Fortkörning vid vägarbeten är ett stort problem som äventyrar säkerheten för de som jobbar på platsen. I en ny undersökning kan M Sverige påvisa problematikens utbredning: endast 1 av 3 förbipasserande trafikanter höll hastigheten vid vägarbeten. En glädjande del i undersökningen är att motorcyklister är bättre än både bil- och lastbilsförare på att köra i laglig hastighet.
Under åren 2003–2015 skedde nästan 4 000 olyckor vid vägarbeten*, enligt Trafikverket. Riksförbundet M Sveriges undersökning från sommaren 2021 visar att endast en tredjedel av alla trafikanter håller hastigheten vid vägarbeten.
– I våra mätningar som genomförts på flera platser runtom i landet körde hela 71 procent av alla motorfordon mer än 10 km/h för fort förbi vägarbeten. Bland bilisterna körde 73 procent för fort medan siffran för lastbilar var något lägre, 63 procent. Detta är allvarligt, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig trafiksäkerhet, Riksförbundet M Sverige.
Riksförbundet M Sverige vill nu se en skärpning både från bilisternas och myndigheternas sida.
– Den stora underhållsskulden leder till att antalet vägarbeten kommer att behöva öka de kommande åren. Kunskapen hos bilisterna om vägarbetarnas utsatta situation behöver höjas samtidigt som myndigheter och entreprenörer i högre grad måste använda sig av åtgärder som trafikljus, bom eller lots vid vägarbeten, utöver omledning av trafik.
Riksförbundet M Sverige uppmanar svenska bilister att ta höjd för att det kan uppstå förseningar och att resorna kan ta längre tid än planerat på grund av vägarbeten.
– Kör försiktigt och följ hastighetsbegränsningarna när du passerar vägarbeten eller olycksplatser. Tänk på att inte utsätta vägarbetare eller utryckningspersonal för risker. Påbörja resan i god tid eftersom köer vid vägarbeten kan bidra till att restiden blir längre än vanligt, säger Tony Gunnarsson.
* I 1,4 procent av olyckorna omkom en person. I drygt 11 procent av olyckorna skadades någon svårt. I drygt en fjärdedel av de nästan 4 000 olyckorna skadades vägarbetare.
Undersökningen:
Fordon | Håller hastighet | 10–20 km/h mer | 20–30 km/h mer |
Bil | 26,9 | 70,4 | 2,2 |
Lastbil | 37,2 | 58,6 | 3,9 |
Buss | 55,5 | 44,5 | 0 |
Motorcykel | 42,9 | 57,1 | 0 |
Undersökningen bygger på 1 782 observationer av M Sveriges klubbar i Norrbotten, Skaraborg, Skåne Nordväst och Västerbotten. Länk till pressmeddelandet