När man talar om MC-olyckor tänker de flesta på en förare som kör väldigt fort och att farten är orsaken till olyckan. Få vet att den allra vanligaste singelolyckan på motorcykel sker när hjulen står stilla. I nästan samtliga fall är det föraren som vållar olyckan. Varje orsak är mycket banal och oftast är det ett stukat självförtroende som är den allvarligaste personskadan. Statistik från Svedea visar att snittkostnaden för den här olyckstypen hela 18 500 kronor. Även om den här typen av olyckor minskat med 15 procent jämfört med tidigare år är det den vanligaste skadan hos Svedea.
Nästan alla som äger en MC har något gång råkat ut för att man vält när motorcykeln står stilla och vet hur otroligt pinsamt detta är. Många gånger skadas varken förare eller fordon men trots detta är olyckor då hojen står stilla den vanligaste orsaken vid singelolyckor hos SMCs försäkringspartner Svedea.
Olyckorna handlar om att man stannar utan att fälla ut stödet, att man försöker köra med stödet utfällt, att man leder motorcykeln och att man stannar utan att se att avståndet är för långt till marken. Det kan också röra sig om att man parkerar i stark sol utan stödplatta under sidostödet vilket gör att hojen kan välta. Olyckor där föraren kör iväg med skivbromslåset i har sjunkit på senare år.
Detta är en olycka som vi MC-förare enkelt kan undvika genom att tänka till i samband med att vi stannar och parkerar.
Stefan Karlsson, produktchef Svedea, berättar om den vanligaste singelolyckan på MC i deras bestånd
.
Att parkera på asfalt i stark sol utan stödplatta under sidostödet kan göra att hojen vällter.