Västerås är först av 290 svenska kommuner att införliva motorcyklar och mopeder i trafikplan för stadens transporter och trafiksäkerhet. SMC och SMC Västmanland lämnade remissvar som ledde till ett konstruktivt möte. Kommunen ändrade Trafikplan 2026 utifrån våra synpunkter. Även om resultatet är blygsamt har man förklarat att detaljerade förslag om val av lagningsmaterial, skyltning och utformning ska tillgodoses inom ramen för planprocessen.
SMC tackar Västerås Stad för att man tänker på MC och mopeder i framtidens stad.
För SMC är det självklart att alla trafikslag beaktas i transportplanering. Det är en förutsättning för att få en säkrare trafikmiljö, även för motorcyklister. Det är en grund för att få vettiga parkeringar. Därför har SMC påtalat behovet av att inkludera MC och moped i kommunernas trafikplaner. Hittills är det bara en kommun, Västerås stad, av 290 som anser att detta är viktigt.
SMC hoppas nu att övriga 289 kommuner tänker till och ser över sina trafikplaner och trafikstrategier.
Trafikplan Västerås 2026
Remissinstansernas synpunkter.
SMC/SMC Västmanlands svar.
Att tillåta MC i bussfil är ett sätt att öka säkerheten.