Under årets första åtta månader har 32 personer omkommit på tvåhjulig MC vilket motsvarar antalet året innan. Två trender är mycket tydliga bland olyckorna. Andelen körkortslösa ökar och uppgår till en tredjedel av alla dödsolyckor på MC. Motorcyklister som dödats i kollision med räcken är rekordmånga- var fjärde har dött i krock med räcke. SMC har flera gånger påtalat att det är svårt att komma åt de körkortslösa med traditionella trafiksäkerhetsåtgärder. SMC har under 20 år begärt säkrare räcken för motorcyklister eftersom räckesutbyggnaden leder till fler dödade och skadade motorcyklister i räckesolyckor.
SMC har tittat på antalet omkomna på tvåhjulig MC under de senaste åren. SMC har på olika sätt påtalat att de körkortslösa nästan aldrig är motorcyklister - de har inget körkort och äger ingen motorcykel. För denna grupp krävs särskilda åtgärder, till exempel fler poliser på vägarna. SMC har sammanställt körkortslösa som omkommit på MC och skadats svårt i rapporten "Extremt beteende - handlar främst om olovlig körning",som presenterades på Tylösandsseminariet.
SMC har under 20 år arbetat aktivt för att få säkrare räcken för motorcyklister. Tyvärr ser vi att utbyggnaden av mitt- och sidoräcken som är anpassade för dem som sitter i en personbil leder till fler dödade och skadade i räckesolyckor. Andelen omkomna i räckesolyckor under 2016 är 25 procent. Det är den högsta andelen någonsin och Sverige är tyvärr världsledande med detta.
År | Döda | Utan körkort | Räcken |
2016 | 32 | 11 | 8 |
2015 | 32 | 7 | 1 |
2014 | 25 | 3 | 6 |
2013 | 30 | 9 | 4 |
SMC:s berättade i början av augusti om våra satsningar för ökad trafiksäkerhet. SMC:s satsningar leder självklart till ökad säkerhet men det krävs även satsningar för att komma åt olovlig körning och säkrare vägmiljö för motorcyklister.
SMC presenterade rapporten "Extremt beteende - handlar främst om olovlig körning", på Tylösandsseminariet.