Öppet svar till Johanna Senneby, Dagens Arena

2016-09-01

Nej Johanna, det är inte sällan skådad galenskap att motsätta sig förslag som försämrar för alla trafikanter i Stockholm. Våga prata med, inte om motorcyklisterna. Vi förklarar gärna det du inte förstår!

I ett blogginlägg på webbtidningen Dagens Arena raljerar skribenten Johanna Senneby över att Sveriges MotorCyklister, SMC, protesterar mot införandet av dyra parkeringsavgifter för motorcyklar i Stockholm. Hon nämner inte att avgifterna även omfattar mopeder klass I, men det hade hon kanske inget intresse av att berätta. Hon säger heller inget om att det inte gjorts någon utredning och analys angående konsekvenserna av avgifterna för MC- och mopedägare trots att det handlar om avgifter som är långt högre än trängselskatten. När den infördes krävdes folkomröstning - helt enligt vår demokratiska rättighet.

Läs Johanna Sennebys inlägg på Dagens Arenas redaktionsblogg.

I bloggartikeln nämner hon att vi, SMC, är svinförbannade för att inga infrastrukturella satsningar gjort för motorcyklister. Just ordet svinförbannade är inget vi använt oss av – det får stå för henne – men vi är givetvis inte nöjda med att trafikmiljön nästan enbart utformas för trafikantgruppen bilister. Det är en fråga som inte rör parkeringsavgiften, men om Johanna vill får hon gärna läsa hur trafiksäkerheten kan öka för alla genom mindre farlig utformning av vägmiljö.

Johanna nämner helt korrekt att motorcyklister anser att P-avgiften för motorcykel är orimlig. Hon har dock inte läst så mycket att hon vet varför motorcyklisterna anser att de bör betala samma avgift som en bilist för den ytan de upptar. Jo, så är det! Vi vill inte betala mer per kvadratmeter P-plats än vad en bilist betalar. Alltså, på en parkeringsruta får det plats minst fem motorcyklar och/eller mopeder, ibland fler. Det rimliga är då att varje fordonsägare betalar en femtedel av det priset som en bilist ska betala för att uppta hela parkeringsrutan.

Här har SMC tydliggjort detta så att Johanna och andra som inte förstår orimligheten i prissättningen får tydliga exempel på varför små fordon bör betala lägre avgifter.   

Ingenstans i sin text att nämner hon att även mopeder klass I måste betala samma summa som motorcyklister. I yttre förorter blir parkeringskostnaden för en liten moped samma som för en SUV trots att det får plats minst 5-6 mopeder och motorcyklar på samma yta. Detta kommer att ha förödande ekonomiska konsekvenser för familjer där föräldrar och/eller barn pendlar med tvåhjuliga motorfordon. Vi anser det orimligt att en tonåring som pendlar till och från skolan på sin moped måste betala 2000 kronor i månaden för att parkera sin moppe.

Motorcyklar och mopeder är inte ett problem – det är en lösning på trängselproblem. Tvåhjuliga fordon tar betydligt mindre plats både i trafiken och på parkeringsplatser. EU-parlamentet har uppmanat medlemsländerna att ta hänsyn till motoriserade tvåhjulingar för att öka framkomligheten i våra större städer. Motorcyklisterna samverkar gärna och det har vi alltid gjort i Stockholm. Men att betala fem gånger så mycket som en bilist för den yta våra fordon upptar när de parkeras är inte rimligt.

Nej Johanna – innan du raljerar och sprider felaktiga sanningar bör du läsa på lite mer. Du bör utgå från MC och mopeder i dina jämförelser, inte från personbilar. Istället för att prata om motorcyklisterna uppmanar vi dig att prata med motorcyklisterna. Vi är varken farliga eller har förvridna, förvirrade hjärnor som du antyder i ditt blogginlägg. Tvärt om, vi välkomnar dig att ta del av den fakta och information vi har.

/ Jesper Christensen, generalsekreterare SMC.