Den 13-14 oktober organiserades Trafik- och Gatudagarna, ett möte där tjänstemän, politiker och konsulter som arbetar med kommunal trafikplanering, trafikreglering, trafiksäkerhet samt drift och underhåll samlas. På plats fanns även en rad organisationer och företag med intresse i trafiksäkerhet. Vi, Sveriges MotorCyklister, är en av dessa organisationer som passade på att möta och påverka viktiga personer som arbetar med vår trafikmiljö.
Trafik- och gatudagarna arrangeras av SKL, Sveriges Kommuner och Landsting. I SMC:s monter hade vi möjlighet att visa vilka särskilda behov vi motorcyklister har, jämfört med bilister och andra trafikanter.
Det finns drygt 315 000 motorcyklar i trafik i Sverige, antalet har fördubblats på 15 år. Även om antalet dödade och skadade på MC sjunker ökar andelen av de totala olyckstalen – helt enkelt för att olyckstalen bland dem som färdas i personbil sjunker snabbare. Etappmålen 2020 kommer inte att nås för motorcyklister utan gemensamma ansträngningar.
Kommunerna har en viktig roll för ökad MC-säkerhet!
En nyligen publicerad rapport av VTI* visar att 14 procent av alla dödsolyckor på MC sker i tätort. Motsvarande siffror för svårt skadade i tätort är 42,3 procent och 52 procent för lindrigt skadade. Motorcyklister skadas oftare i korsningar och cirkulationsplatser jämfört med bilister. Största risken för dödlig eller svår skada är på 70-vägar. Drygt 40 procent av alla dödsolyckor på MC sker i en kurva.
Varför tänka på de som kör tvåhjuliga motorfordon?
Motorcyklister – och även mopedister - har särskilda behov som bör beaktas vid planering, utformning, design, byggande samt drift och underhåll av vägar och gator. En av de fem prioriterade åtgärderna i ”Gemensam strategi för ökad säkerhet på MC och moped” är Säkrare vägar och gator. Tyvärr har ytterst lite gjorts på området sedan strategin publicerades 2012.
SMCs budskap till Sveriges kommuner
- Motorcyklister är en oskyddad trafikantgrupp enligt VGU med särskilda behov
- En genomtänkt och MC-anpassad vägmiljö kan rädda liv och minska antalet skadade
- Små förändringar och nya tankesätt kan ha avgörande betydelse för liv och död för en MC-förare
- Motorcyklisternas behov är inte kostnadskrävande för väghållarna
- Samarbeta med SMC centralt och lokalt
- Införliva MC och mopeder i trafikplaner och trafikstrategier
Tvåhjuliga motorfordon är en del av lösningen!
Allt fler kör MC eller moped till jobbet för att spara tid, pengar och minska bränslekostnaderna. Se därför motorcyklar och mopeder som en del av lösningen på trängselproblemet! Glöm inte bort att motorcyklister och mopedister är oskyddade trafikanter med andra behov än till exempel de som färdas i personbil.
Några av våra viktiga frågor som rör svenska kommuner
Parkering av motorcyklar och mopeder, MC i bussfil, ökad synbarhet, framkomlighet, utformning av korsningar och cirkulationsplatser, friktion (dammbindning, grus på belagd väg, vägmarkeringar, lagningar, stödremsor, brunnslock mm), diesel- och oljespill, hal beläggning mm), val av lagningsmetoder, varningsskyltning, linjeföring, installationer i vägmiljön (räcken och stolpar) samt placering av installationer i vägmiljön.
Ladda ner informationsblad som delades ut under Trafik- och gatudagarna
Ladda ner MC-Visionen 2.0 . SMC:s förslag till ökad säkerhet för motorcyklister i Sverige.
Twiterflöde - SKL hänvisade mötesdeltagare att twittra med hashtag:
#trafikgatudagarna
Bilder som visades på monitor i SMC:s monter: