Under vecka 38 genomför polisen extra kontroller med fokus på hastigheten. Hastigheten är avgörande – både för att förhindra en olycka, och för hur omfattade skador man får som inblandad. Tillsammans med flera andra aktörer arbetar polisen med Nollvisionen, som innebär att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken. Hastighetskontrollerna i veckan genomförs både synligt med laserinstrument vid vägkanten och dolt med genomsnittshastighetsmätare i båda målade och civila polisbilar samt motorcyklar.
SMC ser positivt att polisen finns längs våra vägar och arbetar aktivt med trafiksäkerheten. Det skapar trygghet och kan förebygga andra trafikfarliga beteende utöver enbart hastigheten, såsom användning av mobilen vid ratten till exempel. Men SMC vill se mer än sporadiska trafikveckor som enbart fokuserar på hastigheten. SMC konstaterar utifrån den årliga olycksstatistiken att en annan faktor har en stor betydelse nämligen körkortslösa förare.
SMC har arbetat med trafiksäkerhet för motorcyklister sedan 1963 då organisationen bildades. Men, SMC når inte de som varken äger en MC eller har ett MC-körkort. För gruppen körkortslösa motorcyklister och andra trafikanter krävs insatser från alla som arbetar med trafiksäkerhet. Det är framför allt polisen som har möjlighet att ingripa mot förare som saknar körkort. I gruppen finns personer som är kända av polisen för tidigare trafik- och andra typer av brott. Polisen bör få mandat att vidta åtgärder mot gruppen, och genomföra kontroller och sanktioner riktade specifikt mot gruppen.
Körkortskontroller i stor skala bör prioriteras eftersom den stora andelen utan körkort inte bara finns bland dem som dödas utan även bland de svårt skadade. Statistik visar att det finns många körkortslösa även bland de som dödas i personbil och bland buss- och lastbilsförare. Genom körkortskontroller kan polisen även upptäcka personer som eftersöks i andra sammanhang.