2000 hälsningar till kommunpolitikerna

2016-05-20

Måndag 13 juni avgörs frågan om avgifter för MC- och mopedparkeringar vid kommunfullmäktigemötet i Stockholm. Idag har alla politiker i majoriteten fått mail från SMC med en vädjan om att återremittera förslaget. Alla politiker i oppositionen har fått mail där vi ber dem vidhålla kravet på återremiss. Politikerna har också fått över 2000 kloka kommentarer och 4464 namnunderskrifter från MC- och mopedförare. Du kan också bidra genom att kontakta politiker, parkera på bilrutor och besöka kommunfullmäktige.

Viktigast är att försöka påverka majoriteten. Så här skrev vi i mailet till politikerna i majoriteten (Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Feministiskt Initiativ).

Kära ledamot av majoriteten i kommunfullmäktige i Stockholms stad.

Vi som skriver till dig är representerar dem som kör motorcykel och moped i Stockholms stad. Vi skriver till alla politiker i Kommunfullmäktige.

Till dig som sitter i majoriteten och vill införa världens högsta P-avgifterna för motorcyklar och mopeder utan att ha gjort en utredning, analys och konsekvensutredning av vad det betyder för medborgarna – varför sviker du som representant för  ditt parti alla som kör MC och moped klass I i Stockholm? 

Antalet motorcyklar och moped klass I har fördubblats i regionen under de senaste femton åren, det är ett faktum som inte nämns någonstans varken i utredning eller förslag  trots att det bidragit till förbättrad framkomlighet och minskad trängsel i Stockholm.

Mopeder och motorcyklar är ofta budgetfordon för hushåll med låga inkomster. Motorcyklar och mopeder tar sig smidigt fram i köer och trängsel vilket leder till stora tidsbesparingar. Genom att pendla med MC/moped har många sparat pengar och minskat restiden vilket gett mer tid för familj och fritidsintressen. Man klarar livspusslet helt enkelt.  Det ger också miljövinster då man väljer MC/moped istället för bil. Förslaget som majoriteten vill driva igenom får förödande ekonomiska konsekvenser för familjer där föräldrar och/eller barn pendlar med tvåhjuliga motorfordon. Det innebär inga miljövinster. Det innebär sämre livskvalité för många medborgare. Ändå vill s+v+mp+v säga ja till detta.

För den som bor och pendlar med MC och moped klass I i Stockholms city vill alla som företräder majoriteten att Stockholms stad ska gå från noll till 2000 kronor i månaden i parkeringsavgifter. I ytterförorter blir parkeringskostnaden för en liten moped samma som för en stor personbil trots att det får plats minst 5-6 mopeder och motorcyklar på samma yta som en personbil. Det finns ingen förklaring till hur avgifterna räknats fram i de olika områdena och varför avgifterna satts som de gjort i förhållande till bil, trampcykel, moped klass II, elcykel och andra fordon av motsvarande storlek.  Ändå vill s+v+mp+v säga ja till detta.

För att kunna parkera en MC och moped klass I i MC-parkering inför, du som röstar ja till förslaget, samtidigt ett krav på att alla i ett hushåll som parkerar en MC och moped klass I måste ha smartphone. Du har inte en aning om detta är genomförbart eftersom frågan inte utretts, ändå vill s+v+mp+v säga ja till detta.

I utredningen står det att förslaget ska minska biltrafiken med 15 % och öka tillgången på bilparkeringar. Utredningen förklarar inte hur detta hänger ihop med införande av världens högsta P-avgift för MC och moped klass I. Ändå vill s+v+mp+v säga ja till detta.

Behövs verkligen dessa summor av MC- och mopedägare som hittills parkerat gratis? Ingen kan svara på hur mycket Stockholms stad räknar med att få in i P-avgifter av MC- och mopedägare. Ändå vill s+v+mp+v säga ja till detta.

Vet du om att Stockholms stad nyligen fick beröm i en global OECD-rapport för att man stimulerar användning av MC och moped genom gratisparkeringar för ökad framkomlighet och minskad trängsel?  Trots att Stockholms stad fram tills nu varit ett föredöme i världen med avgiftsfria MC- och mopedparkeringar vill +v+mp+v säga ja till detta.

Titta på bilderna här så ser du att Stockholms stad räknar med större intäkter för MC-rutorna än för bilrutorna. Titta på bilderna så inser du att förslaget är orimligt. Titta på bilderna så förstår du varför MC- och mopedägarna motsätter sig ert förslag.

Konsekvenserna av förslaget blir att MC- och mopedägarna parkerar en och en i bilrutorna vilket betyder att färre parkeringar finns för bilar.

Därför vädjar vi till er –ta tillbaka förslaget och återremittera delen som rör P-avgifter för motorcyklar och mopeder i Stockholm.

Organisationen SMC ställer gärna upp och diskuterar ett realistiskt förslag till avgifter för att parkera MC och moped i Stockholm – men det som Kommunfullmäktige ska fatta beslut om är en katastrof för MC-och mopedägare som arbetar och bor i Stockholm.

Här kommer fem exempel på vad hyran av en P-ruta blir för olika fordonsslag i de fem taxaområdena. Vi tror faktiskt inte att du känner till hur förslaget blir i verkligheten.

Taxaområde 1 är Stockholms innerstad. Bil betalar 50 kr dygnet runt. Varje MC och moped klass I betalar 10 kr/timme vid betalning genom app. Står MC/moped klass I i bilruta ska varje MC/moped erlägga 50 kronor/timme.

 Taxaområde 2 är också centrala Stockholm. Här betalar bil 26 kr/timme 07-19/21 vardagar och 15 kr timme övrig tid. Varje MC och moped betalar 10 kronor per timme i MC-ruta dygnet runt om betalning sker via app. Står MC/moped klass I i bilruta ska varje MC/moped erlägga 25/15 kronor/timme.

 Taxaområde 3 är malmarna. Avgift för bil är 15 kronor timme 07-19 vardagar och 10 kronor timme övrig tid. Varje MC och moped betalar 5 kronor per timme dygnet runt vid parkering i MC-ruta om betalning sker via app. Står MC/moped klass I i bilruta ska varje MC/moped erlägga 15/10 kronor/timme.

Taxaområde 4 är en ny taxa i närförort. Avgift för bil är 10 kronor per timme vardagar. Varje MC och moped klass I betalar 5 kronor per timme om betalning sker via app och man står i MC-ruta. Står MC/moped i bilruta ska varje MC/moped erlägga 10 kronor/timme. 

Taxaområde 5 är ny taxa i ytterförort. Här betalar en bil 5 kronor per timme vardagar. Varje MC och moped betalar 5 kronor per timme om man står i MC-ruta och betalar via app. Står MC/moped i bilruta ska varje MC/moped erlägga 5 kronor/timme.

 

 

Vi vädjar än en gång till er  –ta tillbaka förslaget och återremittera delen som rör P-avgifter för motorcyklar och mopeder i Stockholm. Underskrifter och kommentarer från drygt 2000 personer som drabbas av ert förslag bifogas som bekräftar det vi framfört sedan förslaget publicerades.

Organisationen SMC ställer gärna upp och diskuterar ett realistiskt förslag till avgifter för att parkera MC och moped i Stockholm – men det förslag som Kommunfullmäktige ska fatta beslut om är en katastrof för MC-och mopedägare som arbetar och bor i Stockholm.

Du som drabbas av förslaget kan fortfarande agera. Skriv under namnlista. Skriv till politiker. Ring och prata med dem. Ställ dem du röstade på mot väggen. Om förslaget går igenom- vad händer efter valet 2018 om oppositionen vinner? Läs mer här om hur du kan agera.

Ledamöterna i de politiska blocken i Stockholms stad.

Brevet till majoriteten. 

Brevet till oppositionen.

Kommentarer från 2000 motorcyklister.

Kommunfullmäktiges möte i Stockholm hålls i Rådsalen, Stadshuset måndag 13 juni kl 14.00. Alla åhörare är välkomna. SMC finns givetvis på plats och levererar uppdaterade namnlistor.