Under årets första nio månader har 37 personer omkommit på tvåhjulig MC vilket motsvarar antalet året innan. Två trender är tydliga bland olyckorna. Andelen körkortslösa ökar och uppgår till minst 27 procent av alla dödsolyckor på MC. Motorcyklister som dödats i kollision med räcken är rekordmånga- var fjärde har dött i krock med räcke. SMC har flera gånger påtalat att det är svårt att komma åt de körkortslösa med traditionella trafiksäkerhetsåtgärder. SMC har under 20 år begärt säkrare räcken för motorcyklister eftersom räckesutbyggnaden leder till fler dödade och skadade motorcyklister i räckesolyckor.
Många dödade i räckesolyckor
SMC har under 20 år arbetat aktivt för att få säkrare räcken för motorcyklister. Tyvärr ser vi att utbyggnaden av mitt- och sidoräcken som är anpassade för dem som sitter i en personbil leder till fler dödade och skadade i räckesolyckor. Andelen omkomna i räckesolyckor under 2016 är 24 procent. Det är den högsta andelen någonsin och Sverige är tyvärr världsledande på området. Samtliga motorcyklister som omkommit i räckesolyckor 2000-2016 finns här.
År | Döda | Utan körkort | Räcken |
2016 | 37 | (minst) 10 | 9 |
2015 | 36 | 7 | 1 |
2014 | 28 | 3 | 6 |
2013 | 37 | 12 | 4 |
SMC:s berättade i början av augusti om våra satsningar för ökad trafiksäkerhet. SMC:s satsningar leder självklart till ökad säkerhet men det krävs även satsningar för att komma åt olovlig körning och säkrare vägmiljö för motorcyklister.
SMC presenterade rapporten "Extremt beteende - handlar främst om olovlig körning", på Tylösandsseminariet.