Under helgen har FIM genomfört sitt årsmöte i Liverpool där SMC:s generalsekreterare Jesper Christensen är FIM:s kommissionsdirektör för mobilitet. Jespers tal på stämman innehöll huvudpunkter från året som gått och belyser vilka politiska utmaningar som finns för motorcyklisterna.
Under 2023 har FIM med bravur satt motorcyklismen längst fram. När OECD:s internationella transportforum hade sitt årliga möte var ett stort antal av världens infrastruktursministrar samlade på plats. Att motorcyklisterna också tar sitt ansvar i den gröna omställning lyckades dem visa upp och förklara under alla möten.
Som en naturlig uppföljning blev FIM under hösten även medlem i Swappable Motorcycle Consortium, som jobbar med att fastställa standarder för utbytbara batterier på Powered Two Wheelers.
I Connected Motorcycle Consortium var det i september den första visningen av konsortiets första prototyper av intelligenta transportsystem. Ett exempel är en bil som inte ska kunna svänga vänster om en motorcykel kommer mötandes.
I certifieringen Quality Label för fortbildning har vi insisterat på att arbeta med att koppla in akademin och forskning. Vi har som mål att ta fram en fortbildnings-curriculum som handlar om att förhindra dem mest frekventa olyckorna.
EU kommissionens projekt om den gröna omställningen har FIM också deltagit i. Här handlar det till stor del om att få in mopeder och motorcyklar i den nya infrastrukturen, från parkering till elektrifiering. Inget kommer hända om det inte finns en ladd-infrastruktur som också passar tvåhjulingarna.
Huvudutmaningarna på agendan i Europa inför 2024 rör sig även här om att ha moped och MC inkluderad när 400 större städer ska omfattas av nya gröna regelverk. Skrotningsdirektivet, som ger ett antal utmaningar trots ett bra syfte, kommer sannolikt leda till ett större arbete. Nya förslaget på körkortsdirektivet som innebär att ingen tung MC får köra fortare än 110 km/h, kommer sannolikt också bli en större utmaning.
Vidare kommer det bli svårt att få FIM ITF-konferensen i Sydamerika att bli klara med alla praktiska utmaningar, eftersom det i vanlig ordning kommer nya politiska utspel som måste hanteras.
Jesper avslutade sitt tal med att säga att FIM skriver och äger regelverk inom MC-sporten, med att ett mål skulle kunna vara att vi vill samma inom trafiken ute på vägarna.
Foto: GOOD-SHOOT.COM / Reygondeau/Joly