Under torsdagens sammanträde klubbade Trafiknämnden i Stockholm Stad igenom beslut om P-avgifter för mopeder klass I och motorcyklar. Oppositionspartier röstade mot förslaget, men majorieteten röstade för. Det slutgiltiga beslutet tas i kommunfullmäktige i juni.
Stockholms Stad vill införa världens högsta P-avgifter för motorcyklar och mopeder. Man har inte gjort någon som helst analys och konsekvensutredning. Man har heller inte lyssnat på de inkomna remissvaren från SMC, utan ger nu till fullmäktige att klubba igenom ett förslag som kan innebära katastrofala följder för pendlande tvåhjulsförare.
I andra storstäder i världen löser man trängselproblematik med att göra det enklare för fordon som tar mindre plats, men i Stockholm gör man tvärtom.
Det klubbade förslaget kommer nu att ligga som underlag för slutgiltigt beslut i kommunfullmäktige den 13 juni. Läs mer om P-förslaget här - vad det innebär i kostnader och hur turerna krig ärendet gått hittills.
I samband med nämndens möte under torsdagen samlades hundratals motorcyklister utanför stadshuset för att visa sitt missnöje. Protesten gick lugnt tillväga, men polisen från Norrmalsmtorg anlände till platsen och gjorde en anmälan om olaga demonstration.
SMC har fått uppgifter om att en av de som protesterade frågat polisen om de fick köra in på gårdplanen. Svaret var att de fick rulla in motorcyklarna, vilket gjordes. Polisen lät den lugna protesten fortlöpa.
Från oppositionspolitiker fick SMC veta att man uppmärksammat de samlade motorcyklisterna och att det var ett bra initiativ för att visa hur yteffektiva fordon det är.
På tidningen Bikes hemsida hittar du fler bilder från p-protesten.