna på sin hojkörning, bli en bättre motorcyklist, samtidigt som man bidrar till att andra motorcyklister får lära sig mer, bli tryggare förare. 

Och kanske framförallt – det är så galet roligt!

En bra instruktör

Vi är alla olika som personer, och det finns några egenskaper som vi gärna ser hos våra instruktörer.

  • Tycker om att coacha kursdeltagare och se dem utvecklas på vägen.
  • Trivs med att jobba tillsammans med andra instruktörer och resurser.
  • Kan framföra sin mc på ett säkert sätt i trafik.
  • Har en ödmjuk inställning till att ingen blir fullärd. Alla har alltid något nytt att lära, även som instruktör. Vi jobbar mycket med vidareutbildning.

Utbildning till instruktör

Utbildningsplanen innehåller olika moment.

  • Gå parallellt med instruktörerna på kurserna, och så småningom steg för steg hålla egna moment i utbildningen. 
  • Teori i form av pedagogik- och ledarskapsutbildning.
  • Utbildning i hur man agerar vid en olycka.
  • Teoretiska kunskaper om aktuell trafikforskning som berör oss motorcyklister.
  • Utbildningen avslutas med en examination.
Resursgruppen

Resursgruppen

Funktionärs- och resursansvarig

Kontakta oss gällande generella funkisroller.

KUA-gruppen

KUA-gruppen

Kurs- och Utbildningsansvarig

Kontakta oss gällande instruktörsrollen.

Åk till toppen