SMC har för tionde året i rad fått statistik från Polismyndigheten angående fordon som fångas av ATK, Automatisk trafiksäkerhetskontroll. Antalet registreringar har tyvärr ökat, både bland motorcyklister och bilister. Det var 6 573 fler MC-förare och 5 682 fler bilister som överskred hastigheten under 2018 då de passerade ATK-kameror jämfört med 2017. Totalt fångades 27 225 motorcyklar och 269 944 bilar i ATK under fjolåret. Polismyndigheten har utfärdat böter till 35 procent av de trafikanter som fångats i kamerorna. Det är alltså en tredjedel av de som registreras. För att slippa diskussioner om att bötfälla MC i ATK ber SMC därför motorcyklisterna att hålla hastigheten, även förbi ATK-kamerorna.
Om man bortser från motorcyklisterna som utgör 9,2 procent av totala antalet registreringar så utgörs det största bortfallet av dem som inte kan bötfällas av bilister. Möjligheten att fota motorcyklar bakifrån diskuteras ständigt och det finns bara en lösning för att slippa den typen av idéer. Inför MC-säsongen 2019 ber SMC därför motorcyklisterna att hålla hastigheten, även förbi ATK-kamerorna.
År | Bil | MC | Totalt | Andel MC | Böter |
2018 | 269 944 | 27 225 | 297 169 | 9,2 | 35% |
2017 | 264 262 | 20 652 | 284 914 | 7,2 | 35% |
2016 | 245 635 | 21 455 | 266 820 | 8 | 35% |
2015 | 240 745 | 20 325 | 261 070 | 7,8 | 35% |
2014 | 229 957 | 15 489 | 245 806 | 6,4 | |
2013 | 217 420 | 10 813 | 228 233 | 4,7 | |
2012 | 220 504 | 9 254 | 229 758 | 4 | |
2011 | 221 597 | 10 285 | 231 881 | 4,4 | |
2010 | 210 068 | 8 233 | 218 301 | 3,8 | |
2009 | 219 289 | 14 407 | 233 696 | 6 |
Källa: Polismyndigheten, ATK-enheten Kiruna.
ATK som fotar bakifrån?
SMC har tidigare berättat om en förstudie som beställdes av Trafikverket angående MC och hastighet. Rapporten föreslog bland annat ett pilotprojekt med att anpassa trafiksäkerhetskameror så att de kan fotografera fordon även bakifrån. På så sätt skulle motorcyklar identifieras och kommunikation med dess ägare och eventuell lagföring möjliggöras. Meningen är att Polisen ska kunna söka upp ägaren av en MC där föraren inte kunnat identifieras, precis som de idag kan göra med andra fordon.Trafikverket och Polisen som ingår i ATK-rådet studerade rapporten och Trafikverkets projektledare Eva Lundberg har meddelat att projektet bordlagts. Det finns många högaktuella frågor rörande ATK, t ex att montera dem vid flerfältsvägar och i tätort. Man inväntar nya direktiv.
Läs förstudien MC och hastighet från Anders Wiman här.