Den 26 och 27 juni anordnade Trafikverket Zero Vision Conference som hölls i Stockholm och inleddes av infrastrukturminister Andreas Carlson (KD). Två dagar av internationellt kunskapsutbyte, kapacitetsuppbyggnad och fördjupande diskussioner om trafiksäkerhet och nollvisionen
Trafiksäkerhet är en integrerad del av FN:s Agenda 2030, där hälsa, klimat och rättvisa är huvudrubrikerna. Trafiksäkerheten har dessutom ett eget mål (delmål 3.6: minska antalet dödsfall och skador i trafiken), vilket i sin tur möjliggör andra förbättringar i samhället. SMC har under många år förmedlat hur motorcyklar och mopeder kan bidra till en bättre miljö i våra städer och ett bättre livspussel för många av oss som kör en tvåhjuling. I ett globalt perspektiv är motorcykel i många länder runt om i världen det första fordonet en familj har råd att köpa för att kunna åka till ett jobb, köra barn till skolan eller nå sjukvård som finns i en annan stad.
För SMC var det viktigt att närvara vid konferensen för att vid varje diskussion ta upp motorcyklisternas och mopedisternas perspektiv och bidrag till FN:s hållbarhetsmål. Även om alla talare var överens om att trafiksäkerheten ska gälla alla trafikanter vill SMC betona vikten av de oskyddade trafikanterna och de särskilda aspekterna av trafiksäkerheten för oss motorcyklister.
Höga förväntningar sätts upp om att utvecklingen kommer att bidra till att uppnå våra mål med trafiksäkerheten och drastiskt minska antalet dödsolyckor och kollisioner. Dock kräver teknologins utveckling ett bättre underhåll av våra vägar: hur annars kan den framtida autonoma bilen följa vita linjer om de inte längre är befintliga eller osynliga under ett lager grus? För SMC måste människan vara i centrum av allt arbete med trafiksäkerheten: till syvende och sist är det vi som kör som ska bedöma och anpassa vår körning till varje situation med hjälp av våra färdigheter och erfarenheter. Dock ligger ett stort ansvar hos beslutfattare att lägga rätt resurser på infrastruktur som följer nollvisionens principer som integrerar motorcyklisterna och att underhållet följer samma principer: ingen ska skadas eller dö på grund av brister i infrastrukturen!
Dominique Faymonville, SMC:s politiska sekreterare och Jesper Christensen, FIM:s Director for Mobility / SMC:s generalsekreterare