Trafikverket har beslutat att inte satsa på en större utbyggnad av elvägar i Sverige, då det inte är samhällsekonomiskt lönsamt med dagens förutsättningar. Snabb utveckling av batteriteknologi har minskat behovet av elvägar, och Trafikverket har även pausat projektet för Sveriges första permanenta elväg på E20 mellan Hallsberg och Örebro.
Vi i Sveriges Motorcyklister (SMC) ser positivt på detta beslut. För oss är det viktigt att Trafikverket nu fokuserar på att förbättra de faktiska vägförhållandena, där det fortfarande finns stora behov. Vi hoppas att de resurser som inte längre ska användas för elvägar nu kan omfördelas till bättre vägunderhåll och säkerhetsåtgärder, inklusive åtgärder för motorcyklisters säkerhet (MPS). Motorcyklister utsätts dagligen för risker på vägar med dåligt underhåll, vägskador och bristande vägskyltning, och SMC hoppas nu att Trafikverket prioriterar dessa akuta behov som i så fall kommer bidra till ökad trafiksäkerhet för alla trafikanter.
SMC välkomnar att Riksdagens Trafikutskott antog den 3 december förslaget om satsningar på transportinfrastrukturen. Förslaget innebär en kraftigt ökad satsning på transportinfrastrukturen med målsättningen att den ska vara pålitlig. 354 miljarder ska satsa under de kommande åren till att upprätthålla statliga vägar, med andra ord inga nya satsningar på elvägar.