#ConnectingEurope-dagarna hölls den andra till femte april i Bryssel och var den mest besökta upplagan och samlade mer än 3200 deltagare från över 80 länder. Deltagare var ministrar, politiker, finansinstitutioner, industrirepresentanter, transportintressenter och Europeiska kommissionen och relaterade organ.
Ämnena som diskuterades inkluderade konkreta åtgärder och utbyte av god praxis för att skapa ett hållbart, smart och motståndskraftigt transport- och mobilitetsnätverk i Europa. Tillverkare av motordrivna tvåhjulingar är redo att stödja framtida planer för hållbar stadsmobilitet i Europa. Teamet från The European Association of Motorcycle Manufacturers (Acem) skriver på sin hemsida att de var glada över att visa upp den senaste teknik för stadsrörlighet för EU:s institutionella ledare inom transportsektorn. Under det tre dagar långa evenemanget fokuserade sessionerna på omedelbara strategiska prioriteringar för Europa inom mobilitet och transport och samlade institutionella representanter, transportoperatörer, tillverkare, forskare, städer och användare. Som utgångspunkt kommer den nya TEN-T-förordningen (The Trans-European Transport Network) att säkerställa de högsta standarderna inom säkerhet, koldioxidutsläpp och innovation för kärnnäten och de heltäckande nätverken som ska vara färdigställda till 2030 respektive 2050. Enligt den nya ramen kommer rörlighet i städer att spela en central roll för att förbättra livskvaliteten för sina medborgare. Konkret måste 431 städer lämna in sina planer för hållbar rörlighet i städer senast 2027 för att förbättra samarbetet mellan lokala myndigheter. Acem skriver att i denna mening är användningen av tvåhjuliga motorer den perfekta lösningen för att komplettera det nya regelverket med drivlinetekniker som är skräddarsydda för olika former av användning. Speciellt i stads- och stadsnära områden kan våra fordon underlätta pendling, begränsa användningen av offentliga utrymmen och erbjuda flexibilitet för användarna. Offentliga myndigheter kan lita på Acem-medlemmar som samarbetspartner för att förbättra rörligheten och tillgängligheten i sina strategiska planer. För detta ändamål, som en del av sina FoU-ansträngningar, ökar tillverkarna också successivt tillgången på elektriska modeller som är utformade för att möta denna nya konsumentmobilitet och medborgarnas behov, inom eller runt städer. Med de rätta förutsättningarna förväntar sig Acem att den dominerande andelen av Power two wheelers-marknaden för stadsmobilitet kommer att vara elektrisk år 2030. Till exempel kommer elektrifieringen av den urbana PTW-flottan även att stödjas av utbytbara batterier, som för närvarande utvecklas av ett dedikerat konsortium som Acem är associerat till. När de tekniska specifikationerna och de framtida standarderna är klara kommer tester att starta i olika städer. För att säkerställa en framgångsrik marknadsintroduktion måste alla aktörer inom rörlighet i städer vara med, såsom lokala myndigheter, privata och offentliga investerare.Framtida utbytbara stationer kommer att finnas i strategiska områden i hela staden (multimodala nav, kommersiella grannar, bostads-, affärs- och turistområden).