MC-Visionen 2.0 är utgångspunkten för trafiksäkerhetsarbetet i SMC.
I Sverige är det sedan 1997 Nollvisionen som ska ligger till grund för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige. Nollvisionen omfattar alla i trafiken. SMC konstaterar att motorcyklister och mopedister ofta glöms bort i fråga om planering, utformning, drift och underhåll av vägarna. Därför har SMC, med forskning, erfarenheter och statistik som grund, sammanfattat en MC-Vision.
MC-Visionen 2.0 släpptes i samband med Tylösandskonferensen 2014. Den innehåller SMC:s förslag på åtgärder för ökad säkerhet för motorcyklister.
SMC släppte den första utgåvan av MC-Visionen under Tylösandsseminariet 2008. Den blev väl mottagen och var faktiskt ett startskott för strategiarbetet för MC-säkerhet i Sverige. Det har hänt mycket på området sedan dess. SMC vet betydligt mer genom egna studier, forskning och statistik. 2008 diskuterades till exempel inte ens olovlig körning som ett problem bland MC-förare. Idag är allvarliga trafikbrott ett begrepp. Det är väl känt att en stor andel av de som dödas på tvåhjulig MC varken har körkort eller äger en MC. Idag vet vi också betydligt mer om friktion. Genom enkäter har SMC tagit reda på vad motorcyklisterna tycker i olika frågor.
Läs MC-Visionen här:
MC-Visionen 2.0 webbversion (1 MB)
MC-Visionen 2.0 tryckversion (12 MB)
The Motorcycle Vision 2.0 English version