Motorcyklisterna saknas i vägplanen

2016-09-19

Fokus är på de oskyddade trafikanterna i Nystart av Nollvisionen, något som regeringen påtalat flera gånger den senaste tiden. Hittills har inte SMC sett några satsningar på MC och moped. Idag har vi skickat in synpunkter på vägplan för E6. E20Tyvärr finns inget om hur framkomlighet och säkerhet ska förbättras för MC-trafiken. Det står att sidoräcken ska monteras men inte vilken typ av räcken som ska användas för att göra vägen säker för alla, även motorcyklister.

Att bygga om en väg är en lång process som bland annat innehåller vägplaner där boende och andra får tycka till. Det har SMC gjort i frågan om vägplan för E6.20. 

SMC har framfört att räcken som ska monteras redovisas inte på plankartorna.  Räcke ska endast monteras om det behövs som skyddsåtgärd, exempelvis när ett säkert sidoområde inte kan ordnas. Därför utgör normalt alla räcken skyddsåtgärder vilka ska redovisas på plankartorna och fastställas.

SMC har också påtalat att planbeskrivningen I handlingarna använder begreppet trafikanter, bland annat "trafikanter ges med vägförslaget en betydlig förbättring när det gäller trafiksäkerhet och framkomlighet." SMC utgår från att även motorcyklister inräknas i trafikantbegreppet.

Men, vägplanen saknar helt ett motorcykelperspektiv. Bland de trafikalstrare som räknas upp i utredningen finns några av Sveriges största arbetsgivare samt stora bostadsområden. Det saknas dock en redogörelse för hur bland annat framkomligheten för de som pendlar med motorcykel ska säkerställas. Det finns en trängselproblematik i Göteborg och motorcyklar är därför ett bra sätt att öka framkomligheten. Tyvärr saknas  helt utredning om motorcykeltrafik förekommer längs sträckan och hur de planerade åtgärderna påverkar förutsättningarna och riskerna för de som färdas på motorcykel.

Det framgår att sidoräcken ska monteras eftersom säkra sidoområden inte kan ordnas. Vilken räckestyp som ska monteras framgår inte. Huvuddelen av de räcken som har monterats längs allmänna statliga vägar de senaste tio år medför en kraftigt ökad risk för en motorcyklist att dödas eller skadas allvarligt i händelse av en olycka. För SMC är det därför väsentligt att det hädanefter endast monteras räcken som är säkra för alla trafikanter. Vägplanen måste kompletteras med en konsekvensbeskrivning för motorcyklister. 

Läs SMC:s synpunkter samt bilaga "Definition av ett säkert räcke för motorcyklister" och "Säkrare sidoområden för motorcyklister" som bifogades yttrandet.