- SMC har lyckats få den ansvarsfulle motorcyklisten att bli norm. Vi ser på bilderna från fartkamerorna att det är mycket färre motorcyklister som far förbi i 200 kilometer i timman, säger Claes Tingvall, Trafikverkets trafiksäkerhetsdirektör i en intervju i Göteborgsposten.
Vi på SMC ser detta uttalande som ett erkännande av betydelsen av vårt arbete.
SMC arbetar hårt med trafiksäkerhet för motorcyklister på många sätt. Förutom rent politiskt arbete för att få myndigheter och beslutsfattare att ta större hänsyn till oss oskyddade trafikanter när det gäller trafikmiljön så vänder vi oss givetvis till motorcyklister med information, uppmaningar och med konkreta åtgärder som fortbildning.
Olycksutvecklingen för motorcyklister ser ljus ut. Varje olycka är en för mycket, men varje minskning av olyckor från ett år till annat är en stor glädjekälla för hela MC-kollektivet. I år har 27 personer omkommit i dödsolyckor på tvåhjulig motorcykel. Det är en minskning från tidigare år. Och detta trots att det vackra vädret gjorde att många startade MC-säsongen ovanligt tidigt och att en varm höst har gjort att säsongen forsatte länge för många motorcyklister. Läs mer om olycksutvecklingen här.
Att Claes Tingvall publikt ger ett erkännande att det är Sveriges MotorCyklisters arbete som gett resultat, att den ansvarsfulle motorcyklisten har blivit norm, tas emot varmt av SMC. Läs Tingvalls uttalande i sin helhet i GP.
- Enligt min åsikt är detta ett verkligt tungt budskap som uttalas publikt från Trafikverket och 0-Visionens pappa, säger Jesper Christensen, generalsekreterare i SMC.
Ingen har väl missat att SMC School arrangerar fortbildning för motorcyklister. Cirka 800 instruktörer och resurser är ideellt involverade i forbildningsverksamheten runt om i landet. Dessa ideella krafter arrangerar runt 300 kurstillfällen av olika slag för motorcyklister. SMC är övertygade om att ju bättre förare desto säkrare trafikant.
För dem som ändå vill köra fort finns möjlighet att delta i SMC Sports verksamhet där man under kontrollerade former får testa sina gränser och, om man så vill, delta i racing på sin landsvägsmotorcykel.
Roadracing ska ske på bana - inte på allmän väg. I SMC Sport ser vi till att det är möjligt för alla.
- Ett syfte med att vi startade SMC Sport var just detta att vi ville få bort tokkörningar från allmänna vägar. Samtidigt vill vi förstås ge våra medlemmar möjligheten att upptäcka det roliga med MC-sport, säger Jesper Christensen.
Runt om i landet arrangeras årligen cirka 300 kurser för motorcyklister. Inom SMC finns cirka 800 instruktörer och resurser som arbetar ideellt för att göra motorcyklister till bättre och trafiksäkrare förare.