Trafikverket måste börja byta ut gamla räcken som finns längs våra vägar, säger Svenska Väg- och Broräckesföreningen, SVBRF, i sitt senaste nyhetsbrev. SVBRF och Trafikverket konstaterade redan 2011 att åtgärder måste till för att komma tillrätta med dåliga och ålderstigna räcken. Redan då uttalade Trafikverket att räcken skulle monteras ner på vissa vägar med mycket MC-trafik. Tyvärr har inte mycket hänt. Därför uppmanar SVBRF Trafikverket att börja betala av sin underhållsskuld då det gäller gamla räcken som annars leder till en ökad skaderisk för både oss som kör MC och andra trafikanter. SMC stödjer detta krav.
SMC har ett gott samarbete med SVBRF som är en organisation för räckestillverkare och andra i branschen. SVBRF:s mål är att främja trafiksäkerheten i Sverige genom att sprida kunskap om gällande krav för räckesprodukter. samt att kraven efterlevs vilket skapar klara och lika spelregler för alla företag, i hela landet.
SVBRF ger ut ett nyhetsbrev ett antal gånger per år. I det senaste nyhetsbrevet finns en artikel som väldigt tydligt ber Trafikverket att påbörja det man konstaterat för ett antal år sedan, nämligen att många räcken förvärrar skaderisken för trafikanter som kör in i det. Räckena är gamla, ålderstigna, nersjunkna och i värsta fall anpassade för vänstertrafik. Man har i flera projekt sedan 2011 konstaterat att ett program för räckesutbyte behövs men ingenting har hänt.
I det senaste nyhetsbrevet berättar SVBRF att man träffat Trafikverkets olycksutredare och diskuterat räcken. Båda parter upplevde mötet som mycket givande. SVBRFs specialistkunskaper om räcken kan bli ett viktigt bidrag i utredningen efter en svår olycka. Detta ser SMC fram emot eftersom nästan 60 motorcyklister dött i räckesolyckor sedan 2000. För SMC är det mycket viktigt att kunskapen om effekter av räckeskollisioner behöver spridas inom Trafikverket eftersom många anställda fortfarande påstår att MC-förare inte löper någon ökad skaderisk vid kollision med räcke.
Läs senaste numret av Nyhetslänken från SVBRF.
I Inriktningsdokument för väg- och broräcken som publicerades 2011 var utbyte av uttjänta räcken en viktig del liksom ökad MC-säkerhet. Där sades följande om hur MC-säkerhet avseende räcken skulle ske:
- högre räcken i Sverige som i övriga Europa,
- slätare räckesstolpar och räcken på MC-vägnätet och vägar med hög hastighet,
- utveckla nya funktionskrav med hänsyn till oskyddade trafikanter och MC,
- utbyte av dåliga räcken som inte fungerar för någon trafikant,
- trafikmätningar ska omfatta MC-trafiken,
- montera ner räcken på det lågtrafikerade vägarna, 70 km/h(MC-vägnätet), samt
- montera underglidningsskydd på räcken på avfarter från motorväg/motortrafikled.