Efter att ha haft tillgång till statistik över trafikolyckor i Transportstyrelsens system STRADA i drygt tio år stängdes SMC och drygt 200 användare ute 2020. SMC har överklagat detta till Kammarrätten som tyvärr avslog SMC:s framställan. SMC gick då vidare och begärde prövningstillstånd i Högsta Förvaltningsdomstolen. Tyvärr avslogs även detta då man inte tyckte att det fanns skäl utifrån ledning för rättstillämpning eller att beslutet berodde på grovt förbiseende eller grovt misstag. Det betyder att civilsamhället är utestängda från olycksstatistik för evigt om inte politikerna ändrar lagen
Kort summering av SMC:s arbete utifrån STRADA
• SMC har sedan 2010 haft direkt åtkomst till STRADA. SMC har gjort mängder av uttag, lokala, regionala och nationella.
• SMC har träffat STRADA-handläggare för att föreslå hur datainsamlingen till STRADA skulle kunna utvecklas och förbättras då det gäller motorcyklar och mopeder.
• Uppgifterna i STRADA har använts i vårt trafiksäkerhetsarbete och gjort det möjligt för oss att hitta olycksdrabbade vägar och platser, informera och varna motorcyklister samt påtala problem för väghållare.
• SMC har årligen närmare 10 000 MC-förare som deltagare i SMC Schools trafiksäkerhetsutbildningar. Utbildningarna designas utifrån statistik i STRADA.
• SMC och medlemmarna investerar årligen över 120 000 timmar i sin egen trafiksäkerhet, utifrån olycksstatistik i STRADA.
• SMC besvarar varje år många remisser och i dessa sammanhang är det viktigt att ha fakta och statistik att grunda svaren på. Här har olycksstatistiken i STRADA haft en otroligt stor och viktig betydelse.
• SMC tar också del av samråd inför planering och utformning av nya gator och vägar. I närmare hundra procent av dessa handlingar är motorcyklister och mopedister klass I och II oftast exkluderade. Genom direkt tillgång till STRADA har SMC kunnat påvisa behoven hos oskyddade trafikanter och peka på vikten av att inkludera alla trafikanter, även de som färdas på tvåhjuliga motordrivna fordon.
• SMC har aldrig missbrukat uppgifterna som inhämtats från STRADA.
• SMC har aldrig mottagit invändningar eller kritik från vare sig organisationer eller privatpersoner om hur SMC har använt uppgifterna.
• SMC är den enda MC-organisationen i medlemmar i EuroRAP, en europeisk organisation som arbetar för att minska olyckor genom säkrare vägar. Man har ett system för att stjärnmärka vägar och skapa en förlåtande vägmiljö för alla trafikanter. SMC:s medlemskap beror på att man hittills utgått från säkerhet för dem som färdas i bil – inte MC. Genom att STRADA stängts för civilsamhället kan inte svenska organisationer vara delaktiga i EuroRAP.
Första stängningen 2020
Den 26 februari 2020 stängdes SMC och drygt 200 andra användare ute från STRADA över en natt. SMC fick ett brev med uppgift att vi skulle kunna ”begära och få uppgifter på aggregerad nivå (dvs. där inga detaljuppgifter framgår). Vid behov av mer detaljerad Stradadata kommer detta att prövas för varje sådan beställning särskilt med utgångspunkt i sekretessbestämmelserna”.
Normalt har SMC hämtat ut totaldata ur STRADA en gång per år men i mars fick detta göras genom en av Transportstyrelsens handläggare. Resultatet blev att vi fick en sammanställning där information om väg, datum, plats, mm fanns med. Däremot saknades händelseförloppet helt vilket gör att sammanställningen är oanvändbar i trafiksäkerhetsarbete. SMC överklagade beslutet vilket resulterade i att Kammarrätten upphävde myndighetens beslut och återvisade målet till Transportstyrelsen för vidare handläggning. Transportstyrelsen inkluderade då händelseförloppet i sammanställningen efter att ha gått igenom och maskat några få uppgifter.
Den nya och mer omfattande utestängningen efter ny lag 2021
SMC trodde att den nya lagen tillsammans med de diskussioner som förts i Trafikutskottet, uttalanden från infrastrukturministern och debatt i riksdagen skulle förtydliga och förenkla civilsamhällets tillgång till STRADA. Regeringen gjorde i propositionen bedömningen att det saknas behov av att införa några särskilda regler om något annat sätt att lämna ut personuppgifter elektroniskt än genom direktåtkomst. I Trafikutskottets betänkande 2020/21:TU11, Transportstyrelsens olycksdatabas höll man med om detta och ansåg att:
”Om tillräckligt många uppgifter slås samman så att de inte rimligen går att hänföra till en enskild bör sådana aggregerade data kunna lämnas ut, och även uppgifter som har behandlats på annat sätt som innebär att den registrerade inte längre är identifierbar bör kunna lämnas ut. I sammanhanget kan konstateras att Strada även innehåller andra typer av data som inte är att anse som personuppgifter, t.ex. uppgifter om fordon och väglag och som bör kunna lämnas ut till t ex intresseorganisationer och företag. Utskottet konstaterar att Transportstyrelsen ska säkerställa att uppgifterna inte avser en enskilds förhållanden eller utgör personuppgifter innan myndigheten lämnar ut sådana uppgifter. Utskottet delar regeringens bedömning att det inte är nödvändig med någon uttrycklig bestämmelse i den nya lagen om möjligheten att lämna ut sådana uppgifter."
Problemet är Transportstyrelsens tolkning av lagen som trädde i kraft sommaren 2021. Den gör att ingen i civilsamhället kan få ta del av uppgifterna i STRADA. SMC har försökt och ännu en gång fått avslag. Transportstyrelsens beslut prövades i Kammarrätten som tyvärr avslog överklagandet med motiveringen:
”De begärda uppgifterna är inte sådana att de i sig kan hänföras till någon enskild. Sekretessbestämmelsen i 24 kap. 8 § första stycket OSL är därmed inte tillämplig. Frågan är då om Transportstyrelsen har haft fog för att sekretessbelägga aktuella uppgifter med stöd av 24 kap. 8 § tredje stycket OSL. Uppgifterna är mycket detaljerade och det går inte att bortse från att det med så kallad bakvägsidentifiering, dvs. genom att de sekretessbelagda uppgifterna kombineras med annan extern information, går att identifiera enskilda personer i materialet. Även med beaktande av SMC:s syfte med att ta del av uppgifterna anser kammarrätten att det inte står klart att uppgifterna kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider skada eller men. Uppgifterna omfattas därmed av sekretess enligt 24 kap. 8 § tredje stycket OSL. Överklagandet ska därför avslås."
Vilken extern information som skulle kunna användas och hur man ska gå tillväga för att hitta individerna bakom 1500 olyckor framgår inte. Att SMC under den tid vi haft direktåtkomst till STRADA aldrig missbrukat förtroendet framgår inte heller.
SMC har begärt prövningstillstånd i Högsta Förvaltningsdomstolen. Att civilsamhället tvingas till domstol för att få ta del av olycksstatistik i STRADA kan inte ha varit syftet med Lag (2021:319) om Transportstyrelsens olycksdatabas!
Tyvärr avslogs SMC:s framställan om prövningstillstånd med motiveringen att prövningstillstånd kan ges av två skäl: ”det första är att ett avgörande i målet är viktigt för ledningen av rättstillämpningen. Det andra skälet är att det finns synnerliga skäl för en prövning, som att det finns grund för resning eller att målets utgång i kammarrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag.” Högsta Förvaltningsdomstolen finner att det inte finns skäl att meddela prövningstillstånd. Detta beslut går inte att överklaga. Den enda vägen som nu återstår för att förändra lagen och tolkningen av den är den politiska vägen. Läs beslutet här.