Transportstyrelsen har nyligen presenterat ett förslag på hur bilar, lätta lastbilar och lätta bussar ska kunna inkluderas och omfattas av miljözoner. Man föreslår tre miljöklasszoner där motorcyklar och moped klass I undantas från miljözoner klass 1 och 2 och bara ska omfattas av miljözon klass 3 där endast fordon som drivs med el och vätgas ska få framföras. SMC kommer givetvis att bevaka vad som händer med frågan.
Regeringen har gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda hur bilar, lätta lastbilar och lätta bussar ska kunna inkluderas och omfattas av miljözoner. I slutet av 2016 lämnade myndigheten sitt förslag till Näringsdepartementet. Man föreslår att det ska finnas tre miljözoner och att kommunerna ska vara den part som beslutar om zonerna och undantag. De nuvarande miljözonsbestämmelserna för tunga lastbilar och tunga bussar ska nämnas miljözon klass I. Miljözon klass 2 ska omfatta personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar. Fordon som drivs med diesel måste uppfylla kraven för Euro 6 (krav från september 2015) och bensindrivna fordon ska klara kraven i Euro 5 (krav från 2011).
Transportstyrelsen bedömer att det inte går att inkludera motorcyklar och moped klass I i miljökraven av två skäl. Dels körs MC och moped främst på sommaren, dels för att nästan ingen Euroklassning för motorcyklar och mopeder förts in i Vägtrafikregistret. Ett liknande krav som på bilsidan skulle därför medföra ett totalförbud för motorcyklar.
Veteranfordon (äldre än 30 år) är också undantagna från kraven i miljözon klass 2 vilket gör att cruisingar och liknande med gammelbilar kan köra precis som tidigare.
Miljözon klass 3 ska däremot gälla alla motorfordon, även motorcyklar och moped klass I. Här ska bara fordon som drivs med el eller vätgas få framföras. Utredningen har gjort olika scenarior utifrån Stockholms stad. Man har tittat på vad förslaget innebär för de som bor och pendlar i Stockholm, för företag, stat och kommun och konstaterar att det kommer att kosta mycket. Allra dyrast blir det för bilägarna. Man uppskattar att uppgraderingen av fordonsparken landar på 9,4 miljarder kronor. SMC kommer givetvis att följa vad som händer i frågan.
Utredningen om miljözoner är en minst sagt diger lunta.