Hur är det egentligen att köra motorcykel på el? Vad händer med ljud, lukter och oljiga fingrar – allt det som vi associerar med motorcyklar och motorcykelkörning? Försvinner det vid eldrift? Och kan man meka med en elhoj? Finns det någon känsla kvar överhuvudtaget?
Det korta svaret är det mesta är som när man kör på bensin, men på lite annorlunda sätt. Det långa är att det beror på en mängd andra saker också. Så här fungerar det: Elmotorerna och styrningen i ett modernt eldrivet fordon har utvecklats otroligt mycket och har inte mycket gemensamt med äldre elmotorteknik. Men det är också stor skillnad på olika elfordon. En del eldrivna fordon kan vara lika roliga att köra som att åka tunnelbana medan andra kan bjuda på så inspirerande upplevelser att de kan överträffa det man kan få med en förbränningsmotor. Så svaret är – jo visst, det går att ha lika kul på två hjul även med eldrift, men det beror även på vilka egenskaper man efterfrågar. Så låt oss börja med det här med det som de allra flesta invänder mot som första punkt – ljudet:
De allra flesta utgår från att en elmotorcykel är helt tyst, men det är till största delen helt fel. När man startar en elmotorcykel låter det ingenting och när man kör iväg är det så tyst att man kan höra gruskorn knastra under däcken. Men så fort man kommer upp i lite fart hörs det ljud från transmission, elmotor och styrenhet – ljud som ökar i volym och frekvens med hastigheten.
I praktiken kan det låta minst lika mycket som en bensindriven motorcykel med originalavgassystem i hastigheter över 40-50 km/h och när man kommer över 100 km/h tar som regel vindbruset över. Däremellan går det fint att hålla hastigheten bara genom att lyssna på motorns varvtal även på en elmotorcykel.
Om man sedan gillar ljudet eller ej är förstås en annan sak. Det låter varken V-twin eller radfyra, snarare som en hest vinande turbo. Men det är också en vanesak och en fråga om vad man associerar ljuden till.
En annan stor skillnad är vibrationer och vägkontakt. En elmotorcykel ger inte alls ifrån sig de vibrationer som både kan ge njutning och få både det ena och det andra i kroppens nedre regioner att domna bort. Utan dessa vibrationer upptäcker man efter ett tag en annan bieffekt – när vibrationerna saknas blir kontakten med vägen tydligare!Asfaltens yta, lösgrus och skillnader mellan olika beläggningar känns helt enkelt mycket tydligare när de inte längre filtreras av förbränningsmotorns vibrationer. Ungefär på samma sätt som man kan känna underlaget tydligare på en vanlig trampcykel. Och detta är också en betydande del av känslan med att köra motorcykel på ett inspirerat sätt – att bli mer medveten om vägen man kör på.
Du känner kanske igen den där känslan när man passerar apex och har precis rätt växel ut ur en kurva? Eller växlar ner och äntligen får köra om den där sölkorven framför? Det kan vara alldeles underbart att känna accelerationen när den är som bäst samtidigt som motorn skriker ut sin förtjusning över att äntligen få sträcka ut. Men det är faktiskt inte unikt för bensindrift. Man förleds lätt att tro att en växellös elmotorcykel fungerar som en gammal enpetare eller ett fordon med hydrostat som gamla Rem-Johan med Variomatic, men det är faktiskt precis tvärt om. Med en elmotorcykel är rätt växel alltid i. Växellådor och hydrostater är kompromisser som är till för att hjälpa till att hålla varvtalet inom förbränningsmotorns optimala område. En frekvensstyrd elmotor körs steglöst från stillastående till maxvarv och kan vara precis lika stark på lägsta som på högsta varvtal.
Elmotor, styrenhet och batteri är tre delar som är ihopkopplade med högspänning och är därför som regel inkapslade för att man inte ska komma åt högspänningsdelarna. Resten är som vilken vanlig motorcykel som helst med däck, fjädring, drivpaket och 12 volts elsystem för lyse med mera. Det går alldeles utmärkt att meka själv med allt utom högspänningsdelen på en elmotorcykel. Avsaknaden av motorolja och kylvätska gör det dessutom renare och trevligare att meka med ett elfordon, och utan heta delar som avgasrör finns det ingenting att bränna sig på.
Det finns en anledning till att avgasrör är riktade bakåt och ska mynna ut bakom förare och passagerare. Ändå klarar man sig inte helt ifrån avgaser och dess lukter när man kör på bensin. När man kör elmotorcykel märks egentligen ingen stor skillnad. Det är framförallt andra som kan upptäcka att man inte luktar avgaser om kläder och utrustning. Men efter ett tag upptäcker man även att man själv kan känna fler andra dofter runt omkring sig, både från natur och kultur. Kör man en mindre väg kan man ibland även uppfatta doftspår från dem som kört där tidigare, framförallt tvåtaktare och äldre dieslar.Är det ett långsamtgående fordon visar det sig dessutom snabbt om luktspåret stämde när man närmar sig och kommer ikapp fordonet och efter ett tag blir man ganska duktig på att kunna avgöra fordonsslag via doften.
Visst kan man ha lika kul med eldrift, och ibland även göra saker som knappast vore möjliga på bensin, som en tyst burnout.
Det är betydligt renare och trevligare att skruva med en elmotorcykel som saknar smörjolja och så länge man håller sig ifrån högspänningsdelarna är det inga konstigheter att skruva själv med en el-mc.
En elmotorcykels höga vridmoment över hela fartregistret gör att även inspirerad körning på mindre vägar blir till ett stort nöje där rätt växel alltid är i.