Förslag från Transportstyrelsen: handledare ska få övningsköra med fler än fem elever
SMC har uppmärksammat Transportstyrelsen och politiska beslutsfattare om begränsningarna som bestämmelsen om att handledare får ha högst fem blivande förare samtidigt. Ändringen som infördes december 2021 var en del i ett paket av åtgärder som Transportstyrelsen föreslog för att hindra uppkomsten av svarta trafikskolor. SMC ställer sig bakom att bekämpa illegal verksamhet men konsekvenserna om att endast tillåta fem övningskörningselever som inte plockas bort när de fått sina körkort har slagit hårt mot blivande motorcyklister. Det kan vara en utmaning för blivande motorcyklister att få tag i en privat handledare, eftersom merparten tar sitt MC-körkort senare i livet och därmed inte har samma tillgång till familjemedlemmar att övningsköra med. Istället kan det vara en kompis eller kollega som ställer upp.
Om blivande förare har svårt att hitta en handledare för privat övningskörning får det flera negativa följder. Mängdträning behövs för att få mer körvana och erfarenhet av olika trafiksituationer. Brist på mängdträning gör det svårare att klara körprovet och dessutom blir det dyrare eftersom all körträning då måste ske på trafikskola.
- För SMC har det alltid varit en självklarhet att ett handledarskap måste upphöra omedelbart efter att en körkortstagare godkänts vid körprov. SMC arbetar för att främja en flexibilitet, att vi tillsammans inom MC-kollektivet stödjer varandra så att fler blir säkrare motorcyklister genom en kombination av träningskörning hos en trafikskola och med en privat handledare. Med förslaget säkrar man möjligheten för fler blivande motorcyklister att hitta en privat handledare samtidigt som man fortsatt sätter stopp för svart övningskörningsverksamhet. Det är mycket positivt, säger Roger Berzell, SMC:s generalsekreterare.
Transportstyrelsens förslag till översyn av förarutbildning skickas nu till regeringen för beredning och därefter till riksdagen för beslut. Enligt underlaget kan förslaget bli verklighet i januari 2029.
- Jag är övertygad om att även regeringen och till sist riksdagens ledamöter har förståelse för att den föreslagna förändringen leder till bättre trafiksäkerhet för motorcyklisterna och därmed blir ett viktigt bidrag i rätt riktning för att nå Nollvisionen. Det är alldeles för lång tid med fem år för att göra den här förbättringen. Nu får vi fortsätta arbeta med frågan för att det ska genomföras tidigare, säger Roger Berzell.