Häromdagen presenterade regeringen ett åtgärdspaket för att möta prisökningar på drivmedel och el till följd av invasionen av Ukraina. En av åtgärderna var en drivmedelskompensation med 1000 kronor till alla privatpersoner som äger en personbil. Många medlemmar har hört av sig angående detta och idag har SMC bett finansminister Mikael Damberg och infrastrukturminister Tomas Eneroth att ändra förslaget till ett fordon per person istället för en personbil.
Måndag 14 mars presenterade finansminister Mikael Damberg ett åtgärdspaket för att möta prisökningar på drivmedel och el till följd av invasionen av Ukraina. En av punkterna var att ge alla bilägare en drivmedelskompensation med tusen kronor. Detta har lett till att många medlemmar kontaktat SMC. Vi har idag via brev dels frågat hur man kommit fram till förslaget, dels föreslagit att ändra förslaget till ett fordon per person, istället för en bil per person.
Så här står det i SMC:s brev till finansminister Mikael Damberg och infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Hej!
Häromdagen presenterade regeringen genom Mikael Damberg ett åtgärdspaket för att möta prisökningar på drivmedel och el till följd av invasionen av Ukraina. En av åtgärderna var en drivmedelskompensation till alla privatpersoner som äger en personbil. Stödet är 1000 kronor per bilägare + 500 kronor ytterligare till dem som bor i stödområdena 1, 2 eller 3 och äger en personbil. Stödet ska utbetalas automatiskt.
Var fjärde svensk MC-ägare, drygt 65 000 personer, är medlemmar i Sveriges MotorCyklister. Det finns omkring 263 ooo ägare i Sverige. Sedan åtgärdspaketet presenterades häromdagen har SMC kontaktats av många medlemmar som frågar hur övervägandet av stödet gått till och varför motorcyklar exkluderats.
Vad är orsaken till att vissa fordon som ägs av privatpersoner får stöd för ökade kostnader men men inte andra?
Det finns ingen information på regeringens hemsida om vilka överväganden som gjorts och lett fram till beslutet som presenterades 14 mars. Dessa överväganden vill SMC gärna ta del av.
Alla fordonsägare har drabbats av de ökade drivmedelspriserna, även MC-ägare. De flesta motorcyklar drivs med bensin även om allt fler motorcyklar som kommer ut på marknaden är eldrivna. Kostnaden för att köra motorcykel är också hög eftersom vi betalar lika mycket för bensin och el. Detta är ett argument för att låta tusenlappen omfatta även MC-ägare.
Många väljer att pendla med motorcykel istället för bil vilket förbättrar framkomligheten för alla fordon i våra växande städer. En MC kan passera köer istället för att fastna i dem och förkortar därmed pendlingstider, minskar utsläppen och bidrar till minskad trängsel. Dessa argument bör vara orsak till att låta tusenlappen omfatta även MC-ägare.
Andra fordon som saknas i underlaget är moped klass I med två eller fyra hjul och A-traktorer. Även dessa används för pendling, både i städer och på landsbygden.
Ett fordon per person, oavsett fordon
Mot bakgrund av ovanstående föreslår SMC att regeringen ändrar omfattningen av drivmedelskompensationen till ett fordon per person, istället för en bil per person. Många ägare av motorcyklar har också en bil. Många mopeder och A-traktorer ägs av föräldrar som också är bilägare. En förändring av drivmedelskompensationen till fordon istället för bil skulle därför sannolikt endast betyda marginella kostnadsökningar för regeringen. Däremot skulle förslaget omfatta alla fordonsägare som då får en tusenlapp i drivmedelskompensation, oavsett vilket fordon man pendlar med.
Finansminister Mikael Damberg
Infrastrukturminister Tomas Eneroth