SMC når tusentals motorcyklister varje dag året om via hemsidan och sociala media. Facebook är störst, följt av Instagram, Twitter, Youtube och Linkedin. Många inlägg leder till kommentarer och aktivitet vilket är extra kul.
Facebook fortsätter att växa och är den största arenan inom sociala medier för SMC. I december 2022 hade SMC:s centrala Facebooksida 27 545 följare vilket är en ökning med 1 432 personer jämfört med året innan. Knappt 21 procent är kvinnor, resten män. Räckvidden under 2022 var 1 433 526 vilket är en ökning med nästan 25 procent. Det inlägg som visats mest, 182 800 gånger var kortegen på Hoj-Rock i Västervik. Inlägget som fick flest kommentarer, 880 stycken, gällde hur man gör då man passerar en ATK-kamera på motorcykel. Räckvidden har ökat kraftigt under 2022, vilket syns tydligt i bilden nedan.
Utöver den centrala sidan har varje SMC-distrikt egna Facebooksidor. Även enskilda aktiviteter och grupper inom SMC har egna sidor och events på Facebook. Några exempel är SMC Travel, Hoj-X och Mälaren Runt.
SMC har också ökat närvaron på Instagramkontot @sverigesmotorcyklister. Antalet följare ökat under året och är nu 5 240 personer, en ökning med 368 personer från 2021. Under året har 212 inlägg skapats. Mest visningar, 8 355, under 2022 fick inlägget där en instruktör testar en airbagjacka.
På Twitter finns Sveriges MotorCyklister, under namnet @Motorcyklister. Twitter-kontot har stor betydelse i dialog med främst politiker, myndigheter, kommuner och media. SMC har 661 följare på Twitter, antalet har ökat med tio procent under året. Under året visades SMC:s inlägg på Twitter cirka 65 000 gånger och varje inlägg har i genomsnitt visats 200 gånger per dag. Det inlägg som fick mest trafik gällde att SMC stängts ute från STRADA.
SMC:s Youtube-konto har 803 prenumeranter. Under året har 15 filmer lagts ut inom ramen för Vision Electric. Den film som fått flest visningar (1072 stycken) är den som handlar om en körning mot Sälen där brister i laddinfrastrukturen tydliggörs.
Guldbaggevinnaren China Åhlander gjorde en film om SMC School och Broms & Kurv-kurs. Filmen hade 554 000 visningar under 2022 vilket skulle gett den en andraplacering på Biotoppen 2021 efter James Bond – No time to die.
Linkedin är en kanal där SMC börjat lägga ut information och nyheter löpande. SMC har 275 följare vilket är en blygsam siffra men ändå en ökning med 111 personer jämfört med föregående år. Sidan får nya följare varje månad.