Att köpa, äga och köra elmotorcykel

SMC får många frågor om el och frågorna handlar om allt från hur man laddar till hur tekniken egentligen fungerar. Därför har vi skapat en del på hemsidan som enbart kommer att handla om elmotorcyklar.
Här finns en artikelserie i 16 delar. Här finns också en sida med vanliga frågor och svar om el-MC. Är det något du saknar, kontakta SMC.

Vision Electric
Under 2022 har SMC genomfört projektet Vision Electric där motorcyklister haft möjlighet att testa tre hojar och skapa en egen uppfattning om eldrivna motorcyklar. SMC har också fått mer kunskap i frågan med hjälp av medlemmarnas synpunkter. SMC har också låtit politiker i riksdagens trafikutskott, tjänstemän vid Trafikverket och Transportstyrelsen, representanter för olika intresseorganisationer och många fler att få köra elhojarna. Resultatet av Vision Electric kommer i en rapport. På SMC:s Youtubesida kan du se ett antal filmklipp. 

Elmotorcyklar på den svenska marknaden
Dessa tillverkare säljer elmotorcyklar som du kan köpa i Sverige idag. Vissa tillverkare har bara en modell medan andra har ett modellprogram. Cake, Stilride, Stark Varg och RGNT är svenska MC-tillverkare.

BMW har en elektrisk motorcykel, BMW CE04

Cake -en svensk MC-tillverkare med flera modeller, Ösa Flex för gatkörning

 

Energica - en italiensk MC med tre modeller

 

Harley Davidson -elhojen från HD heter Livewire

KTM  - endurohojen heter Freeride E-XC


Lightning - har en supersporthoj, the Lightning LS-218. Oklart om den är godkänd utanför USA.!

 

NIU MQi GT-en kinesisk elmotorcykel för pendling


Piaggio 1 Active

RGNT - svensk tillverkare med en modell för gatan

Seat MÓ eScooter 125 - en spansk 125-a i scootermodell

Stark Varg - en svensk elektrisk crossmotorcykel

 

Stilride - ännu en svensk elmotorcykel 

Vespa Elettrica L3- en klassiker i elversion

Zero - har hela nio modeller att välja bland

Laddplatser
uppladdning.nu    Hjälper dig att hitta laddplats
chargefinder  Kartfunktion i web och app
A Better Routeplanner  Verktyg för att planera resa utifrån laddplatser
Infonobil.no En nordisk databas över publika laddplatser

Författare till artikelserien
Eftersom det inte finns någon vid SMCs kansli som är insatt i frågan om elmotorcykar sökte SMC sökt en sakkunnig på området. Vi hittade en kompetent och bra skribent i Petter Hammarbäck som vi köpt artikelserien av. Artikelförfattarens sakkunnighet kommer sig av att han själv är entusiast och återförsäljare, men också frilansskribent sedan 25 år tillbaka. Petter driver även Elhojsbloggen. och är aktiv i SMC Kronoberg. 

Artikelserien om elhojar publicerades 2020

  1. Det krävs alternativ till bensin

  2. Finns det någon känsla kvar – går det att ha lika kul på två hjul med eldrift?

  3. Soppatorsk i batteriet – eller 100 elmil på 10 liter bensin?

  4. Eldriven hoj till vardags med minimala driftskostnader – vad är haken?

  5. Laddkapacitet vid strömkällan - är det olika oktan på elen?

  6. Överföringskapacitet från strömkälla till batteri

  7. Batteriets förmåga att ta emot ström beror på storleken
  8. Vad kostar det att ladda borta?

  9. Vad kostar ett nytt batteri och hur länge varar det?

  10. Bli självförsörjande och gör ditt eget bränsle!

  11. Är räckviddsångesten större med el i tanken?

  12. Blir det billigare försäkringar med eldrift?

  13. Visst går det att köra elmotorcykel även på vintern

  14. Inspirerad körning och bankörning på el

  15. Eldrift i terräng med många nya upplevelser

  16. Touring, grupp och långresor – går det ens att köra på el?

ACEM, MC-tillverkarnas organisation i Europa publicerade 5 maj 2020 ett dokument om eldrivna motorcyklar och mopeder samt vad som krävs för att få fart på utvecklingen. 
Du hittar den här.