Ideellt engagemang handlar om att människor går ihop och gör saker tillsammans för något de brinner för. Som att köra hoj och utvecklas under resans gång. En sådan insats bygger tillit, förtroende och gemenskap. Både inom gruppen som står för arrangemanget och de som tar sig dit för att vara med. Detta ger även mycket till samhället i stort. I vårt fall inom SMC till medvetna och kompetenta motorcyklister.
Av: Annika Nilsson
Till vardags arbetar jag på medlemstidningen MC-Folket och har haft förmånen att besöka några av alla distrikten runt om i landet samt varit på plats vid kurser på olika banor.
Varje gång slås jag av den fina och varma atmosfär som våra eldsjälar bidrar med och att just deras insats möjliggör att aktiviteter genomförs, människor möts och trafiksäkerhetenförbättras.
Inför den stundande MC-säsongen bestämde jag mig för att göra slag i sak och engagera mig i School-verksamheten inom SMC Väst, då jag bor i Göteborg. Jag har tidigare varit med under en kurs på grus i egenskap av reporter. Denna gång var det som resurs, för första gången, i samband med grundkurs grusutbildning Nivå 1.
En fantastisk möjlighet att bidra och att träffa härliga människor. Det trots hällregn denna tidiga söndagsmorgon. Den ena genomdränkta föraren efter den andra skrev in sig hos kursledaren Mikael Lundquist, men ingen klagade på vädret.
En del hade varit med dagen innan på avrostningen, några hade kört några turer och för en handfull deltagare var det premiär för säsongen. Kursen vänder sig till motorcyklister som vill bli säkrare på att köra på grusvägar. Speciellt för dem som tycker det är jobbigt med vägbyggen utan asfalt, grusvägen till badstranden eller till sommarstugan, eller som helt enkelt är nyfikna på att lära sig grunderna i grus och offroadkörning.
Här fungerar motorcyklar där både sittande/stående körställning kan tillämpas.
Deltagarna delas i möjligaste mån in i grupper utifrån erfarenhet/nivå och typ av motorcykel, och med möjligt att anpassa övningarna efter gruppen.
Jag fick hänga med Andreas Richardsson som är instruktör med gruskompetens. Han hade tagit sig till Stora Holm från SMC Halland, vilket är hans distrikt. Snacka om engagemang, och med en genomblöt mössa stod han mellan övningarna och visade körställningar, gav tips och goda råd med på färden. Hela tiden med ett stor leende.
Fokus för dagen låg på trafiksäkerhet genom grundläggande övningar som körställning, gasa och bromsa, hitta balans och trygghet. Dagen började och avslutades med en referens-sträcka. Perfekt för att praktisera på det man övat under dagen.
Vi höll i gång från halv nio till klockan ett, och passet efter den goda mackan och kaffet kördes i sol och uppehåll.
Som resurs är man en i teamet som jobbar med kurserna och uppgifterna kan variera mellan de olika kurstillfällen. Det märks att organisationen fungerar som en välsmord kedja, med tydliga instruktioner och uppgifter. Min uppgift var att hänga med, se och lära. Framöver kan det handla om att ta emot deltagare, se till att de registreras på plats och får sina västar. Eller, att hålla ordning i depån och visa praktiska saker på plats. Man kan även vara flaggvakt och sköta flödet in och ut på banan, se till att tiderna hålls, att allt flyter ute på banan och snabbt flagga av körningen om det skulle behövas.
Dagen avslutades för min del med att samla in alla koner som stöd utplacerade på den gigantiska grusplanen. Si så där ett drygt hundratal. Kort sagt, som resurs hjälper man till där det behövs. Det gör att instruktörerna kan fokusera på̊ deltagarnas utbildning och utveckling.
Att vara resurs är både roligt och utvecklande, framför allt ger det så mycket att träffa andra motorcyklister och härliga positiva människor i sitt distrikt. En känsla av att vi tillsammans gör något riktigt bra tillsammans. Stort och varmt tack till SMC Väst och grusgänget, Andreas och alla härliga deltagare! I will be back.
Om du tycker det verkar intressant att vara en viktig länk i kedjan och vill veta mer så tar du kontakt med ditt distrikt.
Jag kan lova att du inte kommer att ångra dig.