I dagarna har Statens Vegvesen presenterat en strategi för säkerhet på MC och moped. Dokumentet har tagits fram i samarbete med vår norska systerorganisation NMCU. Det innehåller 21 konkreta förslag med tydligt ansvar. Statens Vegvesen är tydliga med att strategin ger riktning för trafiksäkerhetsarbetet på alla nivåer i Norge. SMC tycker att Norge lyckats bra med sin strategi och hoppas vi når minst lika långt i Sverige!
I Norge har endast Statens Vegvesen och NMCU tagit fram strategin till skillnad mot Sverige där en lång rad aktörer är med i arbetet, bland annat SMC. Den norska strategin är kopplad till Nationell transportplan som antas vart fjärde år. De 21 förslagen till åtgärder handlar om allt från körkortsutbildning, MC-dagar arrangerade av Statens Vegvesen, utveckling av fortbildning, minska extremt beteende på väg, SeOSs-kampanjer, inkludera uppmärksamhet mot MC/moped i kursplan för B-körkort, inkluderande av MC och mopeder i alla slags transportplaner, Nollvisionsvägar i varje region, montering av räckesskydd på vissa kurvor, rapportering av vägproblem, ny handbok för MC-säkerhet riktad mot alla som arbetar med vägar och mycket annat.
Den norska MC-strategin innehåller också sådant som man ser som självklart i Norge, till exempel att motorcyklar och mopeder får köra i bussfil. Det enda som SMC ser som negativt i skriften är att man vill utreda körkortsålder för lätt MC (A1).
I Sverige har Trafikverket nyss bjudit in SMC och övriga parter till arbetet med att ta fram en ny strategi. Målet är att den ska vara klar sommaren 2015.
Här hittar du strategin. Läs gärna och tyck till!