Få håller hastigheten i tätort

2015-05-06

37 procent av alla trafikanter överskred hastigheten i NTF:s mätningar av olika fordonsslag i tätort. Mätningarna gjordes på 23 platser i september 2014. Ju lägre hastighet som tillåts på vägen, desto sämre är efterlevnad av hastighetsgränsen. Motorcyklar och mopeder kunde inte särredovisas och kanske är det förklaringen till att dessa fordon var bäst på att följa hastigheten i tätort. MC och mopeder hade blivit bättre på hastighetsefterlevnad visar VTI:s analys av mätningarna. Snitthastighet för MC/moped var 41,8 km/timme jämfört med 49,2 för personbil.

Motorcyklar och mopeder kunde inte särredovisas. Så här skriver författarna:
"Andelen överträdelser redovisas inte separat för MC/moped eftersomden gruppen innehåller fordon med olika hastighetsbegränsningar beroende på om det är en moped(och vilken typ) eller MC. Det går inte att tolka betydelsen av andelen som följer skyltad hastighetsgräns för denna grupp" . 

NTF har genomfört mätningarna 2012-2014 och resultaten har analyserats av VTI. Totalt sett över alla hastighetsgränser var ca 90 procent av fordonen personbilar, 3 procent mopeder/motorcyklar, 6 procent lastbilar/bussar och 1 procent lastbilar med släp.

För att öka efterlevnaden på gator i tätort redovisas följande förslag till åtgärder: 
att utforma gatorna så att de blir mer ”självförklarande” så att det därmed blir mer naturligt för trafikanterna att följa skyltad hastighetsgräns, ökad användning av trafiksäkerhetskameror, ATK, och tekniska stödsystem såsom ISA (Intelligent stöd för anpassning avhastighet) som hjälper föraren att hålla hastighetsgränsen. 

SMC har i MC-Visionen framfört två förslag till att öka hastighetsefterlevnad: en översyn av hastigheterna på vägarna så att den upplevs som relevant av trafikanterna samt fler poliser ute i trafiken. 

Ladda ner och läs rapporten " Hastigheter på kommunala gator i tätort. Resultat från mätningar 2014"