SMC är en av de organisationer som nominerats till FIM Road Safety Award 2016 för vårt arbete med fortbildning för motorcyklister. Bara under 2016 -2017 har SMC avsatt en miljon Euro för att kunna erbjuda alla som köper en ny motorcykel fortbildning utan kostnad. Detta initiativ och SMC:s fortbildning överhuvudtaget ses som världsunikt. Inom SMC är vi många som ska vara stolta över detta och gör att SMC Schools fortbildningar är värda ett trafiksäkerhetspris. Instruktörer, 21 distrikt, träningsledare, resurspersoner, kansliet, deltagare, medlemmar och många andra gör vår kursverksamhet möjlig.
SMC har fått frågan om varför vi satsar så mycket på de som köper motorcyklar, bland annat fick Jesper Christensen frågan då han satt i en panel arrangerad av ACEM, MC-tillverkarnas europeiska organisation i Bryssel tidigare i höst.
" Vi talar inte om pengar, det tar för lång tid. Vi erbjuder detta till MC-tillverkarna utan kostnader eftersom vi tror på fortbildning, " förklarade Jesper för en mycket imponerad samling deltagare.
SMC är en MC-organisation som drivs av medlemsavgifter. SMC är inte medlem i FIM men genom ett samarbete med Svemo har vi ett "hängavtal". Jesper Christensen är inte bara generalsekreterare i SMC, han är också direktör i FIM CAP som arbetar med trafiksäkerhet för motorcyklister i hela världen. Att medlemmarna finansierar verksamheten är något som FIM noterat.
ACEM har också initierat en kvalitetssäkring av fortbildning i Europa genom tyska DVR. Hittills är det bara holländska KNMV som certifierat sina kurser men SMC arbetar just nu med att översätta material, se över kursinnehåll och liknande för att visa att vi matchar de hårda certifieringskraven som ställs för att kvalitetssäkra fortbildning. Det handlar dessutom om relativt höga investeringskostnader. SMC ligger alltså i framkant i Europa och har fortlöpande kontakt med ACEM i frågan.
En sak som FIM uppmärksammat är att SMC använder fortbildningen som ett verktyg för att få de snabbaste förare att gå över till sporten istället för att använda landsväg som racingbana. SMC Sport och SMC Sports klubbmästerskap som utvecklats i samarbete med Svemo nämns särskilt liksom att SMC Sport nu är den största roadracing-klubben i Sverige.
FIM är också imponerade över samarbetet med svensk MC-polis. Att MC-poliser deltar i SMC:s fortbildning är ett högt betyg på kvalitén - i hela världen anses ju faktiskt MC-poliser ha den allra bästa fortbildningen.
Under många år har SMC kört fortbildning varje vår för att "avrosta" MC-förarna efter vinteruppehållet. Detta har nu utvecklats och SMC School kör kurser under tre årstider; Vår, sommar och höst och erbjuder varje år hundratals olika typer av kurser.
Sverige är ett mycket stort land och därför genomförs fortbildning på många platser. Det finns t ex en bana utanför Arlanda som används av räddningstjänst och polis under veckorna och av SMC på helgerna.
SMC använder också roadracingbanor för träning men det är en klar och uttalad skillnad mellan träning och tävling. Det är också en klar och uttalad skillnad mellan aktiviteterna inom SMC Sport och SMC School.
MC-polisen deltar på SMC Schools fortbildning på Gelleråsen, Karlskoga 2015-2016