Teslas autopilot ifrågasätts

2016-10-17

Just nu riktas skarp kritik mot Teslas autopilotfunktion från olika håll sedan flera allvarliga olyckor skett med "autopiloten" inkopplad. En norsk motorcyklist blev allvarligt skadad sedan hon blev påkörd bakifrån i våras av en Tesla med autopilotfunktionen inkopplad. Därför har vår norska systerorganisation NMCU ställt en fråga till Teslas VD Elon Tusk: Är Teslas autopilot-funktion testad med motorcyklar? Teslas typgodkännande är utfärdat i Nederländerna. Därför har de holländska MC-organisationerna MAG NL och KNMW tillsammans med Fema skickat ett brev till den holländska typgodkännandemyndigheten där man frågar om bilarnas nödbromssystem testats med motorcyklar.

Just nu möts Tesla av frågor med anledning av att olyckor skett med Tesla-bilar som haft autopiloten inkopplad. Alla MC-organisationer i Fema kräver att de självkörande systemen i bilar testas med motorcyklar innan de godkänns för att köra på allmänna vägar.  Så här säger Dolf Willigers, Femas generalsekreterare sedan det blev känt att en Tesla med autopilotfunktionen inkopplad kört in i en motorcyklist bakifrån:
 “It cannot be that motorcyclists have to fear for their life because car manufacturers skip (part of) the testing phase in an attempt to outrun their competitors, or that our children cannot cycle to school anymore because unreliable car driver assist systems are allowed on public roads for political reasons.  We really have to stop this.” 

Därför har Fema tillsammans med de holländska MC-organisationerna MAG NL och KNMW skickat ett brev till den holländska typgodkännandemyndigheten och ställt ett antal frågor om hur säkerheten för alla trafikanter garanterats. Frågorna rör också om fordonens programvara ingår i typgodkännandet och om man gör nya tester då programvaran uppdateras. Läs mer på Femas hemsida.

En motorcyklist blev påkörd bakifrån tidigare i år av en Tesla på E18 vid Drammen i Norge. Vår systerorganisation NMCU har uppvaktat den norska regeringen och Teslas VD Elon Tusk och frågat om autopilotfuntionen är testad med motorcyklar.  En ny amerikansk studie, “Preliminary Study of the Response of Forward Collision Warning Systems to Motorcycles”, av John F. Lenkeit visar att motorcyklarna inte uppmärksammades i 40 procent av de tester som genomfördes med ADAS-system Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Lenkeit understryker därför att det är ett absolut krav att tester med ADAS inkluderar motorcyklister. 

NMCU ber också Tesla förtydliga för bilägarna att den adaptiva cruice-kontrollen inte betyder att bilen är självkörande och att föraren kan luta sig tillbaka och läsa tidningen eller göra annat under bilfärden. Det finns inga självkörande bilar moch alla typgodkända bilar på den europeiska marknaden måste köras av en uppmärksam och kompetent människa.

NMCU:s brev till Elon Tusk, Tesla
NMCU:s brev till den norska infrastrukturministern

Tesla får kritik från flera håll
På Femas hemsida finns en artikel om fler kritiska röster som höjs mot Tesla. Funktionen " autopilot" i Tesla Motors Inc’s Model S bil utgör en allvarlig trafiksäkerhetsrisk enligt en intern rapport som lämnats till tyska regeringens transportministerium som även setts av tidningen "Der Spiegel".

I Kalifornien har ansvarig myndighet föreslagit att Tesla ska sluta att använda termer som " ‘self-driving’, ‘automated’ och ‘autopilot’ i annonsering av sina bilar om fordonen inte kan köras utan en mänsklig backup. 

Läs mer på Femas hemsida. 

Läs Femas brev till den holländska typgodkännandemyndigheten RDV. 

NMCUs brev till Tesla publicerades som en nyhet på Femas hemsida har fått stor uppmärksamhet runt om i världen.

Australien

Seeking Alpha

MotoBlog (Italien)

SoyMotero (Spanien)

Motorcycle Minds (UK)

Ryssland

Island