I det senaste handelskriget mellan EU och USA föreslås extra tullar med upp till 100 procent på delar till motorcyklar, mopeder och cyklar. Dessa finns på en lista som publicerats av EU-kommissionen och EU-kommissionär Cecilia Malmström (l) som ansvarar för handelsfrågor. Det betyder att delar till amerikanska motorcyklar kan bli mycket dyrare!
I slutet av mars 2019 konstaterade World Trade Organisation (WTO) att USA hade gett fördelar till flygplanstillverkaren Boeing. Man beräknar att detta skadat den europeiska flygplanstillverkaren Airbus med motsvarande 12 miljoner dollar. Det har lett till att EU nu överväger åtgärder mot USA med motsvarande summa. EU har publicerat en lista med produkter som kan bli belagda med extra tull på upp till 100 procent!
Listan är elva (!) sidor lång och innehåller mängder av produkter - dock ingen som har anknytning till flygindustrin (fisk, skaldjur, ost, svamp, grönsaker, nötter, frukt, te, kaffe, ris, godis, matoljor, kakao, choklad, juicer, ketchup, soja, vin, sprit, vinäger, tobak, lim, väskor, plånböcker, necessärer, bomull, traktorer, skogsmaskiner, helikoptrar, spelautomater, spel, delar till cyklar samt gymutrustning). Extratullar föreslås också på delar till motorcyklar och mopeder:
•87141010 bromsar samt delar till bromsar till motorcyklar och mopeder
•87141020 växellådor samt delar till växellådor till motorcyklar och mopeder
•87141030 hjul samt delar till hjul till motorcyklar och mopeder
•87141040 ljuddämpare och avgassystem och delar till dessa till motorcyklar och mopeder
•87141050 kopplingar samt delar till dessa till motorcyklar och mopeder
•87141090 delar och tillbehör till motorcyklar och mopeder (exklusive broms, växellåda, hjul, ljuddämpare, avgassystem, kopplingar och delar till dessa).
Liksom tidigare är FEMAs och SMC:s inställning att handelskrig inte ska genomföras på bekostnad av motorcyklisterna och de som jobbar i MC-branschen. I detta fall finns det tillräckligt mycket produkter i flygplansindustrin som kan beläggas med extra tullar. FEMA och SMC har uppvaktat EU-kommissionär Cecilia Malmström och begärt att MC-delar ska strykas från listan.
- Än en gång blandar EU-kommssionen in MC-ägarna i sin konflikt med USA. Vi har ingen del i detta och ser ingen anledning till varför Europas motorcyklister och alla som arbetar i MC-branschen ska bestraffas i en konflikt som rör flygplansindustrin. Ägare till amerikanska motorcyklar har ingen valmöjlighet när de ska köpa delar till sina fordon. De bestraffas med ett mycket högre pris. Åtgärden går långt över gränsen, säger Dolf Willigers, generalsekreterare vid FEMA.
EU-kommissionen har startat en remissrunda som är öppen till 31 maj klockan 12.00. SMC har besvarat remissen, kommentarer se sidan 4.
SMC har också uppmanat MC-tillverkarnas och MC-handlarnas organisationer i Sverige liksom de nationella märkesklubbarna Harley Davidson Club Sweden, Harley Owners Group, Victory & Indian Club Sweden samt Svenska Indiansällskapet att skicka synpunkter på förslaget om extra tullar på delar till amerikanska motorcyklar till EU-kommissionen.
Medan EU smider planer för att införa strafftullar gör USA detsamma. En lista har presenterats som innehåller massor av produkter - även motorcyklar mellan 500-700 kubik samt delar och tillbehör till motorcyklar. Fema har bett vår systerorganisation i USA, AMA, att uppvakta sina politiker. Förslaget kommer att slå hårt mot både motorcyklister i USA och MC-tillverkarna i Europa. Läs förslaget om strafftullar i USA.
Tre amerikanska klassiska MC-märken vars ägare kommer att drabbas av strafftullar liksom alla som arbetar för dessa märken inom MC-handel, verkstäder och tillverkare.
Dolf Willigers, FEMA, är starkt kritisk till EU-kommissionens förslag.